Ο παγκόσμιος στόλος ιδιωτικών αεροσκαφών έχει υπερδιπλασιαστεί τις τελευταίες δύο δεκαετίες και η αγορά φλέγεται, με νέα ρεκόρ συναλλαγών του κλάδου το 2021 και το 2022, σύμφωνα με νέα έκθεση του Ινστιτούτου Μελετών Πολιτικής των ΗΠΑ.
Τα ιδιωτικά τζετ εκπέμπουν τουλάχιστον 10 φορές περισσότερους ρύπους από τα εμπορικά αεροπλάνα ανά επιβάτη, συμβάλλοντας δυσανάλογα στις κλιματικές επιπτώσεις που οφείλονται στον κλάδο των αερομεταφορών.
Επιπλέον, ενώ περίπου μία στις έξι πτήσεις που διαχειρίζεται η Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Αεροπορίας είναι ιδιωτική, ο τομέας συνεισφέρει μόνο το 2% των φόρων που χρηματοδοτούν κυρίως τον οργανισμό.
Εν μέσω αυτών των ανησυχιών, ένας ιδιοκτήτης ιδιωτικού τζετ αποφάσισε να μειώσει τη δική του συνεισφορά στο φαινόμενο. Ο Στέφεν Πρινς, αντιπρόεδρος των Patriotic Millionaires –μιας ομάδας πλούσιων Αμερικανών που πιέζουν για υψηλότερους φόρους και που συνέβαλαν επίσης στην έκθεση– εγκαταλείπει το αεροσκάφος Cessna 650 Citation III.
Πρόκειται για ένα εταιρικό τζετ μεσαίου μεγέθους, μεγάλης εμβέλειας με χώρο για έως και εννέα επιβάτες, το οποίο αποφάσισε να αφήσει, αφού έμαθε πόσο πιο εντατική είναι η κατανάλωση άνθρακα των ιδιωτικών πτήσεων συγκριτικά με τις εμπορικές.
«Έμεινα έκπληκτος από το γεγονός ότι όντας τόσο ερωτευμένος με τα ιδιωτικά αεροπορικά ταξίδια, ήμουν πρόθυμος να αγνοήσω τη φρικτές επιπτώσεις για το περιβάλλον και τις μελλοντικές γενιές. Πρέπει να αλλάξω. Απλώς δεν μπορώ να συνεχίσω να το κάνω αυτό».
Η επιστροφή στις εμπορικές πτήσεις
Ο Πρινς είχε στην κατοχή του μισή ντουζίνα ιδιωτικά τζετ πριν από το Citation III, το οποίο είναι το μεγαλύτερο και πιο ακριβό στη λειτουργία του, από αυτά που είχε στο παρελθόν και το κόστος λειτουργίας από μόνο του είναι περίπου 275.000 έως 300.000 $ ετησίως. Λέει ότι το να πετάς ιδιωτικά είναι τόσο καλό που γίνεται εθιστικό.
«Είναι απλώς ο καλύτερος τρόπος να ταξιδέψεις. Αλλά θα το παρατήσω. Απλώς επιστρέφω στις εμπορικές πτήσεις, όσο κι αν μισώ τη διαδικασία αφού πετάω αποκλειστικά ιδιωτικά τα τελευταία έξι ή επτά χρόνια», λέει. «Μεγάλες ουρές, ακυρωμένες πτήσεις, χαμένες αποσκευές – απεχθάνομαι όλα τα πράγματα που συνοδεύουν. Και όταν πετάς πρώτη θέση, δεν είναι και φθηνό. Αλλά πήρα την απόφασή μου».
Το Cessna αξίζει αυτή τη στιγμή περίπου 1 εκατομμύριο δολάρια και στην τρέχουσα αγορά θα πρέπει να βρει αγοραστή αρκετά γρήγορα.
Υπάρχει μόνο μια παγίδα. Ο Πρινς, ένας επιχειρηματίας στον κλάδο των δωροκαρτών και των πληρωμών, μπορεί να παραιτείται από το τζετ του - αλλά δεν πρόκειται να εγκαταλείψει εντελώς τα ιδιωτικά αεροπορικά ταξίδια.
«Έχω έναν φίλο που θα με αφήσει να νοικιάσω το μικρότερο αεροσκάφος του», λέει, «Είναι ένα διπλό τούρμπο, που καίει περίπου το ένα τέταρτο της ποσότητας καυσίμου του Cessna – και θα το χρησιμοποιήσω μόνο δύο ή τρεις φορές το χρόνο».
Προσθέτει ότι δεν έχει καμία πρόθεση να κάνει τα πάντα για να πείσει άλλους εκατομμυριούχους να εγκαταλείψουν τα τζετ τους.
«Δεν πρόκειται να βγω προσπαθώντας να το πουλήσω ως είδηση, με κανένα τρόπο», λέει. «Όταν μιλάω με τους συντηρητικούς, πλούσιους φίλους μου, σίγουρα δεν διστάζω να τους πω ότι πρέπει να κάνουν το ίδιο πράγμα, αλλά δεν είναι και μεγάλη η αποστολή μου».
Ο Prince πιστεύει, ωστόσο, ότι οι πλούσιοι στις ΗΠΑ πρέπει να πληρώνουν περισσότερους φόρους. «Νομίζω ότι όλοι εμείς στην αμερικανική κοινωνία δεν πληρώνουμε όσο χρειάζεται», λέει.
«Κανείς δεν θέλει να πληρώσει φόρους και το αιτιολογεί με διάφορους τρόπους, αλλά ο πραγματικός λόγος είναι ότι είναι άπληστοι. Κι εγώ είμαι. Όλοι είμαστε. Αλλά όλοι πρέπει να γίνουμε μέλος της κοινωνίας του «εμείς», όχι της κοινωνίας «εγώ». Αν δεν μας ενδιαφέρει το μεγαλύτερο καλό όλης της ανθρωπότητας, τότε πρέπει να αμφισβητήσουμε τον ηθικό και αξιακό μας κώδικα».
(Με πληροφορίες από: CNN)