Το να αφήσουν πίσω όλα τα προσωπικά αντικείμενα, ήταν ένας «σημαντικός παράγοντας» πίσω από την ταχεία εκκένωση και των 379 επιβαινόντων, ακριβώς πριν το αεροσκάφος της Japan Airlines τυλιχθεί στις φλόγες, στον διάδρομο του αεροδρομίου Haneda στο Τόκιο, στην Ιαπωνία, την επόμενη ημέρα της Πρωτοχρονιάς, λένε ειδικοί της αεροπλοϊας.
Τα βίντεο που κατέκλυσαν το διαδίκτυο μέσα σε λίγα λεπτά, καθώς δεκάδες άνθρωποι με κινητά τηλέφωνα εντός του αεροδρομίου στο Τόκιο κατέγραψαν την συγκλονιστική σκηνή, έκαναν ολόκληρο τον κόσμο να «παγώσει». Η άτρακτος κυριολεκτικά «έλιωσε» μέσα στις φλόγες, ενώ η φωτιά είχε ήδη ξεσπάσει ενώ το αεροπλάνο τροχοδρομούσε στην πίστα.
Το πρώτο ερώτημα, ακόμα και όταν άρχισε να μεταδίδεται η «χαρμόσυνη» είδηση ότι δεν υπήρχαν νεκροί, ήταν «μα πως πρόλαβαν και βγήκαν από εκεί μέσα;»
Η πτήση 516 της Japan Airlines μετατράπηκε σε «φλεγόμενο πύραυλο» όταν συγκρούστηκε με αεροσκάφος της ακτοφυλακής πάνω σε διάδρομο του αεροδρομίου. Πέντε από τα έξι άτομα που επέβαιναν στο μικρότερο αεροσκάφος σκοτώθηκαν ακαριαία.
Κάθε δευτερόλεπτο μέτρησε
Η άψογη εκκένωση στο τζετ της Japan Airlines έχει καταπλήξει ολόκληρο τον κόσμο και έχει κερδίσει τον έπαινο από πολλούς. Όταν βλέπεις ένα μεγάλο και γεμάτο αεροπλάνο να κινείται φλεγόμενο στον διάδρομο, αναρωτιέσαι εύλογα, πόσο χρόνο διαθέτει το πλήρωμα ώστε να προλάβουν να βγουν από αυτή την κόλαση 379 άνθρωποι...
Οι ειδικοί της αεροπορίας και το πλήρωμα πτήσης ανέφεραν στο BBC, ότι το πλήρωμα έθεσε σε εφαρμογή τους κανονισμούς που διδάσκεται στην αυστηρή εκπαίδευσή του και τις «βέλτιστες διαδικασίες» για εκκένωση των επιβατών που υπάκουαν στα πρωτόκολλα ασφαλείας.
Πώς οι επιβάτες γλίτωσαν από την «κόλαση» του ιαπωνικού τζετ
«Δεν βλέπω ούτε έναν επιβάτη στο έδαφος, σε κανένα από τα βίντεο που έχω δει, ή κάποιον να μεταφέρει μαζί του τις αποσκευές του… Αν οι άνθρωποι προσπαθούσαν να πάρουν τις χειραποσκευές καμπίνας, αυτό θα ήταν πραγματικά επικίνδυνο γιατί θα επιβράδυναν την εκκένωση», δήλωσε ο καθηγητής Εντ Γκαλέα, διευθυντής της Ομάδας Μηχανικών Πυρασφάλειας στο Πανεπιστήμιο του Γκρίνουιτς.
Σε επίσημη ανακοίνωση την Τετάρτη (3 Ιανουαρίου), οι ιαπωνικές αερογραμμές JAL είπαν ότι το αεροσκάφος έλαβε την άδεια προσγείωσης από τον έλεγχο εναέριας κυκλοφορίας πριν πλησιάσει και προσγειωθεί.
Όλοι οι επιβάτες και το πλήρωμα εκκενώθηκαν μέσα σε 20 λεπτά από τη συντριβή, αλλά το αεροσκάφος, που τυλίχθηκε στις φλόγες, έκαιγε για περισσότερες από έξι ώρες, ανέφερε η εταιρεία.
Το αεροπλάνο της JAL - πτήση 516 - κλήθηκε να συνεχίσει την προσέγγισή του στον διάδρομο 34R στις 5:43 μ.μ. και δόθηκε άδεια για προσγείωση στις 5:45 μ.μ.
Αυτό ήταν δύο λεπτά πριν οι αρχές αναφέρουν ότι η σύγκρουση σημειώθηκε στον ίδιο διάδρομο στις 5:47 μ.μ., σύμφωνα με ηχογραφήσεις του ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας που δημοσιεύτηκαν στο liveATC.net.
«Εγκρίνεται... να προσγειωθεί το 34R Japan Airlines 516», ακούγεται να λέει ένας ελεγκτής σε μια ηχογράφηση του πύργου ελέγχου, αναφερόμενος στο επιβατικό τζετ με τον αριθμό πτήσης του.
Το αεροπλάνο, ένα από τα έξι αεροσκάφη της ακτοφυλακής που εδρεύουν στο συγκεκριμένο αεροδρόμιο, σύμφωνα με το πρακτορείο Reuters, επρόκειτο να παραδώσει βοήθεια σε περιοχές που επλήγησαν από τον σεισμό μεγέθους 7,6 βαθμών την Πρωτοχρονιά, με 64 νεκρούς ως απολογισμό, ενώ οι επιζώντες αντιμετωπίζουν πολύ χαμηλές θερμοκρασίες και προοπτικές έντονης βροχόπτωσης.
Τσουλήθρες που «άνοιξαν» οριακά
Μόνο τρεις φουσκωτές τσουλήθρες μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για την εκκένωση των επιβατών από τις εξόδους του αεροπλάνου, αλλά δεν είχαν αναπτυχθεί σωστά λόγω του τρόπου με τον οποίο προσγειώθηκε αυτό στην πίστα. Η τσουλήθρα ήταν πολύ απότομη, κάτι που θα μπορούσε να ήταν επικίνδυνο.
Το σύστημα ανακοινώσεων του αεροσκάφους δυσλειτουργούσε επίσης κατά τη διάρκεια της εκκένωσης, οπότε το πλήρωμα πτήσης έπρεπε να μεταφέρει οδηγίες χρησιμοποιώντας τηλεβόα (!) και φωνάζοντας για να ακουστεί, ανέφερε η Japan Airlines.
Ένας επιβάτης υπέστη μώλωπες και άλλοι 13 ζήτησαν ιατρική συμβουλή λόγω σωματικής δυσφορίας, ανέφερε αργότερα η εταιρεία.
«Είναι πιο δύσκολο από όσο μπορεί κανείς να φανταστεί»
«Ένιωσα ανακούφιση όταν έμαθα ότι όλοι οι επιβάτες ήταν ασφαλείς. Αλλά όταν άρχισα να σκέφτομαι τη διαδικασία εκκένωσης έκτακτης ανάγκης, ένιωσα ξαφνικά νευρική και φοβισμένη», είπε μια πρώην αεροσυνοδός. «Βλέποντας το πώς συγκρούστηκαν τα δύο αεροπλάνα και πώς εξαπλώθηκε η φωτιά, θα μπορούσε να ήταν πολύ χειρότερα».
Σε πραγματικές καταστάσεις, θα μπορούσε να είναι δύσκολο να διασφαλιστεί ότι οι επιβάτες δεν θα πανικοβληθούν, είπε η πρώην αεροσυνοδός, η οποία μίλησε υπό τον όρο της ανωνυμίας.
«Αλλά αυτό που πέτυχαν είναι πιο δύσκολο από ό,τι μπορεί κανείς να φανταστεί. Το γεγονός ότι κατάφεραν να κάνουν όλους να ξεφύγουν από τον κίνδυνο, είναι αποτέλεσμα του καλού συντονισμού μεταξύ του πληρώματος και των επιβατών που ακολουθούν τις οδηγίες», είπε.
«Ήταν καταπληκτικό»
Τα μέλη του πληρώματος υποβάλλονται σε αυστηρή εκπαίδευση εκκένωσης και διάσωσης για έως και τρεις εβδομάδες προτού τους επιτραπεί να υπηρετήσουν σε εμπορικές πτήσεις. Η εκπαίδευση επαναλαμβάνεται κάθε χρόνο.
«Περνάμε από γραπτές εξετάσεις, συζητήσεις περιπτωσιολογικών μελετών και πρακτική εκπαίδευση χρησιμοποιώντας διαφορετικά σενάρια, όπως όταν το αεροπλάνο πρέπει να κάνει προσγείωση στο νερό ή εάν υπάρχει φωτιά στο πλοίο. Το προσωπικό συντήρησης συμμετέχει επίσης σε τέτοια εκπαίδευση», είπε η πρώην αεροσυνοδός, που έφυγε από την εταιρεία πριν από 10 χρόνια.
Ένας πιλότος αεροπορικής εταιρείας της Νοτιοανατολικής Ασίας, ο οποίος επίσης μίλησε υπό τον όρο της ανωνυμίας, επιβεβαίωσε από την πλευρά του, ότι η αυστηρή εκπαίδευση στην οποία είχε υποβληθεί το πλήρωμα πτήσης βοήθησε στην ταχεία εκκένωση.
«Πρέπει να πω ότι ήταν καταπληκτικό. Νομίζω ότι αυτό που συνέβη σε αυτήν την περίπτωση ήταν ότι λειτούργησε η εκπαίδευση. Πραγματικά δεν έχεις χρόνο να σκεφτείς σε μια κατάσταση όπως αυτή, οπότε απλά κάνεις αυτό που είχες εκπαιδευτεί», είπε.
Προκειμένου οποιοδήποτε επιβατικό αεροσκάφος να είναι πιστοποιημένο διεθνώς, οι κατασκευαστές αεροσκαφών πρέπει να αποδείξουν ότι όλοι οι επιβαίνοντες μπορούν να εγκαταλείψουν το αεροπλάνο εντός 90 δευτερολέπτων. Οι δοκιμές εκκένωσης μερικές φορές γίνονται με πραγματικούς επιβάτες, πρόσθεσε.
πηγές: BBC, Associated Press, Reuters