Fit for 55: Σταθμοί φόρτισης αυτοκινήτων κάθε 60 χλμ.

Ταχύτερη και πιο ισχυρή ανάπτυξη σταθμών φόρτισης στους κύριους δρόμους της ΕΕ, με προσιτή τιμή.
xu wu via Getty Images

Η Επιτροπή Μεταφορών και Τουρισμού της Ε.Ε., ενέκρινε σχέδιο διαπραγματευτικής εντολής για την ανάπτυξη υποδομών εναλλακτικών καυσίμων με 36 ψήφους υπέρ, 2 κατά και 6 αποχές. Στόχος του είναι να προωθήσει την ανάπτυξη σταθμών επαναφόρτισης ή εναλλακτικού ανεφοδιασμού (υδρογόνο) για αυτοκίνητα, φορτηγά, τρένα και αεροπλάνα και να υποστηρίξει την υιοθέτηση βιώσιμων οχημάτων.

Υποχρεωτικοί στόχοι σταθμών επαναφόρτισης/ανεφοδιασμού

Οι ευρωβουλευτές συμφώνησαν να θέσουν ελάχιστους υποχρεωτικούς εθνικούς στόχους για την ανάπτυξη υποδομών εναλλακτικών καυσίμων, και να ζητήσουν από τις χώρες της ΕΕ να παρουσιάσουν το σχέδιό τους έως το 2024 για τον τρόπο επίτευξής του.

Σύμφωνα με το εγκριθέν κείμενο, οι σταθμοί φόρτισης για αυτοκίνητα θα πρέπει να αναπτύσσονται τουλάχιστον κάθε 60 χλμ. κατά μήκος των κύριων δρόμων της ΕΕ έως το 2026. Για φορτηγά και λεωφορεία, οι ίδιες απαιτήσεις θα ισχύουν έως το 2026, αλλά μόνο στα βασικά δίκτυα ΔΕΔ-Μ. Οι ευρωβουλευτές θέλουν επίσης να αναπτυχθούν ταχύτερα οι σταθμοί φόρτισης φορτηγών σε ασφαλή θέση στάθμευσης: δύο σταθμοί φόρτισης από το 2028 αντί για έναν από το 2031, όπως προτείνει η Επιτροπή. Σε όλες τις περιπτώσεις, ορισμένες εξαιρέσεις ανάπτυξης θα ισχύουν για τις εξόχως απόκεντρες περιοχές, τα νησιά και τους δρόμους με πολύ μικρή κυκλοφορία.

Οι ευρωβουλευτές προτείνουν, επίσης, τη δημιουργία περισσότερων σταθμών ανεφοδιασμού υδρογόνου κατά μήκος των κύριων δρόμων της ΕΕ σε σύγκριση με την πρόταση της Επιτροπής (κάθε 100 χλμ. σε αντίθεση με κάθε 150 χλμ.) και να γίνει πιο γρήγορα (έως το 2028 σε αντίθεση με το 2031).

Οι χρήστες οχημάτων εναλλακτικών καυσίμων θα πρέπει να μπορούν να πληρώνουν εύκολα, η τιμή πρέπει να εμφανίζεται ανά kWh ή ανά κιλό, να είναι προσιτή, συγκρίσιμη και για όλες τις μάρκες οχημάτων. Οι ευρωβουλευτές θέλουν επίσης να δημιουργηθεί ένα σημείο πρόσβασης στην ΕΕ για δεδομένα εναλλακτικών καυσίμων έως το 2027 για να παρέχει πληροφορίες σχετικά με τη διαθεσιμότητα, τους χρόνους αναμονής και τις τιμές σε διαφορετικούς σταθμούς.

Επίσης, όσον αφορά τη ναυτιλία, οι ευρωβουλευτές στον τομέα των μεταφορών ψήφισαν σχέδιο διαπραγματευτικής εντολής για τους κανόνες βιώσιμων καυσίμων (FuelEU Maritime) με 36 ψήφους υπέρ, 6 κατά και 2 αποχές. Στοχεύει στη μείωση των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου (GHG) από τα πλοία κατά 2% από το 2025, 20% από το 2035 και 80% από το 2050 (η Επιτροπή πρότεινε μείωση κατά 13% και 75%).

Αυτό θα ισχύει για πλοία άνω των 5.000 τόνων χωρητικότητας, που είναι υπεύθυνα για το 90% των εκπομπών CO2, για όλη την ενέργεια που χρησιμοποιείται επί του πλοίου εντός ή μεταξύ λιμένων της ΕΕ και για το 50% της ενέργειας που χρησιμοποιείται σε ταξίδια, όπου ο λιμένας αναχώρησης ή άφιξης είναι εκτός ΕΕ.

Οι ευρωβουλευτές έθεσαν επίσης στόχο 2% της χρήσης ανανεώσιμων καυσίμων και ανέθεσαν στα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και στα επιβατηγά πλοία να χρησιμοποιούν την παροχή ηλεκτρικής ενέργειας στην ξηρά, ενώ βρίσκονται ελλιμενισμένα στα κύρια λιμάνια της ΕΕ από το 2030. Αυτό θα μειώσει σημαντικά την ατμοσφαιρική ρύπανση στα λιμάνια.

Προκειμένου να διασφαλιστεί η συμμόρφωση, η επιτροπή τάσσεται υπέρ της επιβολής κυρώσεων. Τα έσοδα που προκύπτουν από αυτά θα πρέπει να πηγαίνουν στο Ocean Fund και να συμβάλλουν στην απαλλαγή από τις εκπομπές άνθρακα του ναυτιλιακού τομέα, στην ενεργειακή απόδοση και στις τεχνολογίες πρόωσης με μηδενικές εκπομπές.

Δημοφιλή