Παραιτήσεις ρεκόρ του ενός ΔΣ μετά το άλλο, καθαιρέσεις, διαμαρτυρίες του κινηματογραφικού κόσμου για τον τρόπο λειτουργίας του (καθυστερήσεις, γραφειοκρατία κλπ), καταγγελίες για κακοδιαχείριση, λιγοστά χρήματα για παραγωγές. Από τους πλέους δυσφημισμένους πολιτιστικούς θεσμούς, και με το νεαρό ΕΚΟΜΕ στην γωνία, να μοιράζει χρήματα μέσω του Cash rebate στις παραγωγές που κάνουν τα γυρίσματά τους στην χώρα μας, λειτουργώντας ως αντίπαλο δέος, το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου παλεύει να αποτινάξει αυτήν την ρετσινιά, να επιβεβαιώσει την υπεροχή του ως ο κατ’ εξοχήν κρατικός θεσμός στήριξης του κινηματογράφου στη χώρα μας και να στηρίξει τους δοκιμαζόμενους κινηματογραφιστές σε μια τραγική συγκυρία τόσο για την τέχνη όσο και για την ίδια την επιβίωση των καλλιτεχνών...
Και αφού έχει ακούσει τα εξ αμάξης, με κερασάκι στην τούρτα την διαχείριση του προγράμματος covid , κάνει ένα restart με νέο πρόεδρο του ΔΣ τον σκηνοθέτη Μάρκο Χολέβα: έναν άνθρωπο ευφυή, με γνώσεις, εμπειρία και τα χαρακτηριστικά ενός (καλώς εννοούμενου ) τεχνοκράτη-μάνατζερ που νοιάζεται τον κινηματογραφικό χώρο. Κι έχει και γερό στομάχι...
Αν δεν τα καταφέρει ο Χολέβας , δεν ξέρω ποιος άλλος μπορεί, σκεφτόμουν ακούγοντάς τον να εξηγεί το σχέδιο δράσης του στην σημερινή online συνέντευξη τύπου:
«Το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου είναι σαν ένα πλοίο, σαν ένα τάνκερ, που έχει γυρίσει το τιμόνι του –και ας μην φαίνεται ακόμα αυτή η αλλαγή πορείας . Αν όμως προσέξει κανείς τα απόνερα που αφήνει, θα καταλάβει οτι πήρε την στροφή».
Η συνέντευξη τύπου κράτησε αρκετά, αλλά αυτό που τελικά έμεινε από τις προθέσεις της νέας διοίκησης και του γενικού διευθυντή Παντελή Μητρόπουλου είναι οι εξής λέξεις-κλειδιά: «ταχύτητα στις εγκρίσεις», «καταπολέμηση της γραφειοκρατίας», «διευκόλυνση παραγωγών», «διαφάνεια», και «ορθολογικότερη οργάνωση του έμψυχου δυναμικού».
Βέβαια, αυτά τα έχουμε ακούσει από πλήθος απερχομένων, που είχαν επίσης καλές προθέσεις και κάποιοι ήταν εξαιρετικά ικανοί (βλέπε Ηλέκτρα Βενάκη), αλλά δεν έμειναν για πολύ σε αυτήν την θέση –επιβεβαιώνοντας την ρήση πως «το ψάρι βρωμάει από το κεφάλι»: δηλαδή κάτι δεν πάει καλά σε επίπεδο δομικής λειτουργίας στο ΕΚΚ. Η απάντηση του Μάρκου Χολέβα είναι πως «για τον λόγο αυτό μεταβιβάζονται αρμοδιότητες στον γενικό διευθυντή του κέντρου Παντελή Μητρόπουλο» -κάτι που σύμφωνα με τον πρόεδρο θα ξεμπλοκάρει καταστάσεις. Ο Μ.Χολέβας είπε ακόμα πως ετοιμάζεται νέος χρηματοδοτικός κανονισμός (που θα «παρακολουθεί « την ταινία από το μηδέν μέχρι την διανομή της), εσωτερικός κανονισμός λειτουργίας (που θα είναι πολύ σύντομα έτοιμος) , ενώ θα επισπευσθούν οι διαδικασίες για το ΕΣΠΑ το οποίο θα βοηθήσει να μπει συστηματικά το σινεμά στα σχολεία μέσω ειδικής ψηφιακής πλατφόρμας –ένας από τους βασικούς στόχους της νέας διοίκησης, όπως και «η προβολή και διανομή των ελληνικών ταινιών, και η αποκατάσταση της σχέσης ελληνικής ταινίας με το ελληνικό κοινό».
Μιλώντας γι’ αυτό που πρωτίστως «καίει» αυτές τις μέρες τους κινηματογραφιστές, δηλαδη τις εγκρίσεις ταινιών στο πλαίσιο του προγράμματος covid, o M.Xoλέβας είπε πως το ΥΠΠΟΑ αποφάσισε να δημιουργήσει συμπληρωματικό πρόγραμμα με 100 ακόμα σενάρια ταινιών μικρού μήκους και ντοκιμαντέρ, ενώ, προκειμένου να επισπευσθούν οι διαδικασίες, δημιουργήθηκε μια πλατφόρμα για e-καταθέσεις. «Ετσι το πράγμα θα τρέχει πολύ πιο γρήγορα, τώρα επί κορωνοϊού, σε σχέση με παλιά. Κερδίζουμε χρόνο, και οι αξιολογητές έχουν πιάσει δουλειά. Ηδη έχουν εκταμιευτεί χρήματα κι έχουν γίνει συμβάσεις. Θεωρούμε ότι το θέμα με το πρόγραμμα covid θα έχει λήξει έως το τέλος του μήνα. Θα εκκρεμεί μόνο το συμπληρωματικό πρόγραμμα που θα έχει κόστος χρηματοδότησης 1 εκατομμύριο ευρώ».
Συνολικά, προσέθεσε, «θα διατεθούν 3.800.000 στην παραγωγή. Παράλληλα δημιουργήθηκε ένα ακόμα πρόγραμμα κινηματογραφικής στήριξης των κινηματογράφων (που διαθέτουν 1-2 αίθουσες ) με την προϋπόθεση πως την προηγούμενη σεζόν έπαιξαν ελληνικές ταινίες. Το ίδιο πρόγραμμα θα συνεχιστεί και τη σεζόν 2020-2021), συνολικά με 1.350.000 ευρώ. Το σύνολο δηλαδή που διαθέτει το ΥΠΠΟΑ για παραγωγή και προβολή ταινιών είναι 5.150.000 ευρώ, ποσό που υπερβαίνει τα κανονικά προγράμματα χρηματοδότησης».
Και μια και ο λόγος για τα κανονικά προγράμματα, στο ΕΚΚ έχουν συσσωρευτεί προτάσεις ετών (!). «Είναι 500 προτάσεις οι οποίες θα κριθούν μέσα στο επόμενο τετράμηνο», απάντησε ο κ.Χολέβας, ο οποίος γνωρίζει καλά πως μια από τις παθογένειες του συστήματος είναι πως συχνά, οι παραγωγοί δεν έχουν έγκαιρα την απάντηση του ΕΚΚ που όμως αποτελεί προϋπόθεση γα χρηματοδοτήσεις από το εξωτερικό, με κίνδυνο να χάσουν τις συμπαραγωγές τους. «Θεωρώ πως σε 4 μήνες θα φανούν οι αλλαγές», υποστήριξε, προσθέτοντας πως στις βασικές προτεραιότητες του Κέντρου είναι η ανεύρεση νέων χρηματοδοτικών πόρων, με δεδομένο πως ειδικά με τα μνημόνια και την κατάργηση του ειδικού φόρου, τα χρήματα που διατίθενται στον κινηματογράφο είναι πολύ περιορισμένα στην χώρα μας. Αποφεύγοντας ωστόσο τους πόρους που μπορούν να διαχειριστούν οι ίδιοι οι παραγωγοί, ώστε το συνολικό διαθέσιμο ποσό ν′ αυξηθεί».
Σε ερώτημα σχετικά με το ΕΚΟΜΕ και το επίμαχο άρθρο που δημιούργησε αντιδράσεις (στη λογική πως τα χρήματα του ΕΚΟΜΕ θα κατευθύνονται περισσότερο στις ξένες κι όχι στις εγχώριες παραγωγές, χωρίς να ευνοείται η ελληνική κοινότητα), ο Μάρκος Χολέβας δεν θέλησε να πάρει ξεκάθαρη θέση («είναι θέμα του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης να απαντήσει σε αυτό», είπε). Εκανε παρόλα αυτά έναν παραλληλισμό με την πριμοδότηση του μαζικού τουρισμού παρελθόντων ετών, και τις συνέπειες που είχε αυτός... Ωστόσο, υπογράμμισε πως ήρθε η ώρα οι δύο φορείς να χαράξουν μια κοινή πολιτική για την εξωστρέφεια του ελληνικού σινεμά και για την προσέλκυση ξένων παραγωγών -και συμπαραγωγών. Υπαινίχθηκε μάλιστα πως το ΕΚΚ έχει στραφεί στο ΕΚΟΜΕ και για πιθανή χρηματοδότηση, δεδομένου πως το ΕΚΟΜΕ αντλεί από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων.
Ένα από τα βασικά προβλήματα του ελληνικού σινεμά είναι πως συνεχίζει να αφήνει εν πολλοίς αδιάφορο το ελληνικό κοινό. «Έξω βραβεύονται ταινίες, βρίσκουν διανομή, όπως τα «Μήλα» του Χρήστου Νίκου που βρήκαν διανομή στις ΗΠΑ, η ταινία του Βασίλη Κεκάτου «Η απόσταση ανάμεσα στον ουρανό κι εμάς» που πήρε Χρυσό Φοίνικα, παλιότερα η «Στρέλλα» του Πάνου Κούτρα, αλλά μέσα στην χώρα έχουμε πρόβλημα. Θα δοθεί έμφαση σε αυτό. Όπως και στην προώθηση των ταινιών και έξω. Και βέβαια θα υποστηρίξουμε την υποψηφιότητα των «Μήλων» στα Όσκαρ».
Ιδιαίτερη αναφορά έγινε και στο περίφημο 1,5% που τα κανάλια οφείλουν να επενδύουν στο ελληνικό σινεμά (αλλά δεν το κάνουν). «Υπάρχει ευρωπαϊκή οδηγία που προβλέπει πως οι πάροχοι οπτικοακουστικών υπηρεσιών, κι αυτό περιλαμβάνει και τις πλατφόρμες, θα πρέπει, κατά την κρίση τους, να διαθέτουν κάθε χρόνο το ποσό αυτό στην ελληνική παραγωγή. Ακόμα και αυτοί που δεν έχουν την έδρα τους στην χώρα μας, όπως λχ το Netflix που έχει έδρα την Ολλανδία. Αυτό είναι πολύ σημαντικό. Εξάλλου ο κινηματογράφος είναι που τους τροφοδοτεί με πρόγραμμα. Ακόμα και οι φετινές «Άγριες Μέλισσες», έγιναν από έναν σκηνοθέτη, γνωστό μας από τον χώρο του κινηματογράφου, τον Λευτέρη Χαρίτο».
Ένα άλλο σημαντικό θέμα που τέθηκε στην συνέντευξη τύπου μέσα από τα ερωτήματα που τέθηκαν στο τέλος ήταν τι στο καλό θα γίνει τώρα που τα σινεμά είναι κλειστά. Πώς θα επιβιώσουν διανομείς και αιθουσάρχες; Κι αν δεν ανοίξουν πάλι κάποιες αίθουσες; Ολα κινούνται πλέον μέσω πλατφόρμας... Ο Μ.Χολέβας παρέπεμψε στο προαναφερόμενο πρόγραμμα υποστήριξης των μονών και διπλών αιθουσών από το ΥΠΠΟΑ, ενώ είπε πως «το ΕΚΚ στηρίζει έτσι κι αλλιώς τους διανομείς όταν βγάζουν μια ελληνική ταινία». Υπάρχει και το Υπουργείο Οικονομικών, είπε, για επιπλέον υποστήριξη λόγω covid.
Εύλογα βέβαια αναρωτιέται κανείς αν όλα αυτά αρκούν για να αντιμετωπίσουν την κατάρρευση (και) του χώρου των οπτικοακουστικών. Και πώς θα είναι η επόμενη μέρα...
«Το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου πρέπει να αποκτήσει την αξιοπιστία του», υπογράμμισε ο Μάρκος Χολέβας, έχοντας στο πλευρό του τα περισσότερα μέλη του (γυναικρατούμενου πλέον!) ΔΣ. «Πρέπει να προσαρμοστεί στις νέες ταχύτητες της εποχής». Συμμεριζόμαστε κι εμείς την ευχή του, διότι αν το τάνκερ Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου δεν πάρει τη στροφή σωστά, θα έχουμε έναν νέο «Τιτανικό»...