«Αντίο» σε βενζίνη και πετρέλαιο για τις μετακινήσεις τους λένε ήδη σε πολλές προηγμένες χώρες, με την Ελλάδα να ετοιμάζεται και αυτή για τη μετάβαση της στην εποχή της ηλεκτροκίνησης.
Η ανάγκη για την προστασία του περιβάλλοντος και για πιο «καθαρές» μεταφορές καθιστά μονόδρομο τη χρήση της ηλεκτροκίνησης, ενώ πολύτιμος σύμμαχος προς αυτή την κατεύθυνση είναι και η τεχνολογική εξέλιξη.
«Θα έρθει η μέρα που θα αγοράζονται μόνο ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα γιατί απλώς μόνο αυτά θα παράγονται», μας λέει ο Ευριπίδης Κωνσταντινίδης, πρόεδρος του Συνδέσμου Εμπόρων Εισαγωγέων Αυτοκινήτων Ελλάδας (ΣΕΕΑΕ), που βλέπει ήδη τις αυτοκινητοβιομηχανίες να ετοιμάζονται και τους Έλληνες καταναλωτές να εκδηλώνουν –έστω και φιλολογικό για την ώρα- ενδιαφέρον για μελλοντικές παραγγελίες.
Εχουμε καθυστερήσει
Με τις Νορβηγία, Ολλανδία και Σουηδία να θεωρούνται χώρες πρότυπο στον τομέα της ηλεκτροκίνησης και άλλες χώρες να επενδύουν σταθερά σε αυτήν τα τελευταία χρόνια, η κατάσταση στην Ελλάδα δείχνει ότι έχουμε καθυστερήσει στην προετοιμασία για τη νέα εποχή. Είναι χαρακτηριστικό ότι σύμφωνα με μελέτη για τη χρήση ηλεκτρικών οχημάτων στην Ευρώπη και την ετοιμότητα των κρατών, η Ελλάδα βρίσκεται στην προτελευταία θέση της σχετικής λίστας, αφήνοντας πίσω της μόνο την Πολωνία.
Για να γίνει περισσότερο κατανοητή η στροφή κρατών και αυτοκινητοβιομηχανιών στον τομέα της ηλεκτροκίνησης, αρκεί να πούμε ότι η Volkswagen ανακοίνωσε ότι σκοπεύει να κυκλοφορήσει μέχρι το 2028, περί τα 70 νέα μοντέλα ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Ανάλογο σχεδιασμό κάνουν και άλλες εταιρείες «κολοσσοί». Και προχωρούν σε αυτή την κίνηση βέβαια γιατί υπάρχει έντονο ενδιαφέρον και από καταναλωτές αλλά και λόγω της απανθρακοποίησης για την προστασία του περιβάλλοντος που συντελείται σε όλη την Ευρώπη.
Το 2030
Το βασικό ερώτημα που προκύπτει από τα παραπάνω δεδομένα είναι πλέον τι θα κάνει η χώρα μας και κυρίως από πότε θα μπορούμε να μιλάμε ουσιαστικά για ηλεκτροκίνηση στην Ελλάδα.
Κατά τη διάρκεια πρόσφατου συνεδρίου, ο υπουργός Ενέργειας Γιώργος Σταθάκης ενημέρωσε για την πρόοδο που έχει συντελεστεί και έδωσε το περίγραμμα των δράσεων που εντάσσονται στο γενικότερο πλαίσιο ενεργειακής πολιτικής και στις διεθνείς υποχρεώσεις που έχει η χώρα. Όπως τόνισε λοιπόν ο υπουργός, έως το 2030, το 1/10 των αυτοκινήτων θα πρέπει να είναι ηλεκτροκίνητα, σύμφωνα με το Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα.
Το επόμενο ερώτημα που τίθεται λοιπόν είναι αν αυτό το διάστημα επαρκεί για ολοκληρωθούν όλα όσα απαιτούνται-κυρίως για τις αναγκαίες υποδομές- καθώς η αλλαγή που συντελείται φέρνει τα πάνω κάτω σε όλη την αγορά.
Ο Μιχάλης Βερροιόπουλος, γενικός γραμματέας του υπουργείου Ενέργειας και Περιβάλλοντος και γνώστης των ενεργειακών καθώς υπήρξε διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΗ Ανανεώσιμες ΑΕ, μιλά στην HuffPost για όλα αυτά που έρχονται.
Σύμφωνα λοιπόν με τον γενικό γραμματέα, είναι ήδη σε εξέλιξη η διαδικασία για τη δημιουργία των αναγκαίων υποδομών που θα στηρίξουν το εγχείρημα της ηλεκτροκίνησης στην Ελλάδα.
Το σχέδιο
Συγκεκριμένα, εντός του 2019 θα είναι έτοιμα 150 σημεία φόρτισης, ενώ ο ΔΕΔΔΗΕ κάνει προγραμματισμό για την τοποθέτηση 1000-1200 σταθμών φόρτισης σε όλη την επικράτεια και για αυτό το λόγο γίνεται η χωροταξική μελέτη για τα σημεία εγκατάστασης προκειμένου να μην υπάρξει ακάλυπτο σημείο και με την ολοκλήρωση του το σχέδιο θα κατατεθεί προς έγκριση στη ΡΑΕ.
Σύμφωνα με τον σχεδιασμό, η αρχή για την εγκατάσταση σημείων φόρτισης αναμένεται να γίνει στη νησιωτική Ελλάδα. Όπως μας ενημέρωσε ο κ. Βερροιόπουλος, ταυτόχρονα ετοιμάζεται νομοσχέδιο που θα δίνει κίνητρα σε δήμους να φτιάξουν ανάλογες υποδομές.
Σημαντικό στοιχείο επίσης είναι ότι θα προβλέπεται με νόμο όλα τα καινούρια κτίρια να έχουν και σημεία φόρτισης. Σχετικά με το «καυτό» θέμα της τιμολόγησης, δηλαδή πόσο θα μας κοστίζει η φόρτιση του οχήματος μας, ο γενικός γραμματέας κράτησε κλειστά τα χαρτιά του ενώ και άλλοι παράγοντες της αγοράς εκτιμούν ότι είναι πρώιμο να μιλήσει κάποιος με συγκεκριμένα νούμερα την συγκεκριμένη στιγμή.
Τα κίνητρα
Ο κ. Βερροιόπουλος παραδέχθηκε όμως ότι θα υπάρξουν κίνητρα για την απόκτηση ηλεκτροκίνητου οχήματος τα οποία και μελετώνται. Αναμένεται να ανακοινωθούν έως το τέλος του έτους και θα είναι οικονομικά, τεχνικά (πχ είσοδος στον δακτύλιο), ακόμα και φορολογικά. Πάντως εμφανίστηκε σίγουρος ότι δεν πρόκειται να σημειωθούν καθυστερήσεις στην ολοκλήρωση του θεσμικού πλαισίου που θα ρυθμίζει τα θέματα γύρω από την ηλεκτροκίνηση. «Από το 2025, το 33% των αυτοκινήτων που θα εκτελωνίζονται θα είναι ηλεκτρικά» διαβεβαίωσε ο κ. Βερροιόπουλος, ενώ όπως μας είπε θα υπάρξει πιλοτική εφαρμογή ηλεκτροκίνησης και στις θαλάσσιες μεταφορές.
Ο σχεδιασμός του υπουργείου είναι φιλόδοξος και μένει να φανεί στην πράξη αν θα υπάρξει συνέπεια στην εφαρμογή του και βέβαια κατά πόσο θα είναι οικονομική η χρήση ηλεκτροκίνητων οχημάτων.
Οι τιμές
Για την ώρα πάντως η απόκτηση ενός τέτοιου οχήματος είναι αρκετά δαπανηρή υπόθεση. Σύμφωνα με τον Ευριπίδη Κωνσταντινίδη, πρόεδρο του ΣΕΕΑΕ, υπάρχει μεγάλη διαφορά στην τιμή αγοράς μεταξύ ενός βενζινοκίνητου και ενός ηλεκτροκίνητου οχήματος. Για παράδειγμα, ένα αυτοκίνητο 90 ίππων που κινείται με βενζίνη κοστίζει σήμερα περίπου 15.000 ευρώ. Αντίστοιχο όχημα αλλά ηλεκτροκίνητο, κοστίζει 23.000 ευρώ. Εκτιμά πάντως ότι όσο αυξάνεται η παραγωγή ηλεκτρικών αυτοκινήτων από τις μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες, θα μειώνεται και η τιμή αγοράς τους. Όπως και ο ίδιος παραδέχεται η ηλεκτροκίνηση είναι το μέλλον στα αυτοκίνητα, θεωρεί όμως ότι η ικανοποιητική εφαρμογή του μέτρου στην Ελλάδα δεν θα επιτευχθεί πριν από το 2040.
Αργούς ρυθμούς ανάπτυξης της ηλεκτροκίνησης βλέπει και ο Δημήτρης Πάτσιος, Γενικός Διευθυντής Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων και Δικύκλων. Σύμφωνα λοιπόν με τον κ. Πάτσιο, η διείσδυση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ελλάδα είναι εξαιρετικά χαμηλή.
Δεν υπάρχει πλαίσιο
Όπως αναφέρει στην HuffPost, η θέσπιση κινήτρων, οικονομικών και κυκλοφοριακών /στάθμευσης θα οδηγήσει την αγορά τα επόμενα χρόνια, καθώς στη χώρα μας δεν έχει τεθεί ακόμη πλαίσιο υποστήριξης της νέας τεχνολογίας, όπως συμβαίνει σε όλα τα υπόλοιπα ευρωπαϊκά κράτη. Πάντως εκτιμά ως θετικό το γεγονός πως κυβέρνηση και αντιπολίτευση ήδη αναγνώρισαν την αναγκαιότητα, ενώ έχει ενημερωθεί ότι οι υποδομές βρίσκονται ήδη σε φάση προχωρημένου σχεδιασμού.
«Στον τομέα της συντήρησης, ανακύκλωσης και υποδομών για την ηλεκτροκίνηση σαφώς μπορεί να υπάρξει μεγάλη προστιθέμενη αξία στη χώρα, όμως θα χρειαστούν ορισμένα χρόνια για να βρουν τα επαναφορτιζόμενα αυτοκίνητα ένα σημαντικό μέρος στην ελληνική αγορά αυτοκινήτου» λέει χαρακτηριστικά ο κ. Πάτσιος.
Με αφορμή τη δημόσια συζήτηση για την ηλεκτροκίνηση και τη διείσδυση ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην ελληνική αγορά, φαίνεται όμως να «ανοίγει» ένα άλλο θέμα το οποίο σχετίζεται με την πετρελαιοκίνηση, όπως επισημαίνει ο κ. Ευρυπίδης Κωνσταντινίδης.
Σύμφωνα λοιπόν με τον πρόεδρο του ΣΕΕΑΕ, η αγορά αυτοκινήτου τα προηγούμενα χρόνια στηρίχθηκε κυρίως από τις πωλήσεις πετρελαιοκίνητων οχημάτων. Όμως η επιβάρυνση που προκαλούν στο περιβάλλον και κυρίως η έντονη φημολογία ότι θα υπάρξουν αντικίνητρα για τη χρήση τους, έχει αλλάξει τις προτιμήσεις του καταναλωτικού κοινού.
Μέχρι πριν από λίγο καιρό το 80% των καταναλωτών ενδιαφερόταν για την αγορά οχήματος που κινείται με diesel και μόλις το 20% για βενζινοκίνητο. Τώρα αυτό το ποσοστό έχει αντιστραφεί. Και όπως υποστηρίζει ο κ. Κωνσταντινίδης, δεν αποκλείεται να υπάρξουν σημαντικές ζημιές εμπόρων που είχαν φροντίσει να προμηθευτούν πετρελαιοκίνητα οχήματα –κυρίως μεταχειρισμένα- για μεταπώληση τους στην Ελλάδα και τα οποία ενδεχομένως να μείνουν πλέον στα αζήτητα.