Η νέα ταινία του Κώστα Γαβρά «Ενήλικοι στην Αίθουσα» έκανε παγκόσμια πρεμιέρα στο Φεστιβάλ Βενετίας, το οποίο και τίμησε τον μεγάλο σκηνοθέτη με το βραβείο «Jaeger-LeCoultre Glory to the Filmmaker 2019».
Η πανελλήνια πρεμιέρα της ταινίας θα γίνει στην τελετή λήξης και απονομής των βραβείων του 25ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας «Νύχτες Πρεμιέρας», στις 28 Σεπτεμβρίου και η ταινία θα κυκλοφορήσει στις ελληνικές αίθουσες στις 3 Οκτωβρίου.
Συνεπώς και όπως προκύπτει από την κοινή λογική, πλην όσων βρέθηκαν στο Φεστιβάλ Βενετίας -καλλιτεχνών, παραγωγών, δημοσιογράφων και κριτικών (όσων δηλαδή, παρακολούθησαν την προβολή της ταινίας στη Σάλα Γκράντε του Λίντο το περασμένο Σάββατο), ουδείς έχει δει την ταινία -γεγονός, όπως αποδείχτηκε ακόμη μία φορά, ήσσονος σημασίας στο σύμπαν του διαδικτύου.
Όπως είναι γνωστό, λίγες ώρες μετά την παγκόσμια πρεμιέρα, στην ανοιχτή πλατφόρμα Internet Movie Database (IMDb) άρχισαν να εμφανίζονται αρνητικές κριτικές χρηστών, συνεπώς και χαμηλή βαθμολογία στην κατάταξη (ranking). Σημειώνεται ότι, οι άνθρωποι του σινεμά, αλλά και μέρος των σινεφίλ εκτιμούν ότι το IMDb δεν είναι πρώτη επιλογή για όσους αναζητούν προτάσεις σε σχέση με το τι θα παρακολουθήσουν σε σινεμά και τηλεόραση, παρά την δημοτικότητά της παγκοσμίως.
Ανάλογες ήταν και οι αντιδράσεις στα social media και κυρίως, στο twitter -όλα τα παραπάνω ενώ η ταινία δεν έχει βγει στις αίθουσες.
Μετά τον σάλο που δημιουργήθηκε, το IMDb διέγραψε μεγάλο μέρος των αρνητικών κριτικών, οι οποίες συνοδεύονταν από κακόβουλα και προσβλητικά σχόλια εναντίον τόσο του σκηνοθέτη -μεταξύ άλλων και για τη χρηματοδότηση της ταινίας- όσο και του Γιάνη Βαρουφάκη -κυρίως για τις ηχογραφήσεις του Eurogroup- στο βιβλίο του οποίου άλλωστε, βασίζεται η ταινία του Γαβρά. (Δεν είναι η πρώτη φορά που το IMDb διαγράφει αρνητικά σχόλια χρηστών).
Στη συνέχεια, η ιστορία πήρε νέα τροπή, καθώς άρχισαν να εμφανίζονται θετικά σχόλια για την ταινία -άρα και βαθμολογίες.
Ήταν εξαρχής προφανές ότι το σημείο εκκίνησης των γεμάτα φανατισμό σχολίων ήταν πολιτικό και δεν αφορούσε το φιλμ αυτό καθαυτό.
Κριτικές -θετικές και αρνητικές- δημοσιεύθηκαν από τα ελληνικά και τα διεθνή ΜΜΕ, μεταξύ αυτών το Variety, το Hollywood Reporter, το CineEuropa, αμέσως μετά την προβολή της ταινίας στη Βενετία: Ο λόγος για τα reviews των κριτικών κινηματογράφου οι οποίοι είδαν την ταινία του Γαβρά και έστειλαν άμεσα την ανταπόκρισή τους.
Η περιπέτεια της ταινίας του πολυβραβευμένου Έλληνα σκηνοθέτη, ο οποίος με απόλυτη σαφήνεια έχει δηλώσει ότι η ταινία του είναι μυθοπλασία, είχε και συνέχεια, με πλείστες όσες δηλώσεις προσώπων (κάποιων ευτυχώς παντελώς λησμονημένων).
Είναι απολύτως κατανοητό το γεγονός ότι μια ταινία που αφηγείται τις σκληρές διαπραγματεύσεις (και το παρασκήνιο) μεταξύ της Ελλάδας και της Ε.Ε. για τη διαχείριση της ελληνικής κρίσης χρέους στις αρχές του 2015, «χτυπάει» απευθείας στο νευρικό σύστημα: Τα γεγονότα σε εθνική, αλλά και στη μικρή, προσωπική κλίμακα του καθενός ξεχωριστά είναι εξαιρετικά πρόσφατα και ως εκ τούτου η διαχείριση παραμένει δύσκολη.
Ο 86χρονος Κώστας Γαβράς, σκηνοθέτης με πορεία μακρά -και στο πολιτικό σινεμά- υπογράφει μία ταινία -όχι ντοκιμαντέρ- που σημαίνει, θέτει για άλλη μια φορά το έργο του στον δημόσιο διάλογο. Στον οποίο για να συμμετέχει κανείς οφείλει να κατανοήσει τη βασική προϋπόθεση, που είναι να ξέρεις πρωτίστως τι είναι αυτό για το οποίο μιλάς. Με απλά λόγια, εάν θέλεις να γράψεις την άποψη σου για μία ταινία, δες την πρώτα.