Aντίστροφα μετρά πλέον ο χρόνος για την παράδοση της Βασικής Γραμμής του Μετρό Θεσσαλονίκης σε εμπορική λειτουργία. Στις 30 Νοεμβρίου, αυτό που μέχρι πρόσφατα αποτελούσε κάτι σαν ανέκδοτο για τους κατοίκους της Θεσσαλονίκης, γίνεται επιτέλους πραγματικότητα. Οι Θεσσαλονικείς αλλά και οι επισκέπτες της πόλης, θα έχουν πλέον στη διάθεσή τους ένα μέσο σταθερής τροχιάς, για τις καθημερινές τους μετακινήσεις.
Δοκιμαστικές διαδρομές των συρμών πραγματοποιούνται καθημερινά, επτά ημέρες την εβδομάδα, και παράλληλα γίνονται όλοι οι απαραίτητοι έλεγχοι των συστημάτων, καθώς το Μετρό Θεσσαλονίκης ενσωματώνει στην κατασκευή του τα πιο σύγχρονα τεχνολογικά δεδομένα σε συνδυασμό με τις πιο απαιτητικές προδιαγραφές ποιότητας και λειτουργικότητας.
Το προσωπικό της Ελληνικό Μετρό Α.Ε, της ανάδοχης κατασκευάστριας κοινοπραξίας του έργου, καθώς και της εταιρείας λειτουργίας Thema, εργάζεται πυρετωδώς προκειμένου τα πάντα να είναι έτοιμα για την ημέρα παράδοσης του πολύπαθου έργου.
Τις επόμενες ημέρες, αναμένεται να ολοκληρωθούν οι τελευταίες εργασίες αποκατάστασης της Πλατείας Καπνεργατών, καθώς και του χώρου γύρω από το «Αλκαζάρ», όπου βρίσκονται οι είσοδοι του εμβληματικού σταθμού «Βενιζέλου».
Τα χαρακτηριστικά της Βασικής Γραμμής
Το μήκος της Βασικής Γραμμής του Μετρό Θεσσαλονίκης είναι 9,6 χιλ. με δύο ανεξάρτητες σήραγγες μονής τροχιάς. Διαθέτει 13 σύγχρονους σταθμούς (Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός, Δημοκρατίας, Βενιζέλου, Αγίας Σοφίας, Σιντριβάνι, Πανεπιστήμιο, Παπάφη, Ευκλείδης, Φλέμινγκ, Ανάληψη, 25ης Μαρτίου, Βούλγαρη, Νέα Ελβετία) και Αμαξοστάσιο 50. 000 τ.μ., το οποίο περιλαμβάνει το Κέντρο Ελέγχου Λειτουργίας, επισκευαστική βάση και γραφειακούς χώρους.
Η αναμενόμενη ημερήσια επιβατική κίνηση ανέρχεται σε 254.000 επιβάτες, με μεταφορική ικανότητα 18.000 επιβατών ανά ώρα και ανά κατεύθυνση. Η χρονοαπόσταση μεταξύ των συρμών θα είναι ανά 2,5 λεπτά στο αρχικό στάδιο της εμπορικής λειτουργίας και ανά 90 δευτερόλεπτα μετά την παραλαβή των επιπλέον συρμών. Η διάρκεια ταξιδιού, συμπεριλαμβανομένων των στάσεων στους 13 σταθμούς, θα είναι 17 λεπτά.
Μετά και την παράδοση της Επέκτασης προς Καλαμαριά, το δεύτερο εξάμηνο του 2025, αναμένεται να εξυπηρετούνται καθημερινά 313.000 επιβάτες, ενώ υπολογίζεται πως θα κυκλοφορούν καθημερινά περίπου 57.000 ΙΧ οχήματα λιγότερα, επιφέροντας αντίστοιχα μείωση των ρύπων CO2 κατά 212 τόνους ημερησίως.
Αρχαιολογικά Ευρήματα
Πολύτιμα αρχαιολογικά ευρήματα, διαφορετικών ιστορικών περιόδων της πόλης, ήρθαν στο «φως» κατά την κατασκευή των σταθμών, με κυριότερους τους σταθμούς «Βενιζέλου» και «Αγίας Σοφίας» που βρίσκονται εντός των ορίων του ιστορικού κέντρου της πόλης.
Οι πολίτες θα έχουν την ευκαιρία να δουν τα σπουδαία ευρήματα, σε Σταθμούς του Μετρό Θεσσαλονίκης και σε μουσεία. Μάλιστα, ο Σταθμός «Βενιζέλου» αποτελεί διεθνώς, τον μεγαλύτερο αρχαιολογικό χώρο ενταγμένο σε μείζον τεχνικό έργο. Παράλληλα, μέρος των 300.000 αρχαιοτήτων που βρέθηκαν, θα εκτεθεί στο Μουσείο που κατασκευάζεται στο «Crossover Σιντριβάνι» συνολικής έκτασης 6.370 τ.μ. καθώς και στο Μουσείο που προετοιμάζεται στο Μητροπολιτικό Πάρκο «Παύλου Μελά»
.
Συστήματα ασφάλειας
Το Μετρό Θεσσαλονίκης με το Αυτόματο Σύστημα (χωρίς οδηγό) που διαθέτει, αναμένεται ν’ αποτελέσει ένα από τα πιο σύγχρονα, ασφαλή και αξιόπιστα Μετρό στην Ευρώπη και παγκοσμίως.
Το Αυτόματο Σύστημα (Driverless) τα τελευταία χρόνια εξαπλώνεται ραγδαία στις μεγαλύτερες πόλεις του κόσμου. Πρόκειται για ένα Σύστημα που αντιπροσωπεύει το μέλλον στις μετακινήσεις με Μετρό, κυρίως γιατί παρέχει τα υψηλότερα επίπεδα ασφάλειας και αξιοπιστίας.
Το Αυτόματο Σύστημα καλύπτει τις υψηλότερες προδιαγραφές ασφάλειας για τους επιβάτες, καθώς η λειτουργία του Μετρό Θεσσαλονίκης παρακολουθείται, καθημερινά, με πολλαπλούς αυτόματους μηχανισμούς ελέγχου. Έτσι, διασφαλίζεται ότι κάθε δρομολόγιο, κάθε λεπτό και σε όλο το μήκος του Δικτύου, εκτελείται σύμφωνα με όλους τους κανόνες ασφάλειας και προστασίας.
Επιπλέον οι Σταθερές Θύρες στις Αποβάθρες (PlatformScreen Doors -PSD) που υπάρχουν σε όλους τους Σταθμούς προφυλάσσουν τους επιβάτες κατά την παραμονή τους στις αποβάθρες καθώς απομονώνουν το χώρο των σηράγγων, όπου ηλεκτροδοτούνται και κινούνται τα τρένα, και τον καθιστούν απροσπέλαστο
Τέλος, ένα ακόμη χαρακτηριστικό του Μετρό Θεσσαλονίκης και του Αυτόματου Συστήματος που διαθέτει είναι η ευελιξία των δρομολογίων που προσαρμόζονται στις ιδιαίτερες συνθήκες της καθημερινότητας. Με τον τρόπο αυτό, σε περιπτώσεις μεγάλης επιβατικής ζήτησης, το Μετρό Θεσσαλονίκης μπορεί να έχει τη δυνατότητα να αυξήσει τον αριθμό των δρομολογίων που εξυπηρετεί το επιβατικό κοινό.
Καινοτομίες και προηγμένη τεχνολογία
• 18 πλήρως αυτοματοποιημένοι, κλιματιζόμενοι συρμοί 4 οχημάτων, οι οποίοι θα κινούνται χωρίς οδηγό, αλλά με συνοδό.
• Συστήματα αυτόματων θυρών σε κάθε σταθμό, για την εξασφάλιση μέγιστης ασφάλειας του επιβατικού κοινού κατά την παραμονή του στις αποβάθρες.
• Η κίνηση των τραίνων ελέγχεται με ασύρματη μετάδοση 5-10 φορές ανά δευτερόλεπτο, με ακρίβεια θέσης κάθε τραίνου περίπου στο 1 μέτρο.
• Τα δεδομένα της λειτουργίας του κάθε συρμού (θέση, προφίλ ταχύτητας, συναγερμοί, διαγνωστικά, δεδομένα σηματοδότησης, κάμερες- CCTV, κλπ.), μεταδίδονται ασύρματα, μέσω του ίδιου συστήματος μετάδοσης (DCS) και ενιαίας κεραίας.
• Υπάρχουν κάμερες υψηλής ευκρίνειας εσωτερικά και εξωτερικά, καθώς και στο πρόσθιο και οπίσθιο μέρος του συρμού, με δυνατότητα on-line μετάδοσης βίντεο συνεχούς ροής (video-streaming) στο Κέντρο Ελέγχου Λειτουργίας.
• Τα υλικά του τραίνου έχουν επιλεγεί με χαμηλό Φορτίο Πυρκαγιάς, είναι ανακυκλώσιμα και φιλικά προς το περιβάλλον σε ποσοστό μεγαλύτερο του 95%.
Πηγή: ΑΠΕ