Ιδρυμα Ωνάση: Διάλεξη Κωνσταντίνου Δασκαλάκη και «Άμλετ» διά χειρός Γιάννη Χουβαρδά

Όσα θα δούμε την ένατη εβδομάδα προβολών.
Αμλετ
Αμλετ
Vassilis Makris

Το ψηφιακό κανάλι του Ιδρύματος Ωνάση παρουσιάζει για ένατη εβδομάδα στο YouTube αρχειακές και νέες παραγωγές από το ευρύ φάσμα των δράσεών του: Από τον Γιάννη Χουβαρδά και τον Κωνσταντίνο Δασκαλάκη έως τον Simon Critchley, τις συναντήσεις με αφορμή καβαφικά ποιήματα και νέα ραδιοφωνικά έργα και συζητήσεις για τη βιωσιμότητα και την κυκλική οικονομία.

Ο Σαίξπηρ και ο Άμλετ έρχονται μέσα από τη ματιά του Γιάννη Χουβαρδά. Κρυμμένα μυστικά και δολοπλοκίες, μοναξιά και αλύτρωτες επιθυμίες στο πιο διεφθαρμένο βασίλειο, που παρουσιάζεται την Τετάρτη 3 Ιουνίου. Ο Ηλίας Γιαννακάκης, μάλιστα, κατέγραψε με τον φακό του τις τελικές πρόβες της θεατρικής παράστασης στο ντοκιμαντέρ Ο Άμλετ στο μυαλό του Γιάννη Χουβαρδά, που διατίθεται από την Παρασκευή 29 Μαΐου.

Από την Παρασκευή 29 Μαΐου θα είναι διαθέσιμα και δύο νέα Radiophonics, στη νέα σειρά πρωτότυπων ραδιοφωνικών έργων που θα προστίθενται κάθε Παρασκευή στο Ψηφιακό Κανάλι, ενώ από το Σάββατο 30 Μαΐου ο Σάιμον Κρίτσλεϊ, μέσα από τα τρία νέα podcasts της σειράς με τίτλο Apply-Degger – Μια ανάλυση της σκέψης του Χάιντεγκερ στο «Είναι και χρόνος», υποστηρίζει πως η επαφή με αυτό το έργο μπορεί να αλλάξει τη ζωή ενός ανθρώπου. Την Κυριακή 31 Μαΐου μπορείτε να παρακολουθήσετε συζητήσεις για τη βιωσιμότητα, την καινοτομία και τις νέες κατευθύνσεις στην κυκλική οικονομία της μόδας, μέσα από το πρίσμα των εναλλακτικών υλικών, μοντέλων, πρακτικών και ιδεών στο Circular Cultures, ενώ από την Τρίτη 2 Ιουνίου, ο Κωνσταντίνος Δασκαλάκης, ο καθηγητής του ΜΙΤ που απάντησε στον άλυτο γρίφο του Τζον Νας, μιλάει για την επανάσταση στην τεχνητή νοημοσύνη στην ομιλία του, Τεχνητή Νοημοσύνη 2.0.

Τέλος, από την Πέμπτη 4 Ιουνίου, το Αρχείο Καβάφη συνεχίζει να μας εμβαπτίζει στον μοναδικό κόσμο του Αλεξανδρινού ποιητή Κωνσταντίνου Καβάφη, χάρη στο πρόγραμμα Επτά ποιήματα, Επτά μαθήματα, με την ανάλυση ενός ποιήματος κάθε φορά (αυτή την εβδομάδα παρουσιάζεται το ποίημα «Ο Δημάρατος»).

Αναλυτικά:

Γιάννης Χουβαρδάς, Άμλετ του Σαίξπηρ

Διαθέσιμο από Τετάρτη 3 Ιουνίου

Με αγγλικούς και ελληνικούς υπότιτλους

Διάρκεια: 179 λεπτά

Κορυφαία στιγμή της θεατρικής τέχνης και θεμελιώδες κείμενο του ευρωπαϊκού πνεύματος, ο Άμλετ αποτελεί πρόκληση για κάθε δημιουργό του θεάτρου. Ο Γιάννης Χουβαρδάς, με έναν σπουδαίο θίασο και επικεφαλής τον Χρήστο Λούλη - Άμλετ και την Αμαλία Μουτούση στο ρόλο της Γερτρούδης, νέα μετάφραση του Διονύση Καψάλη, κατέθεσε το 2015 τη δική του ρηξικέλευθη ανάγνωση στο ποιητικό αριστούργημα του Σαίξπηρ.

Ο βασιλιάς Άμλετ πεθαίνει. Η γυναίκα του, Γερτρούδη, παντρεύεται τον αδελφό του, Κλαύδιο. Εκείνος στέφεται νέος βασιλιάς. Το φάντασμα του νεκρού βασιλιά εμφανίζεται στον γιο του, τον πρίγκιπα Άμλετ, και ζητά εκδίκηση για το δόλιο φόνο του… Με φόντο τη βασιλική Αυλή της Δανίας, έναν κόσμο που κυλιέται στη διαφθορά, τη δουλοπρέπεια, τον πνευματικό αφανισμό, έναν ολοκληρωτικό κόσμο όπου όλοι και όλα τελούν υπό παρακολούθηση, η μορφή του Άμλετ προβάλλει μοναχική, ερημική, απροσπέλαστη.

«Μέσα σ’ αυτό το παγωμένο σύμπαν» σημειώνει ο Γιάννης Χουβαρδάς, «όπου κανείς δεν μπορεί να κρυφτεί από κανέναν και τίποτα, εκτυλίσσεται η ιστορία μιας γενιάς που συνθλίβεται από τα θλιβερά λάθη της προηγούμενης και τη δική της ανεξέλεγκτη εσωστρέφεια». Ο Άμλετ, για να καταστρέψει το σάπιο σύστημα, πρέπει πρώτα να καταστρέψει τον εαυτό του.

Ηλίας Γιαννακάκης, Ο Άμλετ στο μυαλό του Γιάννη Χουβαρδά

Με αγγλικούς και ελληνικούς υπότιτλους

Διάρκεια: 88 λεπτά

Ο Γιάννης Χουβαρδάς συγκέντρωσε μια εντυπωσιακή ομάδα ηθοποιών και καλλιτεχνικών συντελεστών επιχειρώντας να προσεγγίσει τον Άμλετ, το σημαντικότερο Σαιξπηρικό αριστούργημα, ως μια κατασκευή του μυαλού του ομώνυμου κεντρικού ήρωα.

Η ταινία ακολουθεί την ομάδα στις τελευταίες δεκαπέντε ημέρες των προβών, όταν έχουν πλέον μπει στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση, καταγράφοντας τον πυρετό μιας συναρπαστικής θεατρικής διαδικασίας.

Σενάριο - Σκηνοθεσία: Ηλίας Γιαννακάκης

Κάμερα: Ηλίας Γιαννακάκης – Αποστολία Παπαϊωάννου

Μοντάζ: Μυρτώ Λεκατσά

Επεξεργασία Ήχου: Νίκος Τριανταφύλλου

Εκτέλεση Παραγωγής: Αποστολία Παπαϊωάννου

Παραγωγή: Στέγη Ιδρύματος Ωνάση – 2015

Κωνσταντίνος Δασκαλάκης

Τεχνητή Νοημοσύνη 2.0

Με αγγλικούς και ελληνικούς υπότιτλους

Διάρκεια: 96 λεπτά

Αυτο-οδηγούμενα αυτοκίνητα, Amazon Alexa, image search... η ζωή μας εμπλουτίζεται συνεχώς με «έξυπνους αλγόριθμους». Οι αλγόριθμοι γίνονται ολοένα εξυπνότεροι: καταλαβαίνουν τι λέμε, μαθαίνουν πράγματα για εμάς, μαθαίνουν ξένες γλώσσες, μαθαίνουν να ζωγραφίζουν και, γενικώς, μαθαίνουν. Τι κρύβεται όμως πίσω από αυτούς και τι πάει να πει «μαθαίνουν»;

Κωνσταντίνος Δασκαλάκης
Κωνσταντίνος Δασκαλάκης
Pavlos Fysakis

Ο Κωνσταντίνος Δασκαλάκης, καθηγητής στο MIT, εμφανίστηκε στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση για να μιλήσει για την εξελισσόμενη επανάσταση στην τεχνητή νοημοσύνη, την τεχνολογία που κρύβεται πίσω από αυτήν και τα φιλοσοφικά ερωτήματα που προκύπτουν για τη μάθηση και τη νοημοσύνη.

Ο Κωνσταντίνος Δασκαλάκης είναι καθηγητής της Επιστήμης των Υπολογιστών στο ΜΙΤ. Είναι απόφοιτος της Σχολής Ηλεκτρολόγων Μηχανικών του Ε.Μ.Π., έκανε διδακτορικό στο Πανεπιστήμιο του Μπέρκλεϋ και εργάστηκε ως μεταδιδακτορικός ερευνητής στη Microsoft. Η έρευνά του επικεντρώνεται στη θεωρητική πληροφορική και τη διεπαφή της με τα οικονομικά, τη στατιστική και την τεχνητή νοημοσύνη.

Έχει τιμηθεί με το βραβείο της καλύτερης διδακτορικής διατριβής στην πληροφορική, από το διεθνή οργανισμό επιστήμης των υπολογιστών ACM. Η διδακτορική του διατριβή, με θέμα «Υπολογιστική Πολυπλοκότητα των Ισορροπιών Νας», απαντά σε ένα άλυτο επιστημονικό ερώτημα από τη δημοσίευση του Τζων Νας το 1950, για την οποία ο Νας βραβεύτηκε με το Νόμπελ Οικονομικών (1994). Η διατριβή του Κωνσταντίνου Δασκαλάκη εντοπίζει υπολογιστικά εμπόδια στην εφαρμοσιμότητα της ισορροπίας Νας, που υπήρξε το επίκεντρο των οικονομικών μαθηματικών μέχρι σήμερα, και δείχνει την ανάγκη για καινούριες, πιο ρεαλιστικές έννοιες ισορροπίας. Για τη δουλειά του αυτή έχει τιμηθεί και από τη Διεθνή Ένωση Θεωρίας Παιγνίων, με το βραβείο Πληροφορικής και Θεωρίας Παιγνίων. Έχει τιμηθεί επίσης με πολλά άλλα βραβεία και διακρίσεις, όπως το Career Award από το Ίδρυμα Επιστημών των ΗΠΑ, το βραβείο Πληροφορικής του Ιδρύματος Sloan, το βραβείο εξαιρετικής δημοσίευσης από τη διεθνή ένωση εφαρμοσμένων μαθηματικών SIAM, την ερευνητική υποτροφία της Microsoft και το βραβείο έρευνας από το ίδρυμα Giuseppe Sciacca του Βατικανού.

DESIGN. FASHION. CRAFTS.

Με αγγλικούς και ελληνικούς υπότιτλους

Διάρκεια: 85 λεπτά

Το πρόγραμμα Circular Cultures, που πραγματοποιήθηκε στη Στέγη τον Φεβρουάριο του 2020, είναι βασικό κομμάτι της ευρύτερης συνεργασίας του Ιδρύματος Ωνάση με το British Council. Ομιλίες, συζητήσεις, εκθέσεις, επιδείξεις υλικών και πρακτικών, πρακτική εξάσκηση σε εργαστήρια που έχουν στόχο να διερευνήσουν την κυκλική οικονομία μέσω του ολιστικού φακού του κυκλικού σχεδιασμού· μέσω των τεχνών, της δημιουργικότητας και της κοινωνικής καινοτομίας.

Νέα, ανακυκλωμένα και ανακυκλώσιμα υλικά μάς παρέχουν καινούριους τρόπους για να μειώσουμε τα απόβλητα και τη χρήση πρώτων υλών. Πώς μπορούν, όμως, αυτά τα υλικά να βελτιώσουν την ποιότητα ζωής μας; Τι διαφορετικό πρέπει να κάνουν οι σχεδιαστές και οι επιχειρήσεις για να μεταβούν στην κυκλικότητα;

3Circular Cultures
3Circular Cultures
©PanosKefalos

Την πρώτη μέρα εξετάστηκαν οι πιο σύγχρονες πρακτικές σε οτιδήποτε αφορά την κυκλικότητα, μέσω μιας σειράς ομιλιών, πάνελ συζητήσεων, εκθέσεων και επιδείξεων πρωτοποριακών υλικών και πρακτικών. Aποσπάσματα ομιλιών των Professor Rebecca Earley (Ερευνήτρια σε θέματα design και κυκλικής οικονομίας στο Πανεπιστήμιο Τεχνών του Λονδίνου - Συν-ιδρύτρια του Centre for Circular Design, University of the Arts London), Professor Carole Collet (Καθηγήτρια Design για Βιώσιμο Μέλλον στο Central Saint Martins, University of the Arts London), Dr. Kate Goldsworthy (Καθηγήτρια Σχεδίου Κυκλικών Υφασμάτων και Συνιδρύτρια του Centre for Circular Design, UAL) και Seetal Solanki (Materials designer,Ιδρύτρια & Διευθύντρια του Ma-tt-er).

Αρχείο Καβάφη «Ο Δημάρατος», Επτά ποιήματα, Επτά μαθήματα

Διάρκεια: 93 λεπτά

Επτά συναντήσεις με αφορμή επτά καβαφικά ποιήματα. Στις συναντήσεις, η ανάλυση του ποιήματος ακολουθείται από μια εφ’ όλης της ύλης συζήτηση για την καβαφική ποίηση. Σε μία από αυτές τις επτά συναντήσεις-μαθήματα αναλύεται το ποίημα του Κ. Π. Καβάφη «Ο Δημάρατος» από τον Αναπληρωτή Καθηγητή Νεοελληνικής Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Πατρών, Γιάννη Παπαθεοδώρου.

Κ.Π.Καβάφης
Κ.Π.Καβάφης
Ιδρυμα Ωνάση

Κάθε συνάντηση ξεκινά από την ανάλυση ενός επιλεγμένου ποιήματος του Κ. Π. Καβάφη, με σκοπό να επεκταθεί στην ανάλυση του λογοτεχνικού και πολιτισμικού περιβάλλοντος μέσα στο οποίο γράφτηκαν τα συγκεκριμένα έργα. Κάθε ποίημα γίνεται έτσι γέφυρα που οδηγεί σε μια μεγαλύτερη συζήτηση και συσχέτιση με άλλα έργα του ποιητή και άλλων Ελλήνων και ξένων λογοτεχνών και δημιουργών.

Simon Critchley, Apply-Degger - Μια ανάλυση της σκέψης του Χάιντεγκερ στο Είναι και Χρόνος

Διάρκεια:

Έβδομο Επεισόδιο - Πλαστή ζωή: 36 λεπτά

Όγδοο Επεισόδιο - Αγωνία και Φροντίδα: 70 λεπτά

Ένατο Επεισόδιο - Πραγματικότητα: 43 λεπτά

Ο Σάιμον Κρίτσλεϊ, φιλόσοφος, συγγραφέας, Καθηγητής Φιλοσοφίας στο New School και μέλος του Δ.Σ. του Ιδρύματος Ωνάση, θεωρεί πως η ανάγνωση του έργου Είναι και Χρόνος του Martin Heidegger μπορεί να αλλάξει τη ζωή ενός ανθρώπου. Και επιχειρεί, με τη συγκεκριμένη σειρά podcasts, να εξηγήσει πώς μπορεί να συμβεί αυτή η αλλαγή. Το Apply-Degger είναι μια μεγάλης φόρμας καταβύθιση στο πιο σημαντικό βιβλίο φιλοσοφίας των τελευταίων 100 ετών. Κάθε επεισόδιο παρουσιάζει μία από τις βασικές έννοιες της φιλοσοφίας του Χάιντεγκερ. Όταν ολοκληρωθούν, τα επεισόδια θα παρουσιάζουν το σύνολο αυτού του έργου σε όσους διακατέχονται από περιέργεια, σοβαρότητα και ενδιαφέρον, αλλά απλώς δεν έχουν τον χρόνο να στρωθούν και να διαβάσουν τις 437 πυκνογραμμένες σελίδες του βιβλίου. Ο Κρίτσλεϊ ευελπιστεί, με τη σειρά αυτή, να αναδείξει τα πεδία εφαρμογής που μπορεί να βρει η σκέψη του εγχειρήματος του Χάιντεγκερ στην καθημερινή ζωή, με τρόπο διαφωτιστικό, εμψυχωτικό και ωφέλιμο.

Κάθε συνάντηση ξεκινά από την ανάλυση ενός επιλεγμένου ποιήματος του Κ. Π. Καβάφη, με σκοπό να επεκταθεί στην ανάλυση του λογοτεχνικού και πολιτισμικού περιβάλλοντος μέσα στο οποίο γράφτηκαν τα συγκεκριμένα έργα. Κάθε ποίημα γίνεται έτσι γέφυρα που οδηγεί σε μια μεγαλύτερη συζήτηση και συσχέτιση με άλλα έργα του ποιητή και άλλων Ελλήνων και ξένων λογοτεχνών και δημιουργών.

Simon Critchley, Apply-Degger - Μια ανάλυση της σκέψης του Χάιντεγκερ στο Είναι και Χρόνος

Διάρκεια:

Έβδομο Επεισόδιο - Πλαστή ζωή: 36 λεπτά

Όγδοο Επεισόδιο - Αγωνία και Φροντίδα: 70 λεπτά

Ένατο Επεισόδιο - Πραγματικότητα: 43 λεπτά

Ο Σάιμον Κρίτσλεϊ, φιλόσοφος, συγγραφέας, Καθηγητής Φιλοσοφίας στο New School και μέλος του Δ.Σ. του Ιδρύματος Ωνάση, θεωρεί πως η ανάγνωση του έργου Είναι και Χρόνος του Martin Heidegger μπορεί να αλλάξει τη ζωή ενός ανθρώπου. Και επιχειρεί, με τη συγκεκριμένη σειρά podcasts, να εξηγήσει πώς μπορεί να συμβεί αυτή η αλλαγή. Το Apply-Degger είναι μια μεγάλης φόρμας καταβύθιση στο πιο σημαντικό βιβλίο φιλοσοφίας των τελευταίων 100 ετών. Κάθε επεισόδιο παρουσιάζει μία από τις βασικές έννοιες της φιλοσοφίας του Χάιντεγκερ. Όταν ολοκληρωθούν, τα επεισόδια θα παρουσιάζουν το σύνολο αυτού του έργου σε όσους διακατέχονται από περιέργεια, σοβαρότητα και ενδιαφέρον, αλλά απλώς δεν έχουν τον χρόνο να στρωθούν και να διαβάσουν τις 437 πυκνογραμμένες σελίδες του βιβλίου. Ο Κρίτσλεϊ ευελπιστεί, με τη σειρά αυτή, να αναδείξει τα πεδία εφαρμογής που μπορεί να βρει η σκέψη του εγχειρήματος του Χάιντεγκερ στην καθημερινή ζωή, με τρόπο διαφωτιστικό, εμψυχωτικό και ωφέλιμο.

Με τις αργές, καθαρές και ενδελεχείς εξερευνήσεις των ιδεών του Χάιντεγκερ στο Είναι και Χρόνος, ο Κρίτσλεϊ έχει την πεποίθηση πως «η γνήσια φιλοσοφία μπορεί να εξηγηθεί με απλότητα και σαφήνεια. Αλλά αυτό χρειάζεται κάποιον χρόνο. Δεν μπορεί να γίνει βεβιασμένα. Πρέπει λοιπόν να κατεβάσουμε ρυθμούς, να πάρουμε τον χρόνο μας, να ανοίξουμε τα αφτιά μας και να σκεφτούμε σε βάθος. Για μία φορά, ας δοκιμάσουμε κάτι άλλο.» Αυτή την εβδομάδα διατίθενται τα επεισόδια: Πλαστή ζωή, Αγωνία και Φροντίδα, Πραγματικότητα.

Radiophonics

Διάρκεια: 22 λεπτά

Πώς αλλάζει το θέατρο του ραδιοφώνου στην εποχή του λεγόμενου «Διαδικτύου των Πραγμάτων» (Internet of Things); Πώς ανταποκρίνεται το ραδιοφωνικό θέατρο στα «έξυπνα» συστήματα και στην αδιάκοπη συνδεσιμότητα; Πώς αλλάζουν οι νέες τεχνολογίες τον ορισμό, τη σύνθεση, τον στόχο και την εμβέλεια του παραδοσιακού ραδιοφωνικού θεάτρου; H σειρά Radiophonics περιλαμβάνει έργα που δημιουργήθηκαν μέσα από ένα ανοιχτό κάλεσμα, το οποίο έγινε το 2016 σε επιμέλεια Χρήστου Καρρά & Θοδωρή Χιώτη, αλλά και νέα έργα εν μέσω πανδημίας.

Είμαστε πλέον βυθισμένοι σε ένα ψηφιακό περιβάλλον που μας εκπαιδεύει να βλέπουμε σε υψηλή ανάλυση: η όρασή μας βελτιώνεται και διευρύνεται από την ψηφιακή τεχνολογία με αναπάντεχους τρόπους. Τι συμβαίνει όμως με τα όσα ακούμε; Πώς επιδρά η τεχνολογία στις ιστορίες που λέγονται αυτή τη στιγμή, στις ιστορίες που ακούμε; Πώς μπορεί η τεχνολογία να μας βοηθήσει να αφηγηθούμε αυτές τις ιστορίες; Το θέατρο του ραδιοφώνου ήταν μια μοναδική εμπειρία: ήταν το πρώτο διαδραστικό μέσο για να αφηγηθούμε ιστορίες. Δεδομένων των πρόσφατων τεχνολογικών εξελίξεων, πώς μπορεί να ακούγεται σήμερα ένα θεατρικό έργο για το ραδιόφωνο;

|

Δημοφιλή