Τουλάχιστον ένα από τα αεροσκάφη ναυτικής συνεργασίας P-3B Orion που αποφασίστηκε να αναβαθμιστούν το 2015 αναμένεται να παραδοθεί το 2025, με ένα από τα πιο αμφιλεγόμενα και προβληματικά εξοπλιστικά προγράμματα των Ενόπλων Δυνάμεων- αξίας 500 εκατ. δολαρίων- να φαίνεται να βρίσκεται λίγο πιο κοντά στο τέλος του.
Το Ρ-3Β Orion είναι τετρακινητήριο αεροσκάφος ναυτικής συνεργασίας μεγάλης εμβέλειας, με αποστολή τον εντοπισμό πλοίων, υποβρυχίων και ναρκών και την επιτήρηση των θαλασσών εν γένει. Τα ελληνικά P-3 (6 αεροσκάφη) είχαν παραληφθεί μεταχειρισμένα από τις ΗΠΑ τη δεκαετία του 1990, αντικαθιστώντας τα HU-16B Albatross. Επανδρώνονταν από μεικτά πληρώματα του Πολεμικού Ναυτικού και της Πολεμικής Αεροπορίας.
Τον Μάρτιο του 2015, επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, συμφωνήθηκε το πρόγραμμα αναβάθμισης- αμφιλεγόμενο για πολλούς, σε μεγάλο βαθμό λόγω της μεγάλης ηλικίας των αεροσκαφών- από τη Lockheed Martin με τις εργασίες να γίνονται στην ΕΑΒ, ωστόσο από τότε μέχρι σήμερα το ΠΝ έχει παραλάβει μόνο ένα αεροσκάφος, αυτό της ενδιάμεσης λύσης, το οποίο κατέστη ικανό για πτήσεις, μα δεν αναβαθμίστηκε, και αναμένεται ακόμα, μετά από καθυστερήσεις και αναβολές, ο εκσυγχρονισμός τεσσάρων αεροσκαφών.
O τότε υπουργός Εθνικής Άμυνας, Πάνος Καμμένος, είχε πει το 2015 πως η απόφαση για τον εκσυγχρονισμό των αεροσκαφών είχε ληφθεί σε συνεδρίαση του ΚΥΣΕΑ επί κυβέρνησης Σαμαρά- Βενιζέλου, δηλώνοντας πως «η Ελλάδα δεν μπορούσε να μην έχει αεροπλάνα ναυτικής συνεργασίας και δεν μπορούσε να επιτρέπει τουρκικά αεροσκάφη να πετάνε πάνω από το Αιγαίο με νατοϊκή σημαία», προσθέτοντας ότι δεν γίνεται τουρκικά αεροσκάφη να κάνουν έρευνα και διάσωση στο Αιγαίο. Ο ίδιος είχε παραδεχτεί πως τα αεροσκάφη είναι παλιά, προσθέτοντας ωστόσο πως εκπληρώνουν και ΝΑΤΟϊκή υποχρέωση και ότι η ΕΑΒ θα είχε δουλειά για 7 χρόνια.
Το 2021 ο τότε υπουργός Εθνικής Άμυνας Νίκος Παναγιωτόπουλος είχε χαρακτηρίσει το πρόγραμμα «αμφιβόλου επείγοντος χαρακτήρα όσον αφορά στις απαιτήσεις των Ενόπλων Δυνάμεων», σχολιάζοντας πως «καρκινοβατεί κι έχει κάποιες υπερβάσεις όσον αφορά στο οικονομικό αντικείμενό του»- ενώ το 2022 είχε πει πως η έναρξη παραλαβών των εκσυγχρονισμένων αεροσκαφών ήταν προγραμματισμένη εντός του 2023, και «εκτιμάται ότι θα έχει ολοκληρωθεί εντός δύο έως τριών ετών». Όσον αφορά στη διολίσθηση του χρονοδιαγράμματος, είχε αναφέρει πως «εκτός των απρόσμενων επιπτώσεων εξαιτίας της υγειονομικής κρίσης σε συνδυασμό με τα προβλήματα που προκλήθηκαν από τις κινητοποιήσεις των εργαζομένων λόγω διεκδικήσεων, οφείλεται και στην έλλειψη έμπειρου τεχνικού προσωπικού στην ΕΑΒ, το οποίο το τελευταίο διάστημα μειώθηκε περαιτέρω λόγω μετακινήσεων του σε έτερα προγράμματα εντός της ΕΑΒ, όπως το πρόγραμμα αναβάθμισης των αεροσκαφών F-16».
Ο εκτροχιασμός και το κόστος του προγράμματος το έχουν καταστήσει, όπως προαναφέρθηκε, ένα από τα πιο αμφιλεγόμενα των Ενόπλων Δυνάμεων, ειδικά δεδομένης της ανάγκης για ριζική ανανέωση του σε μεγάλο βαθμό «γερασμένου» στόλου του ΠΝ: Υπενθυμίζεται πως βρισκόμαστε σε μια περίοδο που, πέραν της απόκτησης των τριών υπερσύγχρονων φρεγατών FDI, επιδιώκεται η προμήθεια μιας τέταρτης, ο εκσυγχρονισμός των τεσσάρων φρεγατών ΜΕΚΟ, η ένταξη στο πρόγραμμα Constellation για φρεγάτες νέας γενιάς, η ένταξη στο πρόγραμμα της «ευρωκορβέτας», ο εκσυγχρονισμός των πυραυλακάτων Super Vita και των υποβρυχίων Type 214 και η προμήθεια επιπλέον νέων υποβρυχίων για το ΠΝ. Με βάση τον υπάρχοντα δημοσιονομικό χώρο, όλα αυτά αποτελούν μια ιδιαίτερα «δύσκολη εξίσωση».
Σε κάθε περίπτωση, ωστόσο, η ένταξη των αναβαθμισμένων P-3B Orion σε υπηρεσία θεωρείται πως θα ενισχύσει τις δυνατότητες του ΠΝ σε μια σειρά από τομείς, μεταξύ των οποίων και ο ανθυποβρυχιακός πόλεμος, όπου οι ελληνικές δυνατότητες έχουν ενισχυθεί και με την προμήθεια των ελικοπτέρων MH-60 Romeo - ιδιαίτερα σημαντικός πυλώνας, δεδομένης της ένταξης σε υπηρεσία υποβρυχίων Type 214 και από την Τουρκία.