Μεγαλώνοντας στα Γιάννενα διαπίστωσα ότι το όνομα Μωυσής Ελισάφ ήταν ένα από αυτά που ακουγόταν αρκετά συχνά στις τοπικές συζητήσεις. Ακόμη και εμείς, που δεν τον γνωρίζουμε προσωπικά, ξέρουμε αρκετά για την διαδρομή του.Έχοντας διατελέσει διευθυντής της παθολογικής κλινικής του ΠΝΙ, καθηγητής της Ιατρικής Σχολής Ιωαννίνων, δημοτικός σύμβουλος, πρόεδρος του πνευματικού κέντρου και πρόεδρος της εβραϊκής κοινότητας της πόλης, αποτελεί μια από τις εξέχουσες προσωπικότητες της τοπικής κοινωνίας, που εύκολα με ελάχιστη φαντασία μπορούσε να σκεφτεί κανείς να καταλαμβάνει την δημαρχιακό θώκο.
Σίγουρα αυτό που αποτέλεσε σημείο αναφοράς για τα Μ.Μ.Ε., ιδιαίτερα μετά την εκλογή του, είναι η εβραΪκή καταγωγή του. Αυτό ακριβώς το στοιχείο είναι που οδήγησε άλλους να τον εξυμνούν και άλλους να τον στοχοποιούν και κατακεραυνώνουν.
Πριν όμως προχωρήσουμε σε οποιαδήποτε κριτική απέναντι σε όσους ενέμειναν σε αναχρονιστικές απόψεις είναι απαραίτητο να κάνουμε μια στάθμιση μεταξύ προεκλογικής και μετεκλογικής περιόδου.Σίγουρα το να χρησιμοποιούταν η εβραϊκή του θρησκεία,τόσο από τον ίδιο (κάτι που δεν έγινε σε καμια περίπτωση) όσο και από τους υποστηρικτές του, ως επιχείρημα προσέλκυσης ψήφων θα ήταν ενα μεγαλειώδες σφάλμα καθώς θα έθετε σε δεύτερη μοίρα την γεμάτη ενέργεια και οργανοτικότητα, όπως λέγεται, ιδιοσυγκρασία του και θα έδινΕ σαφώς πάτημα σε κάθε είδους δεισιδαιμονικές θέσεις.
Αντίθετα όμως μετεκλογικά πρέπει να τονιστεί η θρησκευτική τοποθέτηση του καθώς αποτελεί από τους Γιαννιώτες μια επιλογή-συμβολισμό σε μια Ελλάδα και ευρύτερα μια Ευρώπη που τα αντισημιτιστικά ρεύματα πληθαίνουν και οι ακροδεξιές λογικές γίνονται κυβερνήσεις. Αποτελεί τιμή για την πόλη των Ιωαννίνων αυτή η επιλογή καθώς δείχνει ότι ένας αριθμός ανθρώπων μπορεί να δει την πραγματική αξία ενός υποψηφίου πέρα από θρησκευτικούς φραγμούς και να επιλέξει για την διοίκηση του έναν άνθρωπο χωρίς να λαμβάνει υπόψη του μη σχετικούς με την αποτελεσματικότητα του παράγοντες.
Ωστόσο, ως ενεργό μέλος της γιαννιώτικης κοινωνίας μπορώ να ομολογήσω ότι παρά την προοδευτικότητα και την ανοιχτομυαλοσύνη που δείχνει η επιλογή μας έχουμε να κάνουμε αρκετό δρόμο ακόμα.Αυτή μου ακριβώς τη θέση την στηρίζω στο γεγονός ότι τα ποσοστά του κ.Ελισάφ θα ήταν σαφώς πιο υψηλά αν είχε την ίδια διαδρομή και διαφορετική θρησκεία.
Ως γραμματέας εφορευτικής επιτροπής αλλά και γενικότερα σε συζητήσεις ήρθα σε επαφή με πολλούς οι οποίοι ενώ εκθείαζαν το βιογραφικό του νέου δημάρχου δυστυχώς αδυνατούσαν να τον ψηφίσουν καθώς ήταν Εβραίος, ”Ωβραιός” κατά τα λεγόμενα τους, και αυτό αποτελούσε τεράστιο μειονέκτημα για δήμαρχο μιας χριστιανικής πόλης. Φράσεις του τύπου ”Καλά τον Εβραίο θα ψηφίσω;”,”και άλλα λεφτά θέλουν;” και ”έτσι και αλλιώς αυτοί έχουν την εξουσία” αποτέλεσαν επιχειρήματα και μέτρο επιλογής ψήφου. Είναι ξεκάθαρο ότι πομποί αυτών των απόψεων είναι άνθρωποι-θύματα της διαστρεβλωμένης ιστορικής ”γνώσης” και μικροπολιτικής προπαγάνδας. Ευτυχώς τέτοιες εκφράσεις και απόψεις δεν χρησιμοποιήθηκαν μεταξύ των εκλογικών αντιπάλων όπου επικράτησε επίπεδο υψηλού πολιτικού πολιτισμού.
Από όλα αυτά καταλαβαίνουμε ότι τα Γιάννενα έκαναν μια καλή αρχή δίνοντας στον κ.Ελισάφ την ευκαιρία να αποδείξει τις δυνάμεις αλλά ταυτόχρονα συνειδητοποιούμε ότι οφείλουμε να οχυρωθούμε απέναντι σε ιδεολογίες φίδια όπως αυτή του φασισμού και να παιδευτούμε-εκπαιδευτούμε ακόμη περισσότερο στην ύπαρξη πολυπολιτισμικών κοινοτήτων υπό συνθήκες ισότητας και όχι ιεραρχικής εξόντωσης μαθαίνοντας να βλέπουμε πίσω από στερεότυπα.Έχουμε υποχρέωση να αξιολογούμε κάθε άνθρωπο με ποιοτικά κριτήρια , όπως οι περισσότεροι στα Γιάννενα έκαναν.Τέλος να ευχηθώ καλή αρχή στον κύριο Ελισάφ.