Όταν έχεις επεξεργαστεί ένα σχέδιο για τη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση, από το 2018, όταν ήσουν αντιπολίτευση, όταν από τη στιγμή που γίνεσαι κυβέρνηση το θέτεις σε προτεραιότητα, όταν αναλαμβάνεις κυβέρνηση καλοκαίρι του 2019 και φθάνουμε καλοκαίρι του 2020 με εξαγγελίες, ύστερα από 8 μήνες διαβουλεύσεων με όλους τους συναρμόδιους φορείς κι όταν βάζεις να συνυπογράψουν 2 Υπουργεία και 17 ακόμη φορείς την «Πράσινη Συμφωνία για την Προώθηση της Ηλεκτροκίνησης», τότε μόνο με θετικό μάτι μπορείς να δεις το θέμα.
Ωστόσο, μετά την αρχική, θετικά ματιά, έρχεται και η ανάγνωση του κειμένου, για να μπορέσεις να πεις αν τελικά το εγχείρημα είναι προς τη σωστή κατεύθυνση.
Ουδείς αμφιβάλλει ότι θέλουμε ένα πιο καθαρό περιβάλλον και οι μεταφορές το επιβαρύνουν σε μέγιστο βαθμό. Αρα, οτιδήποτε γίνεται για την αντικατάσταση του στόλου των συμβατικών οχημάτων που κυκλοφορούν και φέρουν κινητήρες εσωτερικής καύσης, βενζίνης και πετρελαίου, με οχήματα ηλεκτρικά, είναι απολύτως δεκτό.
Η κυβέρνηση, σε σχέση με το σχέδιο που είχε παρουσιάσει το 2018, είναι πολύ πιο γενναιόδωρη τώρα. Είχε μιλήσει για 3.500 ευρώ επιδότηση στα ταξί και τώρα εξήγγειλε 10.500 ευρώ! Και να φανταστείτε ότι τα ταξί κάνουν πολλές χιλιάδες χιλιόμετρα ετησίως και ειδικά αυτά, κυκλοφορούν περισσότερο στο κέντρο των πόλων. Παρόμοιο ποσό προέβλεπε και για τα ΙΧ επιβατικά και τώρα στο νομοσχέδιο μιλά για 5.500 ευρώ!
Θα μου πείτε ότι ο Μακρόν, προ ημερών στη Γαλλία, αύξησε την κρατική επιδότηση για αγορά ηλεκτρικού ΙΧ στις 7.000 ευρώ για ιδιώτες και στις 5.000 ευρώ για εταιρείες, ενώ έδωσε και μπόνους 2.000 ευρώ για υβριδικά, όμως τα οικονομικά της Γαλλίας είναι διαφορετικά κι εκεί έχουν βιομηχανία να στηρίξουν. Εμείς μόνον εισάγουμε.
Η Νέα Δημοκρατία είχε πει και για μείωση του ΦΠΑ στην αγορά ηλεκτρικού, από το 24% στο 13%, αλλά δεν το συμπεριέλαβε στο σχέδιο νόμου. Όμως, αυτό θα μπορούσε να τεθεί σε μια γενικότερη πολιτική μείωσης του ΦΠΑ.
Μιλούσε για κίνητρα προς τις εταιρείες που μισθώνουν ή αγοράζουν ηλεκτρικά οχήματα, αλλά και για ιδιώτες που μισθώνουν και στο σχέδιο νόμου προβλέπονται και απαλλαγές φόρου, και έκπτωση δαπάνης και μάλιστα προσαυξημένα.
Το ακόμα πιο θετικό, είναι το γεγονός ότι επιδοτεί την αγορά οτιδήποτε ηλεκτρικού, εκτός από ηλεκτρικό πατίνι. Ναι, αυτά που είναι της μόδας και που σε πολλές περιοχές δημιουργούν και θέματα με την κυκλοφορία.
Επιδοτεί, λοιπόν, την αγορά ηλεκτρικών μοτοσυκλετών, ηλεκτρικών ποδηλάτων και ηλεκτρικών ελαφρών επαγγελματικών. Κι εδώ μπορούμε να δώσουμε εύσημα.
Τώρα, θα μου πείτε ότι το σχέδιο κοστίζει 100 εκατ. ευρώ και αφορά περίπου 10.000 οχήματα, στην πλειονότητά τους αμιγώς ηλεκτρικά, διότι μόνο για τα ταξί επιδοτεί και την αγορά plug-in υβριδικού, που έχει κινητήρα εσωτερικής καύσης και ηλεκτρικό μοτέρ που φορτίζεται από πρίζα.
Ισως θα θέλατε - και εγώ μαζί - μεγαλύτερο κονδύλι και περισσότερα οχήματα, όμως η κυβέρνηση υποσχέθηκε να ακολουθήσουν, μετά το 2021 που τελειώνει αυτό το πακέτο, κι άλλα παρόμοια πακέτα επιδότησης, ώστε το 2030 ένα στα τρία οχήματα που θα κυκλοφορούν να είναι ηλεκτρικά.
Κριτική θα μπορούσες να ασκήσεις στο γεγονός, ότι όταν διέρρευσαν πληροφορίες επί του νομοσχεδίου, υπήρχαν κίνητρα και για την αγορά υβριδικών, όμως η κυβέρνηση κατέληξε μόνο στα αμιγώς ηλεκτρικά για τους ιδιώτες, διότι τα ήπιας υβριδικής τεχνολογίας δεν κοστίζουν πολύ παραπάνω από τα συμβατικά, ενώ ναι μεν έχουν μειωμένους ρύπους, αλλά όχι με μεγάλη διαφορά.
Κριτική, όμως, δεν μπορείς να ασκήσεις στο δεδομένο ότι βάζει τους εισαγωγείς αυτοκινήτων να τοποθετήσουν σταθμούς φόρτισης, ούτε ότι παντού στους αυτοκινητοδρόμους, έως το 2021 θα υπάρχουν ταχυφορτιστές, ούτε ότι επιδοτεί και την αγορά ταχυφορτιστή για κάποιον που αγοράζει ηλεκτρικό όχημα ή που θέλει να τοποθετήσει «έξυπνο» φορτιστή στο σπίτι.
Ακόμα και στις εταιρείες, μπορεί να βάζει πλαφόν 3 αυτοκίνητα να μπορούν να αγοράσουν ηλεκτρικά, τα οποία γίνονται 6 για τις εταιρείες από νησιά, δίνοντας το στίγμα των καθαρών νησιών και για τουριστική προβολή, ωστόσο αν το άφηνε ανοικτό, σίγουρα θα περιόριζε τους ιδιώτες αγοραστές.
Ένα ακόμα θετικό στοιχείο του νομοσχεδίου, είναι ότι επιδοτεί εταιρείες να πάνε να δημιουργήσουν μονάδες παραγωγής μπαταριών και φορτιστών, εκεί όπου θα σταματήσει η παραγωγή λιγνίτη, δηλαδή σε Μεγαλόπολη και Πτολεμαϊδα. Θα μου πείτε, θα υπάρξει ενδιαφέρον; Ενδεχομένως, αν θέλουμε η Ελλάδα να μπορέσει και πάλι να έχει βιομηχανία. Ισως, εδώ, να πρέπει να προστεθούν κι άλλα ενθαρρυντικά μέτρα.
Δεν θεωρώ ότι η κυβέρνηση σε αυτό το σχέδιο νόμου που θα πάει στη Βουλή, προς περαιτέρω διαβούλευση στην εθνική αντιπροσωπεία, άφησε κενά. Προσθήκες, κυρίως και όχι αφαιρέσεις, μπορούν να γίνουν και θα περιμένουμε από τους ενδιαφερόμενους φορείς τις παρατηρήσεις τους.
Ναι, θέλουμε και περισσότερα ηλεκτρικά λεωφορεία, αλλά κι αυτό προβλέπεται στον διαγωνισμού που θα βγει τον Σεπτέμβριο.
Πάνω από όλα, όμως, θέλουμε καθαρή ενέργεια. Διότι ανάπτυξη τη ηλεκτροκίνησης, χωρίς να παράγεις ρεύμα από ανανεώσιμες πηγές, από φωτοβολταϊκά, αιολικά πάρκα και υδροηλεκτρικά, είναι εκ των ουκ άνευ.
Εκεί πρέπει να δώσει έμφαση η χώρα μας, όπως και όλες οι χώρες γενικότερα, αν θέλουμε να σώσουμε τον πλανήτη.