«Λατρεύω το ροζ, λατρεύω τη σοκολάτα. Είναι απλά υπέροχο για μένα!»: η 24χρονη Γιαπωνέζα Νατσούκο Τακεούτσι ανήκει στους πρώτους λάτρεις του κακάο παγκοσμίως που ανακαλύπτει τη ροζ σοκολάτα, την αποκαλούμενη «ρουμπίνι», με αφορμή τη γιορτή του Αγίου Βαλεντίνου.
Ροζ τοίχοι, τραπεζομάντηλα και ασορτί κασετίνες με σοκολατάκια: το κατάστημα KitΚat στην ακριβή συνοικία Γκίνζα στο Τόκιο έχει διακοσμηθεί με τα κατάλληλα χρώματα για τη διαφημιστική προβολή αυτής της νέας κατηγορίας που ήρθε να προστεθεί στη μαύρη σοκολάτα, τη γάλακτος και τη λευκή.
Ογδόντα και πλέον χρόνια μετά την ανακάλυψη της λευκής σοκολάτας, ο ελβετικός όμιλος Barry Callebut έκανε αίσθηση τον Σεπτέμβριο παρουσιάζοντας τη ροζ σοκολάτα, καρπό μακράς ερευνητικής εργασίας. Μόλις πέντε μήνες αργότερα, το προϊόν που βγήκε εύκολα στην αγορά χάρη στο μάρκετινγκ του κολοσσού Nestle, βρίσκεται στα ράφια των καταστημάτων στη Νότια Κορέα και στην Ιαπωνία.
Στο στόμα αφήνει μια κρεμώδη και φρουτώδη γεύση που μοιάζει με βατόμουρο.
Το χρώμα του ρουμπινιού επιτεύχθηκε με φυσικό τρόπο χωρίς προσθήκη χρωστικής ουσίας, αρωμάτων ή φρούτων, μόνο από κόκκους κακάο ποικιλίας ruby «που βρίσκονται μέσα στις κλασικές φυτείες (στον Ισημερινό, στη Βραζιλία, στην Ακτή Ελεφαντοστού)», εξηγεί η Ακίκο Χάρα, υπεύθυνη του Barry Callebut στην Ιαπωνία. «Η ομάδα μας χρειάστηκε δέκα και πλέον χρόνια για να σχεδιάσει αυτή τη μέθοδο».
Ο τόπος παρουσίασης για πρώτη φορά του νέου προϊόντος δεν επιλέχθηκε τυχαία. Η Ιαπωνία, όπου η αγορά σοκολάτας υπολογίζεται στα 5 δισεκατομμύρια δολάρια, σύμφωνα με στατιστικά στοιχεία της Euromonitor International, είναι αρκετά πίσω από τις ΗΠΑ (18,9 δισεκατ. δολάρια) αλλά κατέχει τα πρωτεία στην Ασία και οι καταναλωτές της διψούν για καινοτομίες.
Ούτε η μέρα επιλέχθηκε τυχαία: στο αρχιπέλαγος «ο Άγιος Βαλεντίνος είναι η ημέρα με τη μεγαλύτερη κατανάλωση σοκολάτας τον χρόνο», θυμίζουν τα ζαχαροπλαστεία Mary Chocolate, από τα οποία προήλθε η κλίση των Ιαπώνων να γιορτάζουν την ημέρα αυτή. Το 1958 η εταιρία έκανε την 14η Φεβρουαρίου τη μόνη ημέρα κατά την οποία μια γυναίκα εκφράζει την αγάπη της προσφέροντας σοκολατάκια. Με την πάροδο των ετών, οι Ιάπωνες ξετρελάθηκαν με τη συνήθεια αυτή.
«Μετά τις διαφημιστικές προβολές νέων προϊόντων από τις μεγάλες βιομηχανίες τη δεκαετία του 1970, οι πωλήσεις σοκολάτας φθάνουν στα ύψη κάθε χρόνο ενόψει της 14ης Φεβρουαρίου», υπογραμμίζει ο Μεγκούμι Ματσουνάγκα, αναλυτής της Euromonitor International.
Φέτος ο πακτωλός εκτιμάται στα 130 δισεκ. γεν (λίγο λιγότερα από ένα δισεκ. ευρώ), σύμφωνα με την Kinenbi Culture Laboratory, εταιρία έρευνας γιαπωνέζικων γιορτών.
Και έναν μήνα αργότερα, στις 14 Μαρτίου, οι κύριοι θα έχουν την ευκαιρία να ανταποδώσουν στις κυρίες αυτές τα δώρα, τηρώντας το έθιμο που λέγεται «White Day» (Λευκή Ημέρα).
Για τους σοκολατοποιούς, τα έθιμα αυτά είναι ένα ανέλπιστο εύρημα σε μια περίοδο μάλλον νεκρή εμπορικά μετά τις γιορτές των Χριστουγέννων.
«Η γιορτή του Αγίου Βαλεντίνου είναι τεράστια για μας», λέει ο Γάλλος ζαχαροπλάστης Φρεντερίκ Μαντλέν που έχει αρκετά καταστήματα στο Τόκιο. «Μια Γιαπωνέζα θα κάνει κατά μέσο όρο 8 με 10 δώρα και μετά ο άνδρας θα ανταποκριθεί παρομοίως τριπλασιάζοντας ή τετραπλασιάζοντας την αξία του δώρου του».
«Πρέπει να είμαστε καινοτόμοι, να ξεχωρίζουμε», προσθέτει με αφορμή την Έκθεση Σοκολάτας που οργανώθηκε τον Ιανουάριο στην Ιαπωνία και όπου οι εκθέτες είναι πραγματικοί σταρ. Ο Μαντλέν προτείνει για παράδειγμα σοκολάτες σε σχήμα τυριού καμαμπέρ ή «σκύλων Δαλματίας» για τη φετινή χρονιά του σκύλου, σύμφωνα με το γιαπωνέζικο ωροσκόπιο.
(Με πληροφορίες από το ΑΠΕ-ΜΠΕ)