Forbes: Ακόμα κι αν η Τουρκία αποκτήσει εκσυγχρονισμένα F-16, η Ελλάδα θα εξακολουθεί να έχει το πάνω χέρι

Ο Πολ Ιντον αναλύει την ισορροπία δυνάμεων στο Αιγαίο συγκρίνοντας την εν δυνάμει ισχύ των πολεμικών αεροποριών Ελλάδας και Τουρκίας.
via Associated Press

Ο Πολ Ιντον, αναλυτής του Forbes για στρατιωτικά και πολιτικά θέματα της Μέσης Ανατολής, αναλύει τις παραπάνω εξελίξεις με νέο του άρθρο, και καταλήγει στο εξής συμπέρασμα: ”Εάν εγκριθούν και οι δύο αυτές συμφωνίες από τις ΗΠΑ, η Ελληνική Πολεμική Αεροπορία θα εξακολουθεί να έχει τεχνολογικό πλεονέκτημα έναντι της μεγαλύτερης αεροπορίας της Τουρκίας».

Ο Ιντον αναφέρει πως την Τρίτη, η Τουρκία συμφώνησε προσωρινά να άρει τις προηγούμενες αντιρρήσεις της για την ένταξη της Φινλανδίας και της Σουηδίας στο ΝΑΤΟ. Ο Μπάιντεν αρνήθηκε ότι η υποστήριξή του για την πώληση των F-16 ήταν ένα αντάλλαγμα για την απαραίτητη έγκριση της Τουρκίας προς την ένταξη των δύο σκανδιναβικών χωρών, επισημαίνοντας ότι είχε εκφράσει προηγουμένως την έγκρισή του πριν καν προκύψει αυτό το ζήτημα.

«Είπα τον Δεκέμβριο, όπως θα θυμάστε, θα πρέπει να τους πουλήσουμε τα αεροσκάφη F-16. Δεν είναι προς το συμφέρον μας να μην το κάνουμε αυτό», με την υποσημείωση «... αλλά χρειάζομαι την έγκριση του Κογκρέσου για να μπορέσω να το κάνω αυτό. Και νομίζω ότι μπορούμε να την πάρουμε».

Εξάλλου ο Ιντον εξηγεί πως ο Μπάιντεν αναφερόταν σε αίτημα της Τουρκίας τον περασμένο Οκτώβριο να αγοράσει 40 νέα F-16 Block 70/72 και 80 κιτ εκσυγχρονισμού για τον υπάρχοντα στόλο του σε μια συμφωνία αξίας 6 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Η Τουρκία χρειάζεται αυτά τα νέα μαχητικά βομβαρδιστικά για να εκσυγχρονίσει την Πολεμική Αεροπορία της, ειδικά επειδή της απαγορεύτηκε να αγοράζει αεροσκάφη πέμπτης γενιάς F-35 Lightning II μετά τη μοιραία αγορά των ρωσικών πυραυλικών συστημάτων αεράμυνας S-400.

Επίσης ο Ιντον κάνει μια αναφορά στο πως ο Ελληνας Πρωθυπουργός παραδέχτηκε ότι θα είναι μια μακρά διαδικασία από την παραγγελία έως την παραλαβή των 20+20 F-35 , εκτιμώντας ότι η Αθήνα δεν θα έχει τα stealth μαχητικά τζετ, τουλάχιστον μέχρι το 2027-2028.

Σύμφωνα με τον Ιντον εφόσον ολοκληρωθούν αυτές οι δύο συμφωνίες των ΗΠΑ με Τουρκία και Ελλάδα, θα παρέχουν κάποια πρώιμη εικόνα για το πώς θα μπορούσαν να μοιάζουν οι ελληνικές και τουρκικές αεροπορικές δυνάμεις στο τέλος αυτής της δεκαετίας.

Amir Cohen via Reuters

«Σε κάθε περίπτωση η Ελλάδα θα έχει το πάνω χέρι»

Ο Ιντον σημειώνει: «Εάν οι Ηνωμένες Πολιτείες δεν επιτρέψουν στην Τουρκία να αγοράσει αυτά τα νέα F-16 και κιτ εκσυγχρονισμού, η ελληνικκή πολεμική αεροπορία πιθανότατα θα καταλήξει να διαθέτει έναν πιο τεχνολογικά προηγμένο στόλο μαχητικών μέχρι τα τέλη της δεκαετίας του 2020.

Από την άλλη, εάν η Αθήνα αποκτήσει τη μοίρα F-35 και η Άγκυρα τα νέα της F-16 και τα κιτ εκσυγχρονισμού, η πρώτη θα εξακολουθεί να έχει ένα σαφές τεχνολογικό πλεονέκτημα. Και όχι μόνο επειδή θα είναι η μόνη χώρα με τζετ πέμπτης γενιάς».

O Iντον συνεχίζει την ανάλυσή του: «Η Ελλάδα έχει ήδη εξασφαλίσει σύμβαση για την αναβάθμιση 84 μαχητικών τύπου F-16 σε διαμόρφωση Block 72. Η Lockheed Martin θα ολοκληρώσει αυτό το συμβόλαιο στα μέσα του 2027. Έτσι, ακόμα κι αν η κυβέρνηση Μπάιντεν μπορέσει να εξασφαλίσει σύντομα την έγκριση του Κογκρέσου για την τουρκική συμφωνία για τα F-16, κάτι που δεν είναι εγγυημένο, η Ελλάδα θα εξακολουθήσει να διαθέτει 84 εκσυγχρονισμένα F-16 πριν το κάνει η Τουρκία.

Επιπλέον, η Ελλάδα θα αρχίσει επίσης να παραλαμβάνει F-35 περίπου την ίδια στιγμή που η Lockheed Martin τελειώνει την αναβάθμιση αυτών των HAF F-16, υποθέτοντας ότι μπορεί να εξασφαλίσει συμφωνία για τουλάχιστον μία ακόμα μοίρα, κάτι που δεν είναι απίθανο. Η Αθήνα φέρεται να είχε προηγουμένως εκφράσει την προθυμία της να αγοράσει μεταχειρισμένα F-35, κάτι που θα μπορούσε να σημαίνει ότι θα μπορούσε να αποκτήσει τα αεροσκάφη λίγο νωρίτερα.

Και όλα αυτά δίχως να αναφέρουμε τα 24 τζετ Dassault Rafale F3R που η Ελλάδα έχει ήδη αρχίσει να παραλαμβάνει από τη Γαλλία, τα οποία είναι πιο προηγμένα από οποιοδήποτε αεροσκάφος στο τουρκικό οπλοστάσιο».

via Associated Press

Τα βρετανικά Eurofighter Typhoons και η Τουρκία

Στην συνέχεια ο Ιντον κάνει ειδική αναφορά στο ενδεχόμενο η Τουρκία να προμηθευτεί από τη Βρετανία, Eurofighter Typhoons, εάν δεν προχωρήσει με την αγορά των F-16. «...Το Λονδίνο ήρε όλους τους περιορισμούς στις εξαγωγές όπλων που είχε επιβάλει στην Άγκυρα λόγω της διασυνοριακής στρατιωτικής επίθεσης του Οκτωβρίου 2019 στη Συρία τον Μάιο, καθιστώντας δυνατή την πώληση. Το Ηνωμένο Βασίλειο φέρεται επίσης να πιέζει για πώληση Eurofighter στην Τουρκία. Η αγορά Eurofighters θα είχε πολύ νόημα για την Τουρκία. Θα μπορούσαν να χρησιμεύσουν ως μια εναλλακτική λύση για την τουρκική Πολεμική Αεροπορία μέχρι να μπορέσει τελικά είτε να προμηθευτεί είτε να κατασκευάσει ένα αεροσκάφος πέμπτης γενιάς ως αντίπαλο δέος στα ελληνικά Rafale.

Ωστόσο, εάν η Άγκυρα λάβει έγκριση για την αγορά F-16 Block 70/72, μπορεί να αποφασίσει ότι μια τέτοια αγορά θα ήταν περιττή, καθώς αυτή η παραλλαγή Viper έχει πολλά χαρακτηριστικά πέμπτης γενιάς.

Είτε έτσι είτε αλλιώς, η Τουρκία θα εξακολουθεί να έχει δυσκολία να ξεπεράσει το σημαντικό τεχνολογικό πλεονέκτημα που πιθανότατα θα επιτύχει η Ελληνική Πολεμική Αεροπορία έως το 2030.

Ακόμα κι αν η Τουρκία αποκτήσει 120 F-16 Block 70/72 (40 ολοκαίνουργια και 80 αναβαθμισμένα), θα έχουν να αντιμετωπίσουν 84 Block 72 Vipers (όλα στην υπηρεσία της ελληνικής αεροπορίας το αργότερο το δεύτερο εξάμηνο του 2027), 20 έως 40 F- 35, και, τουλάχιστον, 24 Rafale. Με άλλα λόγια, όχι λιγότερα από 128 μαχητικά με ίσες ή ανώτερες δυνατότητες από τα καλύτερα τζετ της Τουρκίας.

Και ακόμη κι αν η Τουρκία αγοράσει μια ή δύο μοίρες προηγμένων Eurofighters εκτός από τα εκσυγχρονισμένα F-16 της, η ελληνική πολεμική αεροπορία πιθανότατα θα διατηρήσει αυτό το τεχνολογικό πλεονέκτημα».

Πηγή: forbes

Δημοφιλή