Ένα ρεαλιστικό και χρηματοδοτούμενο έργο, όπως το χαρακτήρισε ο Κώστας Καραμανλής, είναι η πρόταση της κυβέρνησης για οριστική λύση στη γραμμή του τρένου από το Ρίο μέχρι την Πάτρα.
Τη Παρασκευή, μιλώντας ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών στο 8 Περιφερειακό Αναπτυξιακό Συνέδριο, επισήμανε ότι ενώ η αρχική σκέψη ήταν να υπογειοποιηθούν μόνο 2χλμ., τελικά θα υπογειοποιηθούν 5,16χλμ.
Το έργο θα ικανοποιεί 7 βασικές αρχές, σύμφωνα με τον υπουργό.
Πρώτον: Είναι ρεαλιστικό και μπορεί να χρηματοδοτηθεί από την ΕΕ. Άρα, μπορεί να γίνει.
Δεύτερον: Απελευθερώνει το κέντρο της πόλης. Αποδίδει την Πάτρα ξανά στους Πατρινούς! Δεν την κόβει στα δύο.
Τρίτον: Ανοίγει την πόλη με μέτωπο προς τη θάλασσα. Όπως είχαμε εξαρχής δεσμευτεί.
Τέταρτον: Είναι περιβαλλοντικά η βέλτιστη λύση. Με ουσιαστικές παρεμβάσεις αστικής ανάπλασης. Πολύ περισσότερο πράσινο. Και μηδενικούς ρύπους στην ατμόσφαιρα.
Πέμπτον: Διατηρεί σε λειτουργία τον Προαστιακό.
Έκτον: Ελαχιστοποιεί την οπτική και ηχητική όχληση.
Και έβδομον: Ενισχύει την ασφάλεια, πεζών και οδηγών».
Ο Κώστας Καραμανλής επισήμανε ότι θα υπάρχει η υφιστάμενη χάραξη, όμως η γραμμή από μονή θα γίνει διπλή.
Η υπογειοποίηση θα γίνει στο εξής τμήμα: Η κάθοδος θα γίνει πριν την οδό Κανελλοπούλου και η άνοδος στην περιοχή της ακτής Δυμαίων, 5,16 χιλιόμετρα. Πρακτικά, πρόκειται για το σύνολο του πυκνού αστικού ιστού της Πάτρας. Επιπλέον, άλλα 1,7 χιλιόμετρα, περίπου, είναι αθροιστικά οι ράμπες ανόδου και καθόδου. Ενώ τα επιφανειακά τμήματα, συνολικά θα αθροίζουν περίπου 3,8 χιλιόμετρα, εκτός πυκνής αστικής δόμησης.
Ο υπουργός ανέφερε επίσης ότι ο Προαστιακός συνεχίζει να λειτουργεί κανονικά, καθώς διατηρούνται και οι 8 υφιστάμενες στάσεις στο μήκος του έργου και 6 από αυτές μετατρέπονται σε υπόγειες, ενώ παράλληλα προστίθεται και μια επιπλέον στάση στο νέο Λιμάνι. Ομοίως διατηρείται και η διασύνδεση με τον Πύργο.
Σημείωσε ότι καταργούνται όλες οι επικίνδυνες υφιστάμενες ισόπεδες διαβάσεις και αντικαθίστανται από ανισόπεδες διαβάσεις οχημάτων και δέκα πεζογέφυρες, για απόλυτη ασφάλεια.
«Και βέβαια, ένα τέτοιο σύγχρονο έργο, δεν θα μπορούσε παρά να έχει ηλεκτροκίνηση σε όλο το μήκος της διπλής γραμμής. Τέλος οι ρυπογόνες ντίζελ αμαξοστοιχίες», προσέθεσε.
Η κατάληξη της γραμμής θα είναι στο νέο λιμάνι, όπου θα κατασκευαστεί και μια εξολοκλήρου νέα τερματική στάση.
Ο εκτιμώμενος προϋπολογισμός δημοπράτησης του έργου είναι περίπου 514 εκατομμύρια, συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ.
Η εκκίνηση του διαγωνισμού προσδιορίζεται στο β εξάμηνο του 2021.
Εκτιμάται ότι,
- Η υπερταχεία θα κάνει από την Αθήνα ως το νέο λιμάνι της Πάτρας, 1 ώρα και 40΄.
- Η υπεραστική επιβατική κίνηση, σε πρώτη φάση θα είναι πάνω από 1.100.000 επιβάτες το χρόνο. Σε δεύτερη φάση, το 2040, σχεδόν 1,5 εκ επιβάτες.
- Η επιβατική κίνηση στον προαστιακό, σε πρώτη φάση θα είναι πάνω από 1.900.000 επιβάτες το χρόνο. Σε δεύτερη φάση, το 2040, πάνω από 2.600.000.
- Η υπεραστική εμπορευματική λειτουργία: Σε πρώτη φάση, θα εξυπηρετεί 3 εμπορικές αμαξοστοιχίες την ημέρα ανά κατεύθυνση στο τμήμα Κόρινθος-Πάτρα. Και το 2040 εκτιμάται ότι θα έχουμε 4 εμπορικές την ημέρα στο Θριάσιο – Πάτρα.