Οι Carnival Corporation, Royal Caribbean και Norwegian Cruise Lines, στις οποίες αντιστοιχεί περίπου το 70% των εσόδων της βιομηχανίας κρουαζιέρας παγκοσμίως, είναι αντιμέτωπες με μια νομική θύελλα άνευ προηγουμένου, καθώς ξεσπάσματα κορονοϊού πάνω σε πλοία τους είχαν αποτέλεσμα να νοσήσουν χιλιάδες και να πεθάνουν πολλοί.
Όπως αναφέρεται σε δημοσίευμα του Al Jazeera, μεταξύ αυτών που μηνύουν τις εταιρείες είναι μια Αμερικανίδα που έχασε τον σύζυγό της, επενδυτές που επλήγησαν οικονομικά και μια Βουλγάρα- μέλος πληρώματος που αναγκάστηκε να κάνει 20ωρο ταξίδι επιστροφής αν και ήταν άρρωστη με Covid-19.
Πάνω από 3.000 άτομα σε 43 πλοία νόσησαν από τον κορονοϊό από τότε που το Diamond Princess της Princess Cruise Lines (Carnival) τέθηκε σε καραντίνα στα ανοιχτά της Γιοκοχάμα, στις αρχές του Φεβρουαρίου. Σε εκείνη τη φάση τα κρούσματα στο πλοίο αποτελούσαν το μεγαλύτερο σύμπλεγμα εκτός Κίνας. Ωστόσο οι κρουαζιέρες συνεχίστηκαν τον Φεβρουάριο και στις αρχές Μαρτίου, με τη βιομηχανία να σταματά τα νέα ταξίδια μόλις στις 14 Μαρτίου, μετά από εντολή του CDC, που επικαλέστηκε προβληματισμούς για τους υψηλούς ρυθμούς μετάδοσης στα κρουαζιερόπλοια καθώς και ενδείξεις πως επιβάτες που αποβιβάζονταν μετέδιδαν μακριά την ασθένεια.
Μέχρι τώρα τουλάχιστον 69 επιβάτες κρουαζιεροπλοίων έχουν πεθάνει από Covid-19, σύμφωνα με το Cruise-Mapper. Αν και πρόκειται για μικρό αριθμό, επικριτές υποστηρίζουν πως υποδεικνύει μια βιομηχανία που βάζει τα κέρδη πάνω από τις ζωές και βάζει σε δεύτερη μοίρα την ασφάλεια επιβατών και πληρώματος.
Η Σούζαν Ντόρετι από το Τέξας των ΗΠΑ μηνύει τις Princess Cruise Lines της Carnival για αμέλεια μετά τον θάνατο του 68χρονου συζύγου της, που κόλλησε στο Grand Princess. Τουλάχιστον ένας από τους επιβάτες είχε ζητήσει βοήθεια για αναπνευστική ασθένεια. Σύμφωνα με δικαστικά έγγραφα, τέσσερις ημέρες μετά την αρχή της κρουαζιέρας έστειλαν ένα email στους επιβάτες που είχαν αποβιβαστεί στο Σαν Φρανσίσκο, ενημερώνοντάς τους για πιθανή έκθεση στον ιό. Ωστόσο αν και 62 επιβάτες και πλήρωμα από το προηγούμενο ταξίδι έμειναν στο σκάφος για το ταξίδι στη Χαβάη, οι επιβαίνοντας δεν ενημερώθηκαν. Επίσης, η Αυστραλιανή αστυνομία έχει αρχίσει έρευνα πάνω στο Ruby Princess, αφού επέτρεψε αποβίβαση στο Σίδνεϊ στα τέλη του Μαρτίου, που ακολουθήθηκε από κρούσματα ανά την πόλη. Άλλη μια γραμμή της Carnival, η Costa cruises, είναι και αυτή αντιμέτωπη με τη δικαιοσύνη λόγω καταγγελίας επιβατών στο Costa Luminosa που υποστήριξαν ότι το πλοίο συνέχιζε αν και ήταν γνωστό πως κάποιοι επιβάτες είχαν συμπτώματα.
Άλλη μια περίπτωση είναι αυτή της 54χρονης Αλεξάντρα Νεντέλτσεβα από τη Βουλγαρία, η οποία ήταν μεταξύ των 1.400 μελών του πληρώματος του Celebrity Apex της Royal Caribbean, ενώ ετοιμαζόταν για το παρθενικό του ταξίδι στο Σεν Ναζέρ της Γαλλίας. Όπως είπε, δεν τους επέτρεψαν να φορούν μάσκες ή να αυξήσουν τα μέτρα ασφαλείας, παρά την αύξηση κρουσμάτων ανά τη Γαλλία. Στις 25 Μαρτίου το πλήρωμα τέθηκε σε καραντίνα και η ίδια βρέθηκε θετική, μαζί με άλλα 200 άτομα. Μετά από μόλις 10 ημέρες απομόνωσης, την έβαλαν σε λεωφορείο και μετά σε πτήση προς τη Βουλγαρία. «Καθόμουν εκεί και φοβόμουν ότι θα μολύνω άλλους. Όταν έφτασα σπίτι η κατάστασή μου χειροτέρεψε και χρειάστηκα περισσότερο για να αναρρώσω» είπε η ίδια, που έχει υποβάλει αγωγή κατά της Royal Caribbean. Όσον αφορά στη Norwegian, την καταγγέλλουν επενδυτές που ζητούν αποζημίωση για τον καταποντισμό της αξίας της μετοχής της μετά από αποκαλύψεις των ΜΜΕ πως είχε συστήσει στο προσωπικό πωλήσεών της να υποβαθμίζουν την ένταση της επιδημίας για να κλείνουν εισιτήρια.