Προς τι η Κοινή Υπουργική Απόφαση για το Ελληνικό, τώρα;

Ελληνικό και... Αρχαιοελληνικό.

Οι περισσότεροι Ελληνες μάλλον δεν γνωρίζουν τη φράση «Κοινή Υπουργική Απόφαση» (ΚΥΑ). Ισως την ανακάλυψαν εσχάτως, με αφορμή την επένδυση στο Ελληνικό, η οποία θα ξεπεράσει τα 4 εκατ. ευρώ, θα δημιουργήσει νέες θέσεις εργασίας με την κατασκευή και λειτουργία και εν γένει θα αλλάξει την εικόνα της περιοχής και της Αττικής γενικότερα.

Η σημερινή αντιπολίτευση, η Νέα Δημοκρατία, αναφέρει ότι χρειάζονται δύο ΚΥΑ για να ξεκολλήσει η επένδυση και θα τις υπογράψει μόλις αναλάβει κυβέρνηση, εφόσον προκύψει από τις εκλογές της Κυριακής 7 Ιουλίου.

Η σημερινή κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, τέσσερις ημέρες πριν τις εκλογές (!), εξέδωσε αιφνιδιαστικά μια ΚΥΑ, η οποία αν μη τι άλλο, δημιουργεί προβληματισμό τόσο με τη χρονική στιγμή που επιλέχθηκε να εκδοθεί, όσο και με αυτά που προβλέπει, μεταφέροντας το κύριο βάρος των αποφάσεων στο Υπουργείο Πολιτισμού.

Το ζήτημα είναι ότι, 4,5 χρόνια δεν έχει υπάρξει καμία εξέλιξη στο θέμα της επένδυσης, παρά μόνον έχουν ανακύψει αρχαιολογικά θέματα, σημαντικά ή όχι θα φανεί στην πορεία, που έφεραν παλινωδίες στις αποφάσεις του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου (ΚΑΣ), καθώς και στην προηγούμενη ηγεσία του Υπουργείου Πολιτισμού.

Ευτυχώς στην Ελλάδα, έχουμε πολλές αρχαιότητες που αποτελούν το συγκριτικό μας πλεονέκτημα στον παγκόσμιο πολιτιστικό χάρτη. Δυστυχώς, όμως, έχουμε και αρχαιολογικές υπηρεσίες, που δεν διευκολύνουν καθόλου όχι μόνο μεγάλες επενδύσεις, αλλά και μικρότερες, καθώς είναι τόσο αργές οι αποφάσεις τους, αλλά και οι έρευνες που διαρκούς πολλά χρόνια, με αποτέλεσμα να χάνονται επενδύσεις και η Ελλάδα να είναι ένας απέραντος, αχαρτογράφητο αρχαιολογικό εργοτάξιο. Υπάρχει δε και ένα άλλο παράδειγμα, με τα 15.000 τ.μ. αρχαιολογικού χώρου που ενέκυψαν στο γκολφ Αφάντου Ρόδου. Στη συνέχεια, τροποποιήθηκε η απόφαση που πήγε να τινάξει στον αέρα και την εκεί επένδυση και τελικά υπογράφηκε η σύμβαση του επιχειρηματία με το ΤΑΙΠΕΔ την περασμένη εβδομάδα.

Αφήστε, δε, ότι για να γίνουν αρχαιολογικές ανασκαφές, θα πρέπει να πληρωθούν από τους ιδιώτες, εφόσον βιάζεται ο ιδιοκτήτης του ακινήτου να πραγματοποιήσει κάποια επένδυση, η οποία έχει προθεσμίες, αν είναι επιδοτούμενη. Διαφορετικά, η εκάστοτε αρχαιολογική υπηρεσία θα τη βάλει στο συρτάρι, μέχρι να ολοκληρώσει άλλες ανασκαφές και αν θυμηθεί θα την ανασύρει για να ξεκινήσει εργασίες, χωρίς και πάλι σαφές χρονοδιάγραμμα παράδοσης.

Είναι προφανές, ότι λειτουργώντας με αυτόν τον τρόπο στην Ελλάδα, επενδύσεις δεν θα γίνουν και περιοχές είτε θα παρακμάζουν, είτε θα παραμένουν αναξιοποίητες. Και βέβαια πρέπει να υπάρχει προστασία του αρχαιολογικού μας πλούτου και τους περιβάλλοντος, ωστόσο οι αποφάσεις θα πρέπει να λαμβάνονται έγκαιρα και οι διαδικασίες να είναι άμεσες.

Για να επιστρέψω στο θέμα του Ελληνικού, η Lamda Development, με αφορμή την Κοινή Υπουργική Απόφαση για το Μητροπολιτικό Πάρκο στο πρώην αεροδρόμιο του Ελληνικού, που της κοινοποιήθηκε την Τετάρτη 3 Ιουλίου, το απόγευμα, η εταιρεία επισημαίνει ότι «η ΚΥΑ υιοθέτει θέσεις του Υπουργείου Πολιτισμού που δημιουργούν απροσπέλαστα εμπόδια τόσο στην έναρξη όσο και στην ομαλή εξέλιξη του έργου, μη λαμβάνοντας υπόψη, τόσο τον ειδικό νόμο που αφορά στην επένδυση (Ν.4062/12) όσο και τις ειδικές προβλέψεις των Συμβάσεων που κυρώθηκαν από τη Βουλή (Ν.4422/17), καθώς και τους όρους του Προεδρικού Διατάγματος, βάσει των οποίων έχει εγκριθεί ο σχεδιασμός του έργου.»

Δημοφιλή