Σε συνέχεια της πρώτης δανειακής σύμβασης των 150 εκατ. ευρώ, που εκταμιεύτηκε ήδη από τις 30 Νοεμβρίου του 2021, σήμερα υπογράφηκε το δεύτερο δάνειο 30 ετών, ύψους 580 εκατ. ευρώ, μεταξύ της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων και της Αττικό Μετρό Α.Ε.
Το συνολικό ποσό των 730 εκατ. ευρώ, θα στηρίξει την κατασκευή της νέας Γραμμής 4 του μετρό της Αθήνας, και συγκεκριμένα το Τμήμα Α′ – Άλσος Βεΐκου – Γουδή, έργο το οποίο αποτελείται από 15 νέους υπόγειους σταθμούς.
Η σύμβαση υπεγράφη παρουσία των Christian Thomsen, αντιπροέδρου της ΕΤΕπ, Ιωάννη Καλτσά, επικεφαλής της Ομάδας Επενδύσεων της ΕΤΕπ για την Ελλάδα, και Νικολάου Κουρέτα, διευθύνοντα συμβούλου της Αττικό Μετρό Α.Ε.
«Η επένδυση στις βιώσιμες μεταφορές είναι κρίσιμης σημασία για τη βελτίωση της καθημερινότητας, τη στήριξη της οικονομικής ανάπτυξης και τη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα και της ατμοσφαιρικής μόλυνσης. Τα τελευταία 30 χρόνια, η ΕΤΕπ υπήρξε αρωγός των επενδύσεων με όραμα, όπως το όραμα που ενσάρκωσε η Αττικό Μετρό Α.Ε., η οποία κατάφερε να μειώσει τα κυκλοφοριακά προβλήματα βελτιώνοντας την ποιότητα των μετακινήσεων για τους κατοίκους και τους επισκέπτες της Αθήνας. Σήμερα, είμαι ιδιαίτερα χαρούμενος που συμμετέχω στην υπογραφή της επίσημης συμφωνίας στήριξης προς την Αττικό Μετρό Α.Ε., τη μεγαλύτερη στήριξη που έχει δοθεί μέχρι σήμερα στον τομέα των μεταφορών στην Ελλάδα, επιβεβαιώνοντας με τον τρόπο αυτό τη στήριξή μας για τη Γραμμή 4», δήλωσε ο αντιπρόεδρος της ΕΤΕπ κ. Christian Kettel Thomsen.
«H υλοποίηση των έργων της Αττικό Μετρό Α.Ε. δε θα ήταν δυνατή χωρίς την ένταξή τους στα χρηματοδοτικά προγράμματα της Ευρωπαϊκής Ένωσης και την υποστήριξη της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων, της οποίας η συμβολή είναι καθοριστική από την έναρξη κατασκευής των έργων Μετρό σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, έως και σήμερα. Κατά τη διάρκεια της πολυετούς λειτουργίας της, η Αττικό Μετρό Α.Ε. έχει αποδείξει τη δυνατότητά της να σχεδιάζει, μελετά, δημοπρατεί, επιβλέπει την κατασκευή και να θέτει σε λειτουργία σύνθετα έργα, όπως αυτά των Μετρό και Τραμ, με ασφάλεια, αξιοπιστία, ποιότητα και υψηλή αισθητική μέσω της ανάδειξης των σταθμών του μετρό σε μουσεία μικρού μεγέθους», ανέφερε ο διευθύνων σύμβουλος της Αττικό Μετρό Α.Ε., Νικόλαος Κουρέτας, οποίος πριν από την υπογραφή της Σύμβασης, προέβη σε σύντομη παρουσίαση του έργου.
Έργα Μετρό και Τραμ σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη
Σήμερα, οι δύο Γραμμές του μετρό της Αθήνας έχουν συνολικό μήκος περίπου 43 χλμ. και 40 σύγχρονους σταθμούς (συμπεριλαμβανομένων των 3 νέων σταθμών της Γραμμής 3 προς Πειραιά), ενώ εξυπηρετούν περίπου 1.000.000 επιβάτες. Έτσι, μαζί με τη Γραμμή 1 των π. ΗΣΑΠ, το τραμ και τον προαστιακό, το μετρό συμβάλλει στη σύνθεση ενός σύγχρονου συγκοινωνιακού δικτύου και στην αναβάθμιση της ποιότητας ζωής στο Λεκανοπέδιο.
Εκτός από την άνεση, την ταχύτητα και την αξιοπιστία των δρομολογίων του, το Μετρό της Αθήνας φημίζεται για τα εντυπωσιακά αρχαιολογικά εκθέματα στους κεντρικούς Σταθμούς του δικτύου του, καθώς και για τα έργα Τέχνης διακεκριμένων καλλιτεχνών σχεδόν σε όλους τους Σταθμούς των Γραμμών 2 και 3. Αξίζει να σημειωθεί ότι, χάρη στην κατασκευή του μετρό της Αθήνας, πραγματοποιήθηκε η μεγαλύτερη αρχαιολογική ανασκαφή στην πρωτεύουσα (79.000. τ.μ.), η οποία έφερε στο φως περισσότερα από 50.000 αρχαιολογικά ευρήματα από τη νεολιθική περίοδο έως τη σύγχρονη εποχή.
Στη Θεσσαλονίκη, το αρχικό έργο του μετρό, μήκους 9,6 χλμ., με 13 σύγχρονους Σταθμούς βρίσκεται σε προχωρημένο στάδιο, όπως και η επέκτασή του προς Καλαμαριά, μήκους 4,8 χλμ. υπόγειας γραμμής, με 5 σταθμούς. Τα έργα αυτά αναμένεται να ολοκληρωθούν στα τέλη του 2023 και θα εξυπηρετούν συνολικά περισσότερους από 315.000 επιβάτες σε καθημερινή βάση. Αντίστοιχα, στη Θεσσαλονίκη πραγματοποιήθηκε η μεγαλύτερη αρχαιολογική ανασκαφή στην πόλη, με σημαντικά ευρήματα, ιδιαίτερα στους σταθμούς Βενιζέλου και Αγ. Σοφίας. Παράλληλα, προωθείται η ωρίμανση των περαιτέρω επεκτάσεων του μετρό προς τις ΒΔ συνοικίες της πόλης και προς το Αεροδρόμιο Μακεδονία.
Επίσης, το καλοκαίρι του 2022 θα παραδοθούν σε λειτουργία και οι 3 υπόλοιποι Σταθμοί της Γραμμής 3 προς Πειραιά, συνδέοντας έτσι το λιμάνι του Πειραιά με το Αεροδρόμιο της Αθήνας.
Στη Γραμμή 4 του μετρό της Αθήνας, οι πρόδρομες εργασίες βρίσκονται ήδη σε πλήρη εξέλιξη. Πρόκειται για έργο 15 νέων σταθμών και περίπου 13 χλμ. με συμβατικό τίμημα 1,2 δισ. ευρώ και χρόνο ολοκλήρωσης περίπου 8 έτη.
Οσον αφορά στο τραμ, ήδη από τις 15 Δεκεμβρίου 2021 λειτουργεί η επέκτασης προς Πειραιά με 12 νέες στάσεις, ενώ πρόσφατα παρελήφθησαν 25 νέοι συρμοί τραμ, που θα αναβαθμίσουν τη λειτουργία του σε όλο το δίκτυο.
Ως προς τις επεκτάσεις της Γραμμής 2 από Ανθούπολη προς Ίλιον, με 3 νέους σταθμούς, το έργο είναι υπό μελέτη, με πρόβλεψη δημοπράτησης αυτού εντός του 2022, ενώ θα ακολουθήσουν τόσο οι επεκτάσεις της Γραμμής 2 προς Γλυφάδα (3 νέοι σταθμοί) και της Γραμμής 1 (σε υπόγεια χάραξη) προς Καλλιθέα και ΚΠΙΣΝ με 4 νέους σταθμούς. Παράλληλα, ωριμάζουν και οι περαιτέρω επεκτάσεις της Γραμμής 4 προς Παγκράτι, Βύρωνα και Υμηττό (περιοχή της ΠΥΡΚΑΛ, που προβλέπεται για ανάπλαση), δυτικά προς Ν. Ιωνία, Ν. Φιλαδέλφεια, Αγ. Αναργύρους, με τελική κατάληξη στην Πετρούπολη, καθώς και προς τον άξονα της Λεωφ. Κηφισίας προς Μαρούσι και περαιτέρω προς Πεύκη και Λυκόβρυση.