Σε μια αγορά που θα διπλασιαστεί μέχρι το 2030, αυτό σημαίνει «τετραπλασιασμό της παραγωγής ημιαγωγών στην Ευρώπη», τόνισε η Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, σημειώνοντας ότι σήμερα η ΕΕ έχει το 9% της παγκόσμιας αγοράς σε αυτόν τον κλάδο.
«Με τον “Eυρωπαϊκό Nόμο για τα Τσιπ” συνδυάζουμε επενδύσεις, ρυθμιστικό πλαίσιο και τις απαραίτητες στρατηγικές συνεργασίες για να κάνουμε την Ευρώπη ηγέτη σε αυτήν την τόσο σημαντική αγορά», είπε η φον ντερ Λάιεν, υπογραμμίζοντας την αυξανόμενη ζήτηση, παγκοσμίως, για τα Chips που βρίσκονται στο επίκεντρο της παγκόσμιας τεχνολογικής κούρσας. «Είναι απαραίτητα για τα αγαθά που χρησιμοποιούμε καθημερινά», είπε, αλλά η πανδημία είχε επίπτωση στις αλυσίδες εφοδιασμού, με αποτέλεσμα η παραγωγή (π.χ. αυτοκινητοβιομηχανία) να μην μπορεί να ανταποκριθεί στη ζήτηση.
Δύο είναι οι βασικοί στόχοι, τόνισε: ο πρώτος είναι βραχυπρόθεσμος και αφορά την αύξηση της ανθεκτικότητας της ΕΕ σε μελλοντικές κρίσεις για να μπορεί να αποφεύγει τις διακοπές της εφοδιαστικής αλυσίδας και ο δεύτερος είναι μεσοπρόθεσμος για να καταστεί η Ευρώπη «βιομηχανικός ηγέτης σε αυτή η τη στρατηγική αγορά».
Ο «Ευρωπαϊκός Νόμος για τα Τσιπ», θα στηριχθεί με σημαντικές επενδύσεις, είπε η πρόεδρος της Επιτροπής. Θα επιτρέψει 15 δισ ευρώ επιπλέον δημόσιες και ιδιωτικές επενδύσεις μέχρι το 2030 και 30 δισ. ευρώ δημόσιες επενδύσεις που έχουν ήδη προγραμματίσει, μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης, μέσω του «Horizon Europe», ή μέσω των εθνικών προϋπολογισμών. Στη συνέχεια, τα κεφάλαια αυτά θα συνδυαστούν με περαιτέρω μακροπρόθεσμες ιδιωτικές επενδύσεις.
Ο «Ευρωπαϊκός Νόμος για τα Τσιπ» θα επικεντρωθεί σε πέντε τομείς, είπε η πρόεδρος της Επιτροπής:
Πρώτον, στον τομέα της έρευνας, στον οποίο η Ευρώπη είναι ηγέτης παγκοσμίως και οι προσπάθειες θα επικεντρωθούν σε νέες τεχνολογίες και σε Τεχνητή Νοημοσύνη.
Δεύτερον, θα δοθεί έμφαση στο μότο: «από το εργαστήριο στο εργοστάσιο», προκειμένου να μεταφραστεί η ευρωπαϊκή αριστεία στην έρευνα σε βιομηχανική καινοτομία και να γεφυρωθεί το χάσμα μεταξύ του εργαστηρίου και της πραγματικής παραγωγής στην Ευρώπη.
Τρίτον, επενδύσεις σε προηγμένες εγκαταστάσεις βιομηχανικής παραγωγής που έχουν τεράστιο αρχικό κόστος. «Προσαρμόζουμε τους κανόνες μας για τις κρατικές ενισχύσεις, υπό αυστηρούς όρους. Αυτό θα επιτρέψει, για πρώτη φορά, τη δημόσια στήριξη σε ευρωπαϊκές εγκαταστάσεις παραγωγής πρώτης κατηγορίας», ανέφερε η Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν.
Τέταρτον, χρηματοδότηση μικρότερων καινοτόμων εταιρειών, ΜΜΕ και νεοφυών επιχειρήσεων.
Πέμπτον, οικοδόμηση συνεργασιών με χώρες εταίρους, όπως οι ΗΠΑ και η Ιαπωνία, για να αντιμετωπιστεί η συμφόρηση στην εφοδιαστική αλυσίδα που παρατηρείται σήμερα. «Καμία χώρα και καμία ήπειρος δεν μπορεί να είναι απολύτως αυτάρκης. Η Ευρώπη θα εργάζεται πάντα για να διατηρεί ανοιχτές τις παγκόσμιες αγορές και να τις διατηρεί συνδεδεμένες», είπε η Πρόεδρος της Επιτροπής.
Καταλήγοντας, η φον ντερ Λάιεν δήλωσε: «Το κλειδί της επιτυχίας μας βρίσκεται στους καινοτόμους της Ευρώπης, στους παγκόσμιας κλάσης ερευνητές μας και στους ανθρώπους που έχουν κάνει την ήπειρό μας να ευημερεί επί δεκαετίες. Η Ευρώπη είναι η ήπειρος όπου ξεκίνησαν όλες οι βιομηχανικές επαναστάσεις και η Ευρώπη μπορεί επίσης να είναι το σπίτι της επόμενης βιομηχανικής επανάστασης».
Σχέδιο ύψους άνω των 40 δισ. ευρώ
Η Κομισιόν παρουσίασε το σχέδιο ύψους 40 δισ. ευρώ για δημόσιες και ιδιωτικές επενδύσεις σε τσιπ ως το 2030.
Παρουσιάζοντας το European Chips Act, ο Επίτροπος για θέματα Εσωτερικής Αγοράς Τιερί Μπρετόν τόνισε ότι στόχος είναι να διπλασιαστεί το μερίδιο της ΕΕ στην παραγωγή τσιπ στην παγκόσμια αγορά, που σήμερα ανέρχεται μόλις στο 10%, και παράλληλα να μειώσει την εξάρτησή της από χώρες της Ασίας, κυρίως από την Ταϊβάν και την Κορέα. Η παραγωγή ημιαγωγών στην Ευρώπη πρέπει να φτάσει το 20% της παγκόσμιας αγοράς ως το 2030, σε μια αγορά που θα διπλασιαστεί έτσι κι αλλιώς, άρα αυτό σημαίνει ότι χρειάζεται τετραπλάσια αύξηση της παραγωγής ημιαγωγών στο ευρωπαϊκό έδαφος, σημείωσε ο Γάλλος Επίτροπος.
«Χωρίς τσιπ, δεν υπάρχει καμία ψηφιακή μετάβαση, καμία πράσινη μετάβαση, καμία τεχνολογική ηγεσία. Η εξασφάλιση της προμήθειας στα πιο προηγμένα τσιπ έχει γίνει οικονομική και γεωπολιτική προτεραιότητα», δήλωσε ο Τιερί Μπρετόν, σημειώνοντας ότι η ΕΕ κινητοποιεί σημαντική δημόσια χρηματοδότηση, η οποία ήδη προσελκύει σημαντικές ιδιωτικές επενδύσεις. «Κάνουμε τα πάντα για να εξασφαλίσουμε ολόκληρη την αλυσίδα εφοδιασμού και να αποφύγουμε μελλοντικούς κραδασμούς στην οικονομία μας, όπως βλέπουμε με την τρέχουσα έλλειψη εφοδιασμού σε τσιπ. Επενδύοντας σε κορυφαίες αγορές του μέλλοντος και εξισορροπώντας τις παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού, θα επιτρέψουμε στην ευρωπαϊκή βιομηχανία να παραμείνει ανταγωνιστική, να δημιουργήσει ποιοτικές θέσεις εργασίας και να καλύψει την αυξανόμενη παγκόσμια ζήτηση», ανέφερε.
Σύμφωνα με την ανακοίνωση της Επιτροπής, οι πρόσφατες παγκόσμιες ελλείψεις ημιαγωγών ανάγκασαν το κλείσιμο των εργοστασίων σε ένα ευρύ φάσμα τομέων, από αυτοκίνητα έως συσκευές υγειονομικής περίθαλψης. Στον τομέα του αυτοκινήτου, για παράδειγμα, η παραγωγή σε ορισμένα κράτη-μέλη μειώθηκε κατά ένα τρίτο το 2021. Αυτό κατέστησε πιο εμφανή την ακραία παγκόσμια εξάρτηση της αλυσίδας αξίας των ημιαγωγών από έναν πολύ περιορισμένο αριθμό παραγόντων σε ένα περίπλοκο γεωπολιτικό πλαίσιο. Αλλά κατέδειξε επίσης τη σημασία των ημιαγωγών για ολόκληρη την ευρωπαϊκή βιομηχανία και κοινωνία.
Η Επιτροπή προτείνει να διατεθούν 11 δισεκατομμύρια ευρώ, περίπου τα μισά από τον προϋπολογισμό της ΕΕ και τα άλλα μισά από τα κράτη-μέλη, για την ενίσχυση της υπάρχουσας έρευνας, ανάπτυξης και καινοτομίας και για τη διασφάλιση της ανάπτυξης προηγμένων ημιαγωγών. Η Επιτροπή προτείνει, επίσης, να γίνουν δημόσιες επενδύσεις, ύψους 30 δισ. ευρώ, για την αύξηση της παραγωγής ημιαγωγών στην Ευρώπη - ένα ποσό που αναμένεται να μοχλεύσει μεγαλύτερο ποσό ιδιωτικών επενδύσεων. Για να υπάρχει δημόσια στήριξη στις επενδύσεις σε εγκαταστάσεις παραγωγής τσίπ, η Επιτροπή θα μπορεί να εξετάσει το ενδεχόμενο να εγκρίνει κρατικές ενισχύσεις, υπό προϋποθέσεις.
Επίσης, άνω των 2 δισ. ευρώ προορίζονται για να στηρίξουν νεοφυείς επιχειρήσεις, μέσω ενός νέου Ταμείου για τα Τσιπ στην ΕΕ.
Η Επιτροπή τονίζει ότι η πρωτοβουλία «Chips for Europe» θα συγκεντρώσει πόρους από την ΕΕ, τα κράτη-μέλη και τρίτες χώρες που συνδέονται με τα υφιστάμενα προγράμματα της Ένωσης, καθώς και τον ιδιωτικό τομέα, μέσω της ενισχυμένης «Κοινής Επιχείρησης Τσιπ» (Chips Joint Undertaking).
«Ο Ευρωπαϊκός νόμος για τα τσιπ θα διασφαλίσει ότι η ΕΕ διαθέτει τα απαραίτητα εργαλεία, τις δεξιότητες και τις τεχνολογικές ικανότητες για να γίνει ηγέτης στον τομέα αυτό πέρα από την έρευνα και την τεχνολογία στον σχεδιασμό, την κατασκευή και τη συσκευασία προηγμένων τσιπ, για να εξασφαλίσει την προμήθεια ημιαγωγών και να μειώσει τις εξαρτήσεις της», τονίζει η Επιτροπή.
Η αντιπρόεδρος της Επιτροπής, αρμόδια για την ψηφιακή εποχή Μάργκρετ Βεστάγκερ τόνισε ότι τα τσιπ είναι απαραίτητα για την πράσινη και ψηφιακή μετάβαση και για την ανταγωνιστικότητα της ευρωπαϊκής βιομηχανίας. «Δεν πρέπει να βασιζόμαστε σε μία χώρα ή μία εταιρεία για να διασφαλίσουμε την ασφάλεια του εφοδιασμού. Πρέπει να κάνουμε περισσότερα μαζί, στην έρευνα, την καινοτομία, το σχεδιασμό, τις εγκαταστάσεις παραγωγής - για να διασφαλίσουμε ότι η Ευρώπη θα είναι ισχυρότερη ως βασικός παράγοντας στην παγκόσμια αλυσίδα αξίας. Θα ωφελήσει επίσης τους διεθνείς εταίρους μας. Θα συνεργαστούμε μαζί τους για να αποφύγουμε μελλοντικά προβλήματα εφοδιασμού», ανέφερε η Μ. Βεστάγκερ.
Οι προτάσεις της Επιτροπής για έναν ευρωπαϊκό νόμο για τα τσιπ θα πρέπει πρώτα να εγκριθεί από τα κράτη-μέλη και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο για να ισχύσει ο κανονισμός άμεσα σε ολόκληρη την ΕΕ.
Με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ