
Στην ταινία «The Substance» η Ντέμι Μουρ υποδύεται μια δασκάλα αεροβικής με δική της εκπομπή σε τηλεοπτικό κανάλι. Η ενέργεια της απίστευτη και το σώμα της μοιάζει με κορμί εικοσάχρονης. Κάνει όμως ένα «λάθος». Γίνεται πενήντα και την ημέρα των γενεθλίων της ο τηλεοπτικός παραγωγός την καλεί στο γραφείο του για να της ανακοινώσει την απόλυση της. Όχι γιατί δεν είναι ικανή, όχι γιατί δεν την αγαπούν οι τηλεθεατές, αλλά γιατί έγινε πενήντα. Εγκαταλείπει το στούντιο με το σκεπτικό ότι θα επανέλθει … και το πετυχαίνει με κάποιους άδοξους τρόπους, αλλά το πετυχαίνει. Γιατί; Γιατί αισθάνεται ακόμη νέα, πολύ ζωντανή, ικανή και δραστήρια. Η ιδέα της ταινίας για το ελιξίριο της νιότης είναι αφιερωμένη σε μια ολόκληρη γενιά γυναικών που έχει μάθει να ισορροπεί ανάμεσα στις συντηρητικές και ξεπερασμένες ιδέες περί ηλικιακού ορίου και στις δυνατότητες που προσφέρουν οι εξελίξεις του σύγχρονου κόσμου.

Είναι οι γυναίκες της γενιάς Χ, εκείνες που γεννήθηκαν μεταξύ 1965 -1980 και βίωσαν αμέτρητες αλλαγές. Η γενιά της αλάνας, του ραδιοφώνου και της κασέτας που έλιωνε από τα πολλά γυρίσματα, του αληθινού φλερτ, του πλατωνικού έρωτα και της φαντασίας που αποτυπωνόταν στο προσωπικό ημερολόγιο σαν μια μορφή εφηβικής τέχνης. Η γενιά που περίμενε την ελληνική ταινία του Σαββάτου και ανυπομονούσε να ανακοινώσει ο κινηματογράφος Δαναός το νέο Χολιγουντιανό έργο με τον Ρίτσαρντ Γκιρ ή τον Τομ Χανκς. Η γενιά του μουσικού καναλιού MTV και της ντίσκο που αποτίναξε τα πατριαρχικά κατάλοιπα και έβαλε τα γκλίτερ, τις διαφάνειες και τις δαντέλες νωρίτερα από όλες.
Οι γυναίκες της γενιάς Χ μεγάλωσαν με μητέρες που είχαν βγει στην αγορά εργασίας. Το γεγονός αυτό τις έκανε από μικρές να προσπαθούν να τα βγάλουν πέρα μόνες τους, μια και η επιτήρηση ήταν μειωμένη. Παράλληλα, οι εικόνες που ερχόντουσαν από τον υπόλοιπο κόσμο τη δεκαετία των ’90ς, μόνο μέσω περιοδικών και τηλεόρασης, τις γέμιζε με όνειρα για να πετύχουν σε έναν απαιτητικό κόσμο. Η περίοδο αλλαγής των κοινωνικών αξιών δεν τις μπέρδεψε, δεν τις αποδυνάμωσε, αλλά αντιθέτως τις έκανε να ισορροπούν επιτυχώς ανάμεσα στην κοινωνική και την επαγγελματική ζωή. Αυτές οι γυναίκες έμαθαν να προσαρμόζονται εύκολα και στους δύο κόσμους. Έμαθαν από νωρίς ότι η κοινωνικότητα δεν αναπτύσσεται μέσα από την οθόνη του κινητού, αλλά από την προσωπική επαφή. Έμαθαν ότι στη δουλειά δεν είναι όλα δεδομένα και πρέπει να προσπαθούν για το καλύτερο. Έμαθαν ότι μπορούν να συνεχίσουν να είναι νέες, ενεργές και δραστήριες σε όλους τους τομείς, αρκεί να το αισθάνονται. Οι μελετητές ισχυρίζονται ότι οι περισσότερες γυναίκες της γενιάς Χ αργούν να μεγαλώσουν εμφανισιακά κι αυτό οφείλεται κατά πολύ στη θετική τους διάθεση. Αισθάνονται όμορφα γιατί γνώρισαν τις αλλαγές, νιώθουν τυχερές που έζησαν την εποχή πριν το διαδίκτυο και μαθαίνουν να εκμεταλλεύονται την τεχνολογία και την εξέλιξη προς όφελος τους. Μια γενιά που δεν γερνάει όπως οι άλλες; Όχι, μια γενιά που έχει όρεξη για ζωή.

Ένας άλλος λόγος που οι γυναίκες αυτές έχουν έντονη κοινωνική ζωή είναι γιατί όσες βρίσκονται στην αρχή της γενιάς Χ είναι ελεύθερες από βαριές κοινωνικές και οικογενειακές υποχρεώσεις. Έχουν μεγαλώσει τα παιδιά τους, έχουν απομυθοποιήσει καταστάσεις, αισθάνονται απαλλαγμένες από κοινωνικά στερεότυπα, νιώθουν ελεύθερες να εκφραστούν, να δηλώσουν αυτό που πιστεύουν κι έχουν συνειδητοποιήσει ότι ο χρόνος περνάει γρήγορα οπότε πρέπει και να τον αξιοποιήσουν. Είναι μια γενιά γυναικών που έχει μάθει να μιλάει, να τολμά και ταυτόχρονα να νοιάζεται για την εικόνα της. Δεν είναι τυχαίο ότι όλο και περισσότερες εταιρείας μόδας και ομορφιάς προσεγγίζουν γυναίκες αυτής της γενιάς για να γίνουν τα πρόσωπα της διαφημιστικής τους καμπάνιας. Γιατί; Γιατί οι γυναίκες αυτής της ηλικίας προσέχουν και φροντίζουν την εικόνα τους. Σε μια πρόσφατη συνέντευξη ο σχεδιαστής Στέλιος Κουδουνάρης, σχολίασε ότι εμπνέεται από τον τρόπο που ντύνεται η γενιά αυτή των γυναικών. Έχουν ενδιαφέρον για το ντύσιμό τους, δοκιμάζουν διαφορετικά στυλ και διαθέτουν ποσά για την εμφάνισή τους.

Σύμφωνα με την ψυχολόγο Αριάδνη Ντινοπούλου, η γενιά των γυναικών Χ επειδή έχει βιώσει πολλές αλλαγές είναι σε θέση να εκτιμήσει. Είναι μια γενιά που δεν είχε την ευκολία της αναζήτησης της πληροφορίας γι αυτό και πάσχιζε να βρει, να ανακαλύψει ότι την ενδιέφερε σε αντίθεση με τη σημερινή γενιά που δεν καταβάλει καμία προσπάθεια. Η γενιά Χ και ειδικά οι γυναίκες που προσπαθούσαν να επιτύχουν σε διάφορους τομείς λειτουργούν σαν να έχουν έναν εσωτερικό κινητήριο μοχλό. Βασίζονται στις δικές τους κατεκτημένες ιδιότητες κι αυτό λειτουργεί επιβεβαιωτικά για την εικόνα τους. Νιώθουν όμορφες, ικανές, δυνατές.
Όπως τονίζει η κα Ντινοπούλου είναι μια ενδιαφέρουσα γενιά που κουβαλάει αρκετές στερήσεις, αλλά και προνόμια, τα οποία έχει καταφέρει να χρησιμοποιήσει προς όφελος της. Είναι μια δυναμική κατηγορία γυναικών που έχει ενσωματωθεί καλύτερα από την προηγούμενη στις τεχνολογικές εξελίξεις, έχει εμπεδώσει τη νέα πραγματικότητα και έχει γίνει ενεργό μέρος της.

Βέβαια όπως τονίζει η κα Ντινοπούλου δεν είναι όλες οι γυναίκες της γενιάς Χ το ίδιο δυναμικές και δραστήριες. Υπάρχουν κάποιες που δεν κατάφεραν να εγκλιματιστούν στη σύγχρονη ζωή και αντιμετωπίζουν με προβληματισμό ή και με αρνητισμό εκείνες που ακολούθησαν τις εξελίξεις και ενσωματώθηκαν στη νέα πραγματικότητα. Σε επίπεδο ψυχικής υγείας οι γυναίκες αυτές που δεν μπορούν να ανταποκριθούν στα νέα δεδομένα γεμίζουν με αρνητικά αισθήματα κι αυτό επηρεάζει και την εικόνα τους.
Στην πλειοψηφία πάντως είναι μια γενιά που αν και βρέθηκε στο μεταίχμιο των κοινωνικών και τεχνολογικών αλλαγών, ξέρει να εκτιμά και να απολαμβάνει.