«Ο άνθρωπος πάντα ήθελε να ταξιδεύει γρήγορα, από την εποχή που κάλπαζε στις πεδιάδες με το άλογο», υποστηρίζει ο Μάικ Μπάνιστερ.
Κάτι θα ξέρει, καθώς υπήρξε πιλότος των Κονκόρντ στην British Airways για 22 χρόνια. Ήταν μάλιστα αυτός που έκανε την τελευταία πτήση του υπερηχητικού αεροσκάφους, διασχίζοντας τον ουρανό στο Λονδίνο, τον Οκτώβριο του 2003 και αυτός που το παρέδωσε στο μουσείο του Μπρίστολ.
Σχεδόν δύο δεκαετίες αργότερα, πλησιάζει και πάλι η στιγμή που το επιβατικό κοινό θα ταξιδέψει με επιβατικά τζετ που μπορούν να πετούν γρηγορότερα από την ταχύτητα του ήχου.
Αυτό το μήνα, το Boom Supersonic παρουσίασε το δοκιμαστικό υπερηχητικό αεροπλάνο XB-1. Είναι το πρώτο μη στρατιωτικό υπερηχητικό αεροσκάφος από το Tupolev TU-144 της Σοβιετικής Ένωσης το 1968.
To Boom Overture, όπως θα ονομάζεται είναι ένα πολύ κομψό σε σχεδιασμό αεροσκάφος, με την αιχμηρή μύτη και τα φτερά πάντα σε σχήμα «Δέλτα», που θυμίζει το μυθικό Κονκόρντ.
Το Overture θα κάνει υπερατλαντικές πτήσεις και θα μεταφέρει 65 έως 88 επιβάτες, με ταχύτητα 2.2 Mach.
Και βέβαια δεν είναι το μόνο υπερηχητικό αεροσκάφος που ετοιμάζεται να αναβιώσει το σπουδαίο παρελθόν του Κονκόρντ.
Η NASA, ετοιμάζει το X-59, για το 2022, για πτήσεις στην ενδοχώρα αλλά και η Aerion, το AS2, που θα είναι στην διάθεση του επιβατικού κοινού στο τέλος της δεκαετίας. Αν και το συγκεριμένο αεροσκάφος θα απευθύνεται σε πελάτες για επαγγελματικά ταξίδια αφού η δυνατότητα μεταφοράς επιβατών δεν θα ξεπερνάει τα 8 με 10 άτομα, ενώ η ταχύτητα του υπολογίζεται στα 1.4 Mach.
Όπως εξηγεί ο Μάικ Μπάνιστερ, θα πρέπει να κατανοήσουμε, πως τα συγκεριμένα αεροσκάφη δεν θα είναι αντίπαλοι καθώς το καθένα απευθύνεται σε διαφορετική αγορά, με αυτή των υπερατλαντικών πτήσεων να είναι η πιο προσοδοφόρα.
Το μηχανολογικό πρόβλημα που θα πρέπει να ξεπεράσουν τα αεροπλάνα, είναι ο τρόπος με τον οποίο απορροφάται ο αέρας από τους κινητήρες σε υψηλή ταχύτητα.
Η απορρόφηση του αέρα σε υπερηχητικές ταχύτητες δημιουργεί προβλήματα για όλους τους κινητήρες αεροσκαφών, καθώς θα πρέπει να τον μετατρέψουν σε ταχύτητες που να μπορεί να αντέξει ο κινητήρας.
Αποτελεί ένα πολύ ιδιαίτερο θέμα, το οποίο στο παρελθόν έφερε σε ρήξη τις σχέσεις Γαλλία και Αγγλίας, κατά τον παροπλισμό του Κονκόρντ. Η Air France, απέσυρε τον στόλο της, όταν την ίδια στιγμή η British Airways, ήθελε να συνεχίσει να πετάει.
«Ενας από τους λόγους που η Airbus, που είχε τα δικαιώματα στο σχεδιασμό του Κονκόρντ, δεν μας έδινε την απόλυτη ελευθερία στον σχεδιασμό, προκειμένου να συνεχίζουμε τις πτήσεις, είχε να κάνει με το γεγονός πως ο σχεδιασμός για την απορρόφηση του αέρα, παρέμενε μυστικός», εξηγεί ο Μάικ Μπάνιστερ.
Η αεροδιαστημική βιομηχανία βρίσκεται σε τρομερή κάμψη αυτή τη στιγμή, λόγω της πανδημίας του Covid-19. Οι αεροπορικές εταιρείες καθυστερούν ή ακυρώνουν τις παραγγελίες λόγω του μειωμένου αριθμού επιβατών.
Θα υπάρχει λοιπόν ζήτηση για υπερηχητικά αεροσκάφη;
«Το μεγάλο ερώτημα είναι σε τι κατάστση θα βρεθούν οι αερομεταφορές μετά τον Covid - 19. Υπάρχει μια θεωρία ότι τα επαγγελματικά ταξίδια δεν θα επιστρέψουν στο ίδιο επίπεδο που ήταν, προ κορονοϊού. Αλλά για τους πολύ πλούσιους το κοινωνικό στάτους είναι πολύ σημαντικό», λέει ο Μάικ Μπάνιστερ.
Το κύρος της υπερηχητικής πτήσης θα μπορούσε να κερδίσει αυτού του οικονομικού επιπέδου επιβάτες.
Το A2 της Aerion κατασκευάζεται στη Φλόριντα κοντά στο Ακρωτήριο Κανάβεραλ, σε μία περιοχή που οι ντόπιοι ονομάζουν, ”Ακρωτήρι του Διαστήματος”. Η εταιρεία πιστεύει ακράδαντα, πως το αεροσκάφος με τους τρεις κινητήρες, που θα μεταφέρει επιβάτες σε όλο τον κόσμο με ταχύτητα που θα αγγίζει τα 1000 μίλια την ώρα, είναι ακριβώς το κλειδί της επιτυχίας στο χώρο των επαγγελματικών ταξίδιών.
Στόχος της Aerion είναι το A2 να απογειώνεται το αργότερο έως το 2027.
Πηγή: BBC