Εταιρίες τροφίμων καταργούν ακριβά και μη ευρείας κατανάλωσης προϊόντα για να μειώσουν τις απώλειες

Μικραίνουν συσκευασίες, εστιάζουν σε όσα μπορούν να αυξήσουν τις τιμές επειδή είναι "αναγκαία". Εταιρίες κέρδισαν δις μετά την χασούρα λόγω μείωσης κατανάλωσης που έφερε ο πληθωρισμός
ANDREW KELLY via REUTERS

Μεγάλες εταιρείες τροφίμων όπως η Kraft Heinz Co και η Conagra Brands Inc, μειώνουν την παραγωγή προϊόντων για να καταπολεμήσουν το υπερβολικά υψηλό κόστος και την πτώση της καταναλωτικής ζήτησης, όπως δήλωσαν τα στελέχη τους αυτή την εβδομάδα.

Πολλές εταιρείες άρχισαν να μειώνουν την προσφορά κατά τη διάρκεια της πανδημίας και ανανεώνουν επιθετικά αυτές τις προσπάθειες, ”κόβοντας” τα λιγότερο δημοφιλή είδη για να επικεντρωθούν σε προϊόντα στα οποία μπορούν να αυξήσουν ευκολότερα τις τιμές εν μέσω αυξημένου πληθωρισμού στα τρόφιμα.

Στελέχη της Nestle SA και της Unilever Plc δήλωσαν ότι έχουν δει δισεκατομμύρια σε εξοικονόμηση πόρων, αφού εγκατέλειψαν συγκεκριμένα προϊόντα.

Η Conagra σταμάτησε πρόσφατα την παραγωγή μιας τάρτας με κρέμα για να κάνει χώρο για μια μηλόπιτα χωρίς προσθήκη ζάχαρης, με την οποία η αμερικανική εταιρεία τροφίμων ελπίζει ότι θα έχει υψηλότερες πωλήσεις.

”Κανείς δεν θα έχει τέλειο μέσο όρο πωλήεων”, δήλωσε ο Διευθύνων Σύμβουλος Σιν Κονολι σε συνέντευξή του. ”Το κλειδί είναι να έχουμε περισσότερα προϊόντα -νικητές από αποτυχίες”.

Η εξάλειψη των λιγότερο δημοφιλών προϊόντων είναι μέρος ενός ”προγράμματος απεμπλοκής” που βρίσκεται σε εξέλιξη και στην Kraft Heinz, όπως δήλωσαν τα στελέχη της στο συνέδριο Consumer Analyst Group της Νέας αυτή την εβδομάδα.

Πρόσφατα διέκοψε την παραγωγή της μαγιονέζας Heinz Real. Ο Διευθύνων Σύμβουλος της Mondelez International, Ντιρκ Βαν ντε Πουτ δήλωσε στους αναλυτές της Wall Street στο συνέδριο ότι ο κατασκευαστής Oreo είχε σαφείς κανόνες για την αντικατάσταση παλαιών προϊόντων με νέα - ”ένα μέσα, ένα έξω”. Ο Μάρτιν Ρενό, κορυφαίο στέλεχος μάρκετινγκ στη Mondelez, είπε στο Reuters ότι η εταιρεία παρασκευής σοκολάτας έχει ”πάρα πολλές γεύσεις”.

″Μερικές φορές έχουμε την τάση να λανσάρουμε πολλά πράγματα γιατί είναι συναρπαστικά, αλλά πρέπει να είμαστε πολύ αυστηροί”, είπε ο Ρενό. Καθώς η Mondelez προσθέτει προϊόντα με διαφορετικές τιμές αυξάνει την πολυπλοκότητα. ”Είμαι μεγάλος υπέρμαχος της απλότητας”.

DADO RUVIC via REUTERS

Ποια προϊόντα ”καταργούνται” ποια ”έρχονται”

Οι εταιρείες μειώνουν την προσφορά προϊόντων για να δημιουργήσουν χώρο για νέο επαναλανσάρισμα πιο δημοφιλών, όπως μικρότερου μεγέθους για ”καταστήματα του ενός ευρώ” ή μεγαλύτερες συσκευασίες για μεγάλες αλυσίδες, δήλωσε ο Τζάστιν Κουκ, επικεφαλής της έρευνας καταναλωτικών προϊόντων στην Deloitte.

Οι δε αγοραστές που έχουν περιοριστεί στην χρήση μετρητών, τονίζεται πως αναζητούν συχνότερα ευκαιρίες και στους δύο τύπους καταστημάτων.

″Είναι πιο ακριβό να φτιάξεις ένα προϊόν μικρότερου όγκου”, είπε ο Κουκ. ”Αν δεν είναι ένα προϊόν υψηλής απόδοσης που πρέπει οπωσδήποτε να έχουν οι άνθρωποι, οι εταιρείες θεωρούν ότι είναι πιο δύσκολο να αυξήσουν την τιμή του”.

Η Nestle είπε ότι η μείωση των προσφερόμενων προϊόντων εξοικονόμησε 1 δισεκατομμύριο ελβετικά φράγκα πέρυσι (1,06 δισεκατομμύρια δολάρια), ενώ η Unilever είπε ότι η πρακτική αυτή οδήγησε στην εξοικονόμηση 2 δισεκατομμύριων δολαρίων.

Οι έμποροι λιανικής απαιτούν επίσης νέα προϊόντα με ταχεία πώληση για να ενισχύσουν τις δικές τους παραπαίουσες πωλήσεις. Τα προϊόντα που είναι πιο πιθανό να τεθούν εκτός αγοράς είναι αυτά με πολύ εξειδικευμένη ή περιορισμένη δημοτικότητα.

Η Kellogg εγκατέλειψε τη σειρά της με πρωτεϊνούχα ροφήματα Special K και η Nestle κατήργησε τα πανίνι Lean Cuisine, το κατεψυγμένο Sweet Earth Benevolent Bacon και τα Sweet Earth Vegan Hot Dogs, όπως επιβεβαίωσαν εκπρόσωποι των εταιρειών.

Condiments in Vips. (Photo by: Jeffrey Greenberg/Universal Images Group via Getty Images)
Condiments in Vips. (Photo by: Jeffrey Greenberg/Universal Images Group via Getty Images)
Jeff Greenberg via Getty Images

”Όλοι προετοιμάζονται για επιβράδυνση”

Σε ορισμένες περιπτώσεις, οι προμηθευτές υποκύπτουν στα σχέδια των λιανοπωλητών για μείωση του αποθέματος, ελπίζοντας ότι η περικοπή προϊόντων θα καταστήσει τα καταστήματα πιο αποτελεσματικά και λιγότερο δαπανηρά στη λειτουργία και στο απόθεμα.

Η Walmart είπε στο Reuters ότι αναζητο περισσότερα δεδομένα από προμηθευτές για να δικαιολογήσει την τιμολόγηση και πιέζει για πιο δημιουργικούς τρόπους κάλυψης του κόστους και μείωσης των αυξήσεων τιμών στους καταναλωτές.

″Αναγνωρίζουμε ότι οι ανησυχίες για τις τιμές είναι πιο αυξημένες αυτή τη στιγμή, αλλά στο ζήτημα αυτό μπορούμε να έχουμε διαπραγματεύσεις με τους προμηθευτές μας εξετάζοντας τα δεδομένα”, δήλωσε ο επικεφαλής οικονομικός διευθυντής, Τζον Ντέιβιντ Ράινι.

″Έχω δει μεγάλη μείωση στις αγορές αποθεμάτων φέτος”, δήλωσε η Κέλλυ Πέντερσεν συνεργάτης της PwC, στο συνέδριο της Εθνικής Ομοσπονδίας Λιανικής τον Ιανουάριο. ”Όλοι προετοιμάζονται για επιβράδυνση”.

Η Unilever, που φτιάχνει τα Magnum και Ben & Jerry’s, μειώνει την ποικιλία που προσφέρει δήλωσε ο οικονομικός διευθυντής της αυτό τον μήνα Graeme Pitkethly. Η εταιρεία χρησιμοποιεί για περισσότερα από δύο χρόνια τεχνητή νοημοσύνη στο πρόγραμμα «Polaris» για να βοηθήσει στη διαχείριση της ποικιλίας της. Στο πρόγραμμα αποδίδεται η μείωση κατά περίπου 20% στην ποικιλία των προϊόντων.

Η Unilever περιόρισε επίσης περίπου 5.000 είδη προϊόντων στην κατηγορία προσωπικής φροντίδας.

Οι παρασκευαστές τροφίμων τείνουν να αφαιρούν προϊόντα ακαριαία. Στο συνέδριο καταναλωτικών προϊόντων επέμειναν στην παρουσίαση νέων προσφερόμενων προϊόντων πολλά από τα οποία είναι όλο και πιο δημοφιλή ”τρόφιμα χειρός” που μπορεί κάποιος να καταναλώσει εύκολα καθώς πχ μιλάει το τηλέφωνο.

Βέβαια οι καταναλωτές παρατηρούν πότε ένα αγαπημένο προϊόν εξαφανίζεται από το ράφι. Ο Τζον Φιν, 35 ετών, έχει μια σελίδα στο Twitter με την ονομασία “Discontinued Foods” (δηλαδή προϊόντα η παραγωγή των οποίων διακόπηκε) με περισσότερους από 23.000 ακόλουθους. ”Θα σοκαριζόταν από την αφοσίωση και τις προσωπικές σχέσεις που έχουν οι άνθρωποι με τα τρόφιμα”, είπε.

Δημοφιλή