Υπογραφές στα Ναυπηγεία Ελευσίνας που κάνουν την Ελλάδα «ενεργειακό κόμβο»

Οι ΗΠΑ χρηματοδοτούν με ομολογιακό δάνειο 125 εκατ. δολαρίων. 200 πλοία τον χρόνο θα μπορούν να εξυπηρετούν τα Ναυπηγεία Ελευσίνας - 3.000 εργαζόμενοι σε τρία χρόνια και συμβολή 1% στο ΑΕΠ της χώρας.
HuffPost Greece

Ήταν μια ιστορική μέρα σήμερα για τα ταλαιπωρημένα Ναυπηγεία Ελευσίνας. Λίγες ημέρες μετά την έγκριση από την ελληνική δικαιοσύνη, του σχεδίου εξυγίανσης των Ναυπηγείων από την ONEX Shipyards & Technologies, τη Δευτέρα (6/11) μπήκαν οι πολυπόθητες υπογραφές χρηματοδότησης με ομολογιακό δάνειο 125 εκατ. δολαρίων, ανάμεσα στην DFC, τον αναπτυξιακό χρηματοδοτικό οργανισμό της κυβέρνησης των ΗΠΑ (International Development Finance Corporation), και στην ΟΝΕΧ.

Μάλιστα, είναι η πρώτη φορά που η DFC χρηματοδοτεί ένα τέτοιο εγχείρημα εκτός ΗΠΑ, επιβεβαιώνοντας την κομβική σημασία των μεγαλύτερων Ναυπηγείων της χώρας, ως γεωστρατηγικού κόμβου της ευρύτερης περιοχής της Ανατολικής Μεσογείου.

Τη σύμβαση υπέγραψαν ο Σκοτ Νάθαν, διευθύνων σύμβουλος της DFC και ο Πάνος Ξενοκώστας, διευθύνων σύμβουλος της ΟΝΕΧ, παρουσία του υπουργού Εργασίας Άδωνι Γεωργιάδη, ο οποίος ως υπουργός Ανάπτυξης ήταν αυτός που θεμελίωσε τη νέα εποχή των Ναυπηγείων Ελευσίνας, του υπουργού Ανάπτυξης Κώστα Σκρέκα, του υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης Λευτέρη Αυγενάκη, του Αμερικανού πρέσβη Τζορτζ Τσούνη, του περιφερειάρχη Νοτίου Αιγαίου Γιώργου Χατζημάρκου και πολλών άλλων παραγόντων.

HuffPost Greece

Ο Πάνος Ξενοκώστας αναφέρθηκε στο δύσκολο εγχείρημα. «Για τρία χρόνια είχαμε την ευκαιρία να ξεπεράσουμε πολλά προβλήματα. Ευχαριστώ κυρίως τους εργαζομένους για τη συμβολή τους στη θετική εξέλιξη. Ηταν καθοριστική και η συμβολή ελληνικού τραπεζικού συστήματος. Τα χρήματα τους πιάνουν τόπο και συμβάλουμε στο ΑΕΠ. Κατά 83% οι Έλληνες πλοιοκτήτες εμπιστεύονται τα Ναυπηγεία Ελευσίνας και κατά 78% τα αντίστοιχα της Σύρου. Οι υποδομές είχαν απαξιωθεί για δεκαετίες. Δώσαμε έως τώρα 80 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων 30 εκατ. σε υποδομές και ακόμα 30 εκατ. στους εργαζόμενους. Τα υπόλοιπα αφορούν επενδύσεις και ακόμα, καλά καλά δεν έχουμε ξεκινήσει», είπε ο Π. Ξενοκώστας, ο οποίος μίλησε για 200 πλοία τον χρόνο ότι θα μπορούν να εξυπηρετούν τα Ναυπηγεία Ελευσίνας, για 3.000 εργαζόμενους μέσα σε τρία χρόνια και για συμβολή 1% στο ΑΕΠ της χώρας.

Παράλληλα, ο διευθύνων σύμβουλος της ΟΝΕΧ είπε ότι στην πλήρη ανάπτυξή τους τα Ναυπηγεία Ελευσίνας θα κάνουν τζίρο περίπου 150 εκατ. ευρώ και τα Ναυπηγεία Σύρου περίπου 53 εκατ. ευρώ. Τα εμπορικά πλοία θα είναι ο κύριος όγκους δουλειάς, ενώ θα υπάρχουν και πλοία όλων των κατηγοριών.

Ο Πάνος Ξενοκώστας έκανε ιδιαίτερη μνεία στο ενεργειακό κομμάτι, καθώς θα έρχονται πλοία υγραερίου. «Επανατοποθετουμε την Ελλάδα γεωστρατηγικά», κατέληξε.

HuffPost Greece

Επίσης, με την ευκαιρία των υπογραφών για το ομολογιακό δάνειο, παρουσιάστηκε η και η μεγαλύτερη δεξαμενή Ναυπηγείων στη χώρα μας, και από τις μεγαλύτερες της Μεσογείου, στην κατηγορία panama, η ανακατασκευή της οποίας ολοκληρώθηκε σε χρόνο ρεκόρ.

Συμβολικά πήρε το όνομά του Στρατή Ανδρεάδη, ιδρυτή των Ναυπηγείων Ελευσίνας. Εκατέρωθεν αυτής της δεξαμενής υπάρχουν άλλες δύο σκουριασμένες, η μια εκ των οποίων ήταν μισοβυθισμένη από την εγκατάλειψη. Θα ανακατασκευαστούν και αυτές και θα πάρουν τα ονόματα του Σταύρου Νιάρχου, ιδρυτή των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά και Γιάννη Γουλανδρή που ανέλαβε μαζί με τα αδέρφια του τα Ναυπηγεία Σύρου το 1968.

Επίσης, θα προστεθεί μια ακόμα δεξαμενή, η τέταρτη, το 2025, ώστε να ολοκληρωθούν οι υποδομές, από αυτή τη πλευρά. Μια ακόμα θα προστεθεί στη Σύρο.

.
.
HuffPost Greece

Ο Σκοτ Νάθαν της DFC αναφέρθηκε στη σημαντική απόφαση χρηματοδότησης, εμμένοντας στο ενεργειακό σκέλος, καθώς οι ΗΠΑ δίνουν μεγάλη βαρύτητα σε αυτό. «Η Ελλάδα γίνεται περιφερειακός ενεργειακός κόμβος με την εν λόγω επένδυση. Εμπεδώνει όρους ασφάλειας της χώρας, πέρα από το ότι προσφέρει θέσεις εργασίας. Είναι ιδιαίτερα σημαντική επένδυση ενόψει της απεξάρτησης από τη Ρωσία και “κλειδώνει” μαζί με τα πλοία της Ελλάδας την ενεργειακή ασφάλεια μαζί με τη μεταφορά υγροποιημένου φυσικού αερίου αλλά και την επόμενη μέρα με την ανάπτυξη των ΑΠΕ», σημείωσε.

Για τη σημαντική συνεργασία ΗΠΑ-Ελλάδας, μέσω των Ναυπηγείων, μίλησε ο Αμερικανός πρέσβης, Τζορτζ Τσούνης, λέγοντας ότι θα συμβάλλει στην ενεργειακή αναβάθμιση της Ελλάδας και πολλών χωρών της Ευρώπης και ότι η χώρα μας θα γίνει ενεργειακός κόμβος. «Η Αμερική στέκεται με την Ελλάδα, σήμερα και για πάντα», είπε.

Ο Κώστας Σκρέκας, υπουργός Ανάπτυξης, απένειμε τα εύσημα στον Αδωνι Γεωργιάδη, επισημαίνοντας: «Δεν είναι δυνατόν η πρώτη ναυτική χώρα να μην έχει βιώσιμο ναυπηγείο, σύγχρονο. Η Ελλάδα μπορεί να πρωτοπορήσει».

Ο Άδωνις Γεωργιάδης, υπουργός Εργασίας, εμφανώς συγκινημένος ανέφερε: «Ήταν η πιο δύσκολη δουλειά που έκανα στο Υπουργείο. Η επένδυση είχε κολλήσει επί κυβερνήσεως Τσίπρα. Μίλησα με τον Κυριάκο Μητσοτάκη και ανέλαβα δράση. Με 400 εκατ. ευρώ χρέη, μια παλιά διοίκηση που δεν ήθελε να αποχωρήσει, εργαζόμενους χωρίς χρήματα, το πολεμικό Ναυτικό να προβληματίζεται. Τώρα όλα αυτά ξεπεράστηκαν». Επίσης, επισήμανε ότι το Υπουργείο θα στηρίξει τη μαθητεία στη ναυτική βιομηχανία μέσω της ΔΥΠΑ.

Με κολακευτικά λόγια για τη θετική έκβαση της υπόθεσης των Ναυπηγείων Ελευσίνας μίλησαν και οι εκπρόσωποι των εργαζομένων.

Τώρα, αυτό που απομένει, έπειτα και από το ομολογιακό δάνειο, είναι να προχωρήσουν οι επενδύσεις, να δοθούν τα δεδουλευμένα των παρελθόντων ετών στους εργαζόμενους (περιλαμβάνεται στο σχέδιο εξυγίνασης) και να αρχίσουν να έρχονται περισσότερα πλοία για επισκευές. Ήδη υπάρχουν αρκετά.

Δημοφιλή