Είτε πρόκειται για την οικογενειακή μας συνομιλία στο WhatsApp, είτε για το τσατ με τους συναδέλφους σε εξειδικευμένες εφαρμογές ανταλλαγής μηνυμάτων, υπάρχουν άγραφοι κανόνες γύρω από την εθιμοτυπία της ομαδικής συνομιλίας.
Μικρά και φαινομενικά αθώα παραστρατήματα, ενδέχεται να αποτελέσουν αντικείμενο παρεξήγησης και να οδηγήσουν στη δημιουργία νέων ομάδων, από τις οποίες ίσως βρεθούμε αποκλεισμένοι. Ποια είναι τα μοιραία λάθη, που ελλοχεύει ο κίνδυνος να μας θέσουν εκτός και ως εκ τούτου, οφείλουμε να τα αποφύγουμε;
1. Δεν απαιτούμε από τα υπόλοιπα μέλη να κάνουν σύνοψη των συνομιλιών που μας διέφυγαν
Είναι σημαντικό να διατηρούμε τους δεσμούς εντός μιας ομάδας. Ωστόσο, σε περίπτωση που απουσιάσουμε για λίγες ώρες ή ακόμα και για ένα σύνολο ημερών, εφόσον έχει προηγηθεί μια μεγάλη συζήτηση, η ευγένεια προστάζει να ρίξουμε μια γρήγορη ματιά στα μηνύματά μας.
Ερωτήσεις όπως «Τι έχασα;», ακούγονται αγενείς, εφόσον όλα όσα θα θέλαμε να γνωρίζουμε, βρίσκονται ακριβώς από πάνω.
Συνεπώς, οφείλουμε να εκφράσουμε το ειλικρινές ενδιαφέρον μας, ή έστω και να προσποιηθούμε ότι μας αφορά, εφόσον επανέλθουμε στη συνομιλία.
2. Δεν στέλνουμε ακατάλληλες εικόνες και βίντεο
Αυτό δεν έχει να κάνει μόνο με το γυμνό. Αποφεύγουμε γενικότερα, οτιδήποτε βίαιο, αηδιαστικό ή χονδροειδές, χωρίς την έγκαιρη προειδοποίηση και τη βεβαιότητα ότι όλοι επιθυμούν να το αντικρίσουν.
Δεν αρέσει σε όλους μας να χαζεύουμε τις φωτογραφίες από το χειρουργείο ή άλλου είδους ακατάλληλες εικόνες, που ελλοχεύει ο κίνδυνος να δημιουργήσουν παρεξηγήσεις.
3. Δεν προσθέτουμε νέα άτομα στη συζήτηση, προτού ρωτήσουμε τα υπόλοιπα μέλη
Σε πολλούς ανάμεσά μας δεν πολυαρέσει να βρισκόμαστε άγνωστοι μεταξύ αγνώστων. Όπως και στην πραγματική ζωή, ομοίως δεν το επιδιώκουμε και στην ομαδική συνομιλία.
Επομένως, είναι αγένεια να προσθέτουμε νέα άτομα σε ομάδες, χωρίς να λάβουμε πρώτα την έκγριση από τα υπόλοιπα μέλη.
Εξίσου αγενείς, γινόμαστε εφόσον τα άτομα που προσθέτουμε δεν έχουν λάβει καμία προειδοποιήση ή εξήγηση. Άλλωστε, είναι και ανόητο να εισάγουμε τους φίλους μας σε θέματα που δεν τους ενδιαφέρουν. Η προσθήκη λάθος ατόμων στην ομάδα, ενδέχεται να προξενήσει τόσο στους «παλιούς» όσο και στους «νέους» την αίσθηση ότι είναι παγιδευμένοι.
4. Δεν επικοινωνούμε ένας προς έναν
Όταν μια ομαδική συνομιλία καταλήγει σε πεδίο, όπου οι συμμετέχοντες επικοινωνούν ένας προς έναν, ελλοχεύει ο κίνδυνος οι υπόλοιποι να αισθανθούν παρείσακτοι, ιδίως, εφόσον αυτή η τόσο «διαπροσωπική» όσο και «δημόσια» συζήτηση καταλήξει σε επικό καυγά, συνοδευόμενο από προσωπικές προσβολές και δριμύτατα κατηγορώ.
Ωστόσο και το γέλιο μεταξύ δύο ατόμων, με αστεία που μόνο οι ίδιοι αντιλαμβάνονται, είναι εξίσου μεμπτό.
Εφόσον επιθυμούμε να επικοινωνήσουμε κάτι πιο προσωπικό, μας δίνεται η δυνατότητα να στείλουμε απευθείας μήνυμα ή, εφόσον γνωρίζουμε αρκετά καλά το άτομο, να καλέσουμε τηλεφωνικώς
5. Αποφεύγουμε να δίνουμε μονολεκτικές απαντήσεις
Ζητήματα επικοινωνίας και αρνητικά συναισθήματα ενδέχεται να ανακύψουν από μονολεκτικές απαντήσεις όπως «ΟΚ», «Σίγουρα», «Όχι», «Ναι» και «Σωστά», αφού κάποιος άλλος, ενδέχεται να ξετυλίγει σε μια συνομιλία βαθύτερες σκέψεις.
Αν δεν μας περισσεύει ο χρόνος για αναλυτικές και περίπλοκες απαντήσεις, ας γίνουμε τουλάχιστον σαφείς, ως προς το τί εννοούμε. Επιπλέον, είναι σημαντικό να αφιερώσουμε λίγο χρόνο, προκειμένου να αντικαταστήσουμε ερωτήσεις όπως «Τι;» με ένα ευγενικό «Δεν νομίζω ότι καταλαβαίνω τί εννοείς. Μπορείς να μου το εξηγήσεις;» ή «Πού;» με μια ερώτηση όπως «Πού σκέφτεσαι να συναντηθούμε;».
6. Δεν στέλνουμε ασήμαντα μηνύματα σε παράλογες ώρες
Τα μηνύματα νωρίς το πρωί και αργά το βράδυ μπορεί να θεωρηθούν αγενή, ειδικά για γονείς μικρών παιδιών ή άτομα που εργάζονται σε νυχτερινές βάρδιες και εκ περιτροπής.
Αν αναρωτιόμαστε γιατί δεν απενεργοποιούν τις ειδοποιήσεις, αυτό συμβαίνει επειδή μερικοί άνθρωποι βασίζονται σε αυτές, προκειμένου να ενημερώνονται για ουσιαστικές πληροφορίες και αυτά τα άκαιρα μηνύματα, ίσως γίνουν ενοχλητικά.
7. Δεν αποκαλύπτουμε τα μυστικά ούτε κοινοποιούμε τα αρχεία που μοιραζόμαστε σε μια ομαδική συνομιλία
Οι περισσότεροι από εμάς επιθυμούμε οι ομαδικές συνομιλίες να αποτελούν ασφαλείς χώρους έκφρασης, ακόμα κι αν δεν το έχει εκφράζουμε ανοιχτά. Αυτό σημαίνει ότι τα προσωπικά δεδομένα, οι φωτογραφίες και τα βίντεο που κοινοποιούνται στην ομάδα δεν πρέπει να προωθούνται σε τρίτους χωρίς την συγκατάθεση όλων των συμμετεχόντων.
8. Δεν γινόμαστε αγενείς ή αδιάκριτοι
Ορισμένες ενέργειες μπορεί να εκληφθούν ως αγενείς. Αποφεύγουμε να κάνουμε σχόλια ή προσωπικές επιθέσεις. Δεν βρίζουμε και δεν διαπράττουμε λάθη, τα οποία θα μπορούσε κανείς να εκλάβει ως απειλή ή προσβολή.
9. Δεν προωθούμε ύποπτο περιεχόμενο
Ένας βέβαιος τρόπος, προκειμένου να εξοργίσουμε την ομάδα είναι να στείλουμε κακόβουλο λογισμικό ή οτιδήποτε μπορεί να οδηγήσει στην παραβίαση των διαπροσωπικών δεδομένων. Εκτελούμε τακτικά ελέγχους κυβερνοασφάλειας στις δικές μας συσκευές και μοιραζόμαστε περιεχόμενο μόνο από αξιόπιστους ιστότοπους και έγκριτα άτομα.