Την είσοδο των Κεντρικών Αγορών της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης στο Χρηματιστήριο Αθηνών, την μετατροπή της προβληματικής μέχρι πρότινος ΕΤΑΔ σε εταιρεία real estate με χαρτοφυλάκιο 2,2 δισ. και την αξιοποίηση των 22 μικρότερων περιφερειακών αερολιμένων μετά το deal της Καλαμάτας είναι μερικοί από τους φιλόδοξους στόχους του Υπερτατεμίου/|Growthfund για το 2025-2027.
Σε συνέντευξη τύπου για τα πεπραγμένα του υπερταμείου και τους νέους άξονες πάνω στους οποίους θα κινηθεί την επόμενη τριετία, ο Διευθύνων Σύμβουλος του Υπερταμείου/Growthfund, Γρηγόρης Δ. Δημητριάδης, υποστήριξε πως τα προγράμματα θα συνεχίσουν κανονικά όποιος κι αν είναι ο επόμενος πρόεδρος του ταμείου μετά τυη λήξη της θητείας του.
Όπως τόνισε, το 2025 θα είναι η χρονιά ορόσημο για τα νέα πρότζεκτ του Υπερταμείου καθώς η φιλοδοξία είναι το 2027 να καταγράφεται αύξηση κατά 35% στο EBITDA του ομίλου, φτάνοντας στα 114 εκατομμύρια ευρώ.
Η απόδοση των περιουσιακών στοιχείων όλων των θυγατρικών του επιδιώκεται να φτάσει στο 3,4% από 2,5%, ενώ το ενεργητικό αναμένεται να αγγίξει τα 7 δισεκατομμύρια ευρώ έναντι 5,9 δισεκατομμυρίων που είναι σήμερα.
Το στρατηγικό σχέδιο βρίσκεται στην τελική φάση έγκρισης από το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και αναμένεται να δημοσιευθεί την ερχόμενη εβδομάδα.
«Για την τριετία 2022-2024 στρατηγική μας απόφαση ήταν να μετατρέψουμε το Growthfund από έναν αποστασιοποιημένο μέτοχο σε ένα μεταρρυθμιστικό εθνικό επενδυτικό ταμείο, συμμετέχοντας ενεργά στις θυγατρικές μας. Ενισχύσαμε περαιτέρω τη διακυβέρνηση των θυγατρικών μας, βελτιώσαμε την αποδοτικότητα τους σε συνεργασία με τις διοικήσεις μας και θέσαμε τα θεμέλια για τη μετατροπή μας στο Sovereign Wealth Fund (SWF) της χώρας» υπογράμμισε.
Νέο Επενδυτικό Ταμείο
Στις προτεραιότητες του 2025 είναι ο μετασχηματισμός του Growthfund μέσω της απορρόφησης του ΤΑΙΠΕΔ και του ΤΧΣ, ενώ ταυτόχρονα ολοκληρώνεται η δημιουργία του νέου Επενδυτικού Ταμείου, μέσω του οποίου αναμένεται να κινητοποιηθούν πρόσθετες ιδιωτικές επενδύσεις, ευθυγραμμιζόμενες με τις εθνικές στρατηγικές προτεραιότητες».
Το έτος 2023, παρά τις ανακατατάξεις που έγιναν λόγω της μεταφοράς των εταιρειών ύδρευσης (ΕΥΔΑΠ-ΕΥΑΘ) στο ελληνικό δημόσιο, τα καθαρά κέρδη του Growthfund ανήλθαν σε €154,1 εκατ., ενώ παράλληλα κατά το τελευταίο ενάμιση έτος (1.1.2023-30.6.2024) το Growthfund πραγματοποίησε κέρδη €213,7 εκατ., τα οποία υπερβαίνουν το σύνολο των κερδών από την ίδρυσή του έως και το 2022. Μάλιστα, πέτυχε τη δεύτερη καλύτερη απόδοση επί των περιουσιακών του στοιχείων ανάμεσα σε οκτώ σημαντικά Sovereign Wealth Funds.
Παράλληλα, ολοκλήρωσε μια σειρά από μη οικονομικούς στόχους σε ομιλικό επίπεδο, όπως η μείωση κατά 15% του δείκτη εκπομπών άνθρακα, η αύξηση κατά 27% του δείκτη εμπιστοσύνης των πολιτών, η αύξηση διείσδυσης τεχνολογιών κατά 25%, ενώ ξεκίνησαν μετρήσεις δέσμευσης των εργαζομένων και ικανοποίησης των πελατών.
ΕΤΑΔ
Η ΕΤΑΔ κατέγραψε αύξηση 23% των ενεργών μισθώσεων, ωρίμασε 770 νέα ακίνητα, ολοκλήρωσε 99 Διαγωνισμούς και εφαρμόζει νέα φιλοσοφία στα στρατηγικά ακίνητα (Ακτή Βουλιαγμένης, Παλατάκι, Taekwondo κ.α.). Η εταιρεία όταν αναλήφθηκε ο έλεγχός της από το Υπερταμείο είχε ζημιογόνες χρήσεις αλλά πλέον έχει εισέλθει σε τροχιά κερδοφορίας. Τα ετήσια έσοδα αναμένεται να προσεγγίσουν το 2024 τα €60 εκατ. (+59% σε σχέση με το 2015), ενώ τα ίδια κεφάλαια αναμένεται να ξεπεράσουν τα €1,1 δισ., σε σχέση με €280,7 εκατ. από όταν εντάχθηκε στο Υπερταμείο.
ΕΛΤΑ
Με νέα διοίκηση ξεκίνησαν την ανάκαμψή τους, εστιάζοντας σε τρεις πυλώνες: μείωση λειτουργικών δαπανών, ενδυνάμωση εμπορικών δραστηριοτήτων και αξιοποίηση ακίνητης περιουσίας. Το 2024 πετύχαν μείωση των ΟPEX κατά €8 εκατ. και 5πλάσιο EBITDA συγκριτικά με το 2022. Εντός του έτους θα διακινηθούν συνολικά 21,2 εκατ. δέματα (αύξηση +11% vs 2022).
ΟΑΣΑ
Οι Συγκοινωνίες Αθηνών συνεχίζουν να επιτελούν τον κοινωνικό τους ρόλο, καθώς, παρά τη σημαντική αύξηση του κόστους ενέργειας, η τιμή εισιτηρίου από €1,40 το έτος 2014 - δέκα χρόνια μετά - είναι χαμηλότερη στα €1,2. Η αναδιοργάνωση του Ομίλου έχει αρχίσει να αποδίδει καρπούς. Οι Συγκοινωνίες Αθηνών ανέκτησαν την εμπιστοσύνη του κοινού καταγράφοντας αύξηση κατά 70% στις επιβιβάσεις (2021-2024).
Η πλήρης ανανέωση του στόλου έχει εκκινήσει από το Υπουργείο Υποδομών & Μεταφορών, με τη συνεργασία του Ομίλου ΟΑΣΑ. Νέες υπηρεσίες προστέθηκαν, όπως το σύστημα Tap ’n Pay για Ανέπαφες Συναλλαγές, ενώ γίνονται σημαντικές παρεμβάσεις για την καλύτερη εξυπηρέτηση των ΑμεΑ.
ΤΑΙΠΕΔ
Έχει έσοδα €5,2 δισ. αξιοποιώντας περιουσιακά στοιχεία για το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων. Πολύ σημαντική ήταν η δημιουργία της Μονάδας Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας (PPF), η οποία σχεδιάστηκε και στελεχώθηκε από το Growthfund. Η μονάδα διαχειρίζεται έργα ύψους €8 δις και έχει συμβάλει στην επιτυχή διενέργεια σειράς διαγωνισμών προς όφελος του δημοσίου.
ΑΛΥΚΕΣ
Τους πρώτους 6 μήνες του 2025, θα ξεκινήσει ο ανοιχτός διεθνής διαγωνισμός για τη διάθεση του 51% της εταιρείας Ελληνικές Αλυκές, σε στρατηγικό επενδυτή μετά το ενδιαφέρον και από ξένους επενδυτές από την Αυστρία, την Κύπρο και την Σκανδιναβία.
Μετά από αρκετές δυσκολίες οι Αλυκές κατάφεραν να έχουν έσοδα σε 6-9 εκατ. ευρώ σε ετήσια βάση από 2 εκατ. ευρώ που ήταν πριν περάσουν στο χαρτοφυλάκιο του Υπερταμείου.
Φέτος ο τζίρος της εταιρείας εκτιμάται στα 10 εκατ. ευρώ μετά την μεγάλη παραγωγή ρεκόρ 250 χιλιάδων τόνων έναντι των μόλις 170 χιλιάδων τόνων που περιορίστηκε το 2023 εξαιτίας των ακραίων καιρικών φαινομένων.
ΓΑΙΑΟΣΕ
Πραγματοποιεί τα υψηλότερα έσοδα από ιδρύσεώς της έχοντας ξεπεράσει τα €20 εκατ./έτος τα 3 τελευταία έτη. Η καθαρή θέση της εταιρείας από την ημερομηνία ένταξής της στον Όμιλο του Υπερταμείου έχει τριπλασιαστεί κι έφτασε στα €234 εκατ. το 2023 έναντι €75 εκατ.
Οι προοπτικές της διαγράφονται θετικές ενώ η νέα Διοίκηση μέσα από ένα δομημένο πλάνο εστιάζει στη σιδηροδρομική ακίνητη περιουσία και στη δημιουργία κέντρων logistics που θα αλλάξουν τις εμπορευματικές δυνατότητες της χώρας.
Η ΓΑΙΑΟΣΕ πραγματοποιεί τα υψηλότερα έσοδα από ιδρύσεώς της έχοντας ξεπεράσει τα €20 εκατ./έτος τα 3 τελευταία έτη. Η καθαρή θέση της εταιρείας από την ημερομηνία ένταξής της στον Όμιλο του Υπερταμείου έχει τριπλασιαστεί κι έφτασε στα €234 εκατ. το 2023 έναντι €75 εκατ. Οι προοπτικές της διαγράφονται θετικές ενώ η νέα Διοίκηση μέσα από ένα δομημένο πλάνο εστιάζει στη σιδηροδρομική ακίνητη περιουσία και στη δημιουργία κέντρων logistics που θα αλλάξουν τις εμπορευματικές δυνατότητες της χώρας.
ΔΕΘ
Μαζί με την οικονομική βελτίωση, δόθηκε μεγάλη εστίαση στα στρατηγικά έργα. Την τριετία 2022-2024 το Υπερταμείο ολοκλήρωσε την παραχώρηση του αεροδρομίου Καλαμάτας, «ξεκλείδωσε» το έργο Ανάπλασης της ΔΕΘ σε συνεργασία με τη Διοίκηση της εταιρείας και τους φορείς με στόχο την άμεση εκκίνηση του διαγωνισμού.