Έρευνα: Η αποχώρηση από το Facebook κάνει τους ανθρώπους πιο ευτυχισμένους

Τι παρατηρήθηκε ως αποτέλεσμα της αποχής.
ASSOCIATED PRESS

Παρά τα σκάνδαλα που το έχουν καταστήσει στόχο επικρίσεων τον τελευταίο καιρό, το Facebook εξακολουθεί να βλέπει τους χρήστες του να αυξάνονται- αλλά αυξάνονται και αυτοί που προβληματίζονται για τον ρόλο και τη δύναμη του κοινωνικού δικτύου, εν μέρει λόγω ερευνών όπως πρόσφατη μελέτη, βάσει της οποίας το Facebook μας κάνει να νιώθουμε άσχημα.

Όπως αναφέρεται σε δημοσίευμα του Guardian, η έρευνα, που τιτλοφορείται The Welfare Effects of Social Media, διεξήχθη από ερευνητές του Στάνφορντ και του NYU. Σύμφωνα με τα ευρήματά της, η έξοδος από το Facebook φαίνεται να έχει ιδιαίτερα θετικές επιπτώσεις, οδηγώντας σε βελτίωση της ποιότητας ζωής, λιγότερο «δράμα» και ανάγκη προσοχής, και περισσότερο χρόνο με φίλους και συγγενείς. Από την άλλη, φαίνεται να έχει ως αποτέλεσμα να είναι κάποιος λιγότερο ενημερωμένος σχετικά με την ειδησεογραφία.

Για να εξετάσουν τις επιπτώσεις των social media, οι ερευνητές «στρατολόγησαν» 2.844 χρήστες του Facebook και έβαλαν τους μισούς να απενεργοποιήσουν προσωρινά τους λογαριασμούς τους για έναν μήνα. Για να διασφαλιστεί πως θα το έκαναν, πληρώθηκαν για αυτό, και οι λογαριασμοί τους παρακολουθούνταν. Παράλληλα, οι ερευνητές επικοινωνούσαν μαζί τους τακτικά για να έχουν εικόνα της κατάστασής τους.

Το συμπέρασμα ήταν πως η απενεργοποίηση προκάλεσε μικρές μα σημαντικές βελτιώσεις στην ποιότητα ζωής, και ειδικά ως προς στα επίπεδα ευτυχίας, ικανοποίησης από τη ζωή, κατάθλιψης και άγχους που ανέφεραν από μόνοι τους οι χρήστες. Επιπλέον, αρκετοί εξ αυτών ήταν σε θέση να συνεχίσουν την αποχή τους μετά το τέλος της έρευνας.

Η μελέτη καταλήγει πως υπάρχουν σαφέστατα πλεονεκτήματα στο Facebook και τα social media γενικά. Το Facebook παραμένει, με όλα του τα προβλήματα, ένα σημαντικό μέσο επικοινωνίας. Ωστόσο, οι ερευνητές τονίζουν πως και τα μειονεκτήματα είναι υπαρκτά και σημαντικά. «Διαπιστώσαμε πως τέσσερις εβδομάδες χωρίς Facebook βελτιώνουν την υποκειμενική ευημερία και σημαντικά μειώνουν τη ζήτηση μετά το πείραμα, υποδεικνύοντας πως δυνάμεις όπως η εξάρτηση και το projection bias (όπου οι άνθρωποι υπερεκτιμούν πόσο οι άλλοι συμφωνούν μαζί τους) μπορεί να κάνουν τους χρήστες να χρησιμοποιούν το Facebook πιο πολύ από ό,τι θα το έκαναν αλλιώς» υπογραμμίζουν σχετικά.

Δημοφιλή