Όσοι την παρακολουθούν στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης την έχουν ξεχωρίσει για την αβάν γκαρντ αισθητική της. Οι δημιουργίες της θυμίζουν έργα τέχνης που θα μπορούσαν να εκτεθούν σε μουσεία με τίτλο «Πειραματικές ιδέες στη σύγχρονη ιστορία της μόδας». Η ίδια, αν και θυμίζει νεράιδα παραμυθιού, είναι απλή και χαμηλών τόνων στην καθημερινότητα της. Τα ταξιδιωτικά της έγγραφα φέρουν το νούμερο 240791. Η Ελένη Καββάδα αποφάσισε να δώσει άλλη υπόσταση σε αυτόν τον αριθμό, τον πλαισίωσε με φόρμες και σχήματα και τα «ταξίδεψε» εκτός συνόρων. Είναι μια σύγχρονη Ελληνίδα σχεδιάστρια, ένα κορίτσι της διπλανής πόρτας που κάνει όνειρα, τα οποία έχουν όλα έναν αριθμό “240791 ek”
- Υποθέτουμε ότι ο αριθμός 240791 είναι μια σημαντική ημερομηνία για εσάς. Πόσο εύκολο είναι για μια νέα σχεδιάστρια να αποτυπωθεί το λογότυπο της δουλειάς της στο κοινό, ειδικά όταν αυτό είναι ένας εξαψήφιος αριθμός;
Πράγματι είναι δύσκολο, αλλά σχεδιάζω από πολύ μικρή και πάντα έβαζα κάτω από τα σχέδια μου τον αριθμό αυτόν, ο οποίος είναι η ημερομηνία γέννησης μου. Έχω μια εμμονή με τους αριθμούς, μου αρέσει η αριθμολογία και για εμένα ήταν πολύ ξεκάθαρο το όνομα που θα φέρουν οι συλλογές μου. Ολόκληρο τον αριθμό είναι φυσικό να μην τον θυμούνται όλοι, αλλά θυμούνται ότι είναι ένα μπραντ (brand) με αριθμούς. Για μένα το “240791ek” είναι η ταυτότητα μου, ο λόγος ύπαρξης μου.
- Αναφέρατε ότι από πολύ μικρή σχεδιάζατε. Ήταν μονόδρομος για εσάς η ενασχόληση με τη μόδα;
Ναι, είχα αποφασίσει από την εφηβεία μου ότι θέλω να ασχοληθώ με το σχέδιο μόδας. Τελείωσα το International Baccalaureate και στη συνέχεια πήγα στο Μιλάνο, στη Σχολή Foundation in Fashion, όπου έκανα για έναν χρόνο ιστορία και έρευνα πάνω στο ρούχο. Το Μιλάνο όμως μου φαινόταν πολύ βιομηχανικό και απρόσωπο, οπότε αποφάσισα να συνεχίσω τις σπουδές μου στη Φλωρεντία, στη σχολή Polimoda. Εκεί έμαθα σχέδιο και πατρόν. Εκείνο το διάστημα έκανα και την πρακτική μου στον οίκο Salvatore Ferragamo.
- Πως αισθάνεται κάποιος όταν εργάζεται για έναν τόσο μεγάλο οίκο;
Αφανής. Εργάζονται κάθε χρόνο πολλοί νέοι σχεδιαστές, ταλαντούχοι οι περισσότεροι, αλλά η δουλειά τους δεν μπορεί να ξεχωρίσει. Κάθε τμήμα στον οίκο έχει τους δικούς του σχεδιαστές, αρκετοί σε αριθμό, οπότε θα έλεγα ότι μαθαίνεις να εργάζεσαι ομαδικά χωρίς να έχεις πολλές προσδοκίες διάκρισης.
- Αυτός ήταν ο λόγος που επιστρέψατε Ελλάδα;
Κάθε άλλο! Είχα επιστρέψει στην Ελλάδα για τις καλοκαιρινές διακοπές με σκοπό να ξαναφύγω εξωτερικό, όχι απαραίτητα Ευρώπη. Σκεφτόμουν πολύ την περιοχή της Ασίας. Τα έφεραν όμως έτσι οι συγκυρίες κι εκείνο το καλοκαίρι γνώρισα τον Γιώργο Ελευθεριάδη, ο οποίος έγινε ο μέντορας μου. Έμεινα δίπλα του, ως βοηθός του, για έξι συνεχή χρόνια και έμαθα όσα δεν είχα μάθει στις σχολές μόδας. Για μένα ήταν το απόλυτο σχολείο. Μου έδωσε πρόσβαση σε όλα, έμαθα τις τεχνικές κατασκευής, την υψηλή ραπτική, τη λεπτοδουλειά που απαιτείται σε κάθε κομμάτι για να επιτύχεις το επιθυμητό αποτέλεσμα. Έφυγα από το στούντιο του όταν αισθάνθηκα πλήρης και έτοιμη να ξεκινήσω το δικό μου μπραντ (brand). Του είμαι ευγνώμων και σήμερα είναι ένας από τους πιο στενούς μου ανθρώπους. Μιλάμε στο τηλέφωνο σχεδόν κάθε μέρα.
- Είπατε ότι σκεφτόσασταν να εργαστείτε στην αγορά της Ασίας.
Ναι, θαυμάζω πολύ τον τρόπο με τον οποίο δημιουργούν οι Ασιάτες σχεδιαστές. Θεωρώ ότι έχουν μια ενδιαφέρουσα αισθητική προσέγγιση στο σχέδιο ένδυσης. Οι γραμμές και οι φόρμες των ρούχων τους είναι πολύ κοντά στη φιλοσοφία που έχω για τη μόδα.
- Υπάρχουν κάποιοι σχεδιαστές που θαυμάζετε;
O αγαπημένος μου είναι ο Μάρτιν Μαργκέλα (Martin Margiela). Μου αρέσει πολύ και η δουλειά των Γιότζι Γιαμαμότο (Yojhi Yamamoto) και Ρέι Καβακούμπο (Rei Kawakubo)
- Τι αποτελεί πηγή έμπνευσης για εσάς;
Ίσως φανεί περίεργο αυτό που θα πω, αλλά κύρια πηγή έμπνευσης είναι τα όνειρα μου. Ονειρεύομαι πολύ έντονα κι όταν ξυπνάω θέλω να υλοποιήσω όσα ονειρεύτηκα. Επίσης, το θέατρο, οι ταινίες, η μουσική μου δίνουν πολλά ερεθίσματα. Ειδικά η μουσική γιατί ακούω συνεχώς. Ο φίλος μου είναι μουσικός, οπότε ζω μέσα στους ήχους.
- Τα ρούχα σας δείχνουν υπερρεαλιστικά. Θα τα χαρακτήριζε κανείς περισσότερο θεατρικά. Απευθύνεστε κυρίως στον καλλιτεχνικό κόσμο;
Υπάρχει η συλλογή υψηλής ραπτικής που είναι καθαρά ρούχα πασαρέλας και ναι, μπορούν να φορεθούν από καλλιτέχνες -έχω συνεργαστεί με κάποιους- αλλά υπάρχει και η εμπορική συλλογή “240791 ready to wear”η οποία περιλαμβάνει ρούχα άνετα και ευκολοφόρετα για άντρες και γυναίκες, τα οποία είναι πιο απλά, καθημερινά.
- Η συμμετοχή σας τον Μάρτιο στην έκθεση του Παρισιού έκανε μεγάλη αίσθηση. Τι γεύση σας άφησε αυτή η εμπειρία;
Υπέροχη! Ήθελα καιρό να πάω στο Παρίσι, αλλά τα έξοδα για να έχεις παρουσία στις εκθέσεις είναι μεγάλα. Δήλωσα συμμετοχή σε έναν φορέα που ονομάζεται “Flying Solo” και απευθύνεται σε νέους δημιουργούς. Επιλέγονται δέκα με δεκαπέντε καλλιτέχνες από όλο τον κόσμο. Είχα την χαρά να με επιλέξουν και μάλιστα από τους πρώτους. Ο ίδιος φορέας δραστηριοποιείται και στη Νέα Υόρκη.
- Οι εικόνες που έχετε από τον χώρο της μόδας είναι πλούσιες. Ποια είναι η γνώμη σας για το στυλ των Ελληνίδων;
Θεωρώ ότι οι Ελληνίδες έχουν άποψη, αλλά για να κρίνουμε το ντύσιμο τους πρέπει να λάβουμε υπόψη μας και τον χώρο όπου κινούνται. Οι εργασιακές συνθήκες επηρεάζουν αναπόφευκτα το στυλ μας. Έχω δύο πολύ καλές φίλες. Η μία είναι ψυχολόγος και ντύνεται πάντα πολύ ωραία γιατί ο χώρος εργασίας της είναι το περιποιημένο γραφείο της. Η άλλη ασχολείται με τον αγροτουρισμό και ταξιδεύει συνέχεια, οπότε είναι πάντα με ένα τζιν παντελόνι. Ακόμα κι εγώ που ασχολούμαι με τη μόδα, ντύνομαι απλά στην καθημερινότητα μου γιατί πηγαίνω στο ατελιέ μου όπου έχω να κάνω χειρωνακτική δουλειά. Άρα εν κατακλείδι, για να μπορούμε να εκτιμήσουμε το στυλ κάποιου, πρέπει να σκεφτούμε και τον τρόπο ζωής του.
- Τρία χαρακτηριστικά που σας αντιπροσωπεύουν;
Ευρηματική, δυναμική και επιλεκτική. Το πρώτο στα σχέδια, το δεύτερο στην αποφασιστικότητα και το τρίτο στις συναναστροφές μου.