Κοιτάζοντας απαθώς μέσα από τα θολά νερά του ποταμού Νερβιόν του Μπιλμπάο, το τρομακτικά ζωντανό πρόσωπο μιας νεαρής κοπέλας που ”πνίγεται” στην παλίρροια, αναστατώνει τους ανθρώπους στην ισπανική πόλη από τότε που εμφανίστηκε - απροειδοποίητα - την περασμένη εβδομάδα.
Ο Μεξικανός υπερρεαλιστής καλλιτέχνης Ρούμπεν Ορόσκο δημιούργησε την αινιγματική φιγούρα, με τίτλο «Bihar» («Αύριο» στα Βασκικά) για μια φιλανθρωπική εκστρατεία με στόχο να ενθαρρύνει τη συζήτηση γύρω από τη βιωσιμότητα του περιβάλλοντος.
Ο στόχος είναι οι άνθρωποι να γνωρίζουν ότι «οι ενέργειές τους μπορεί να μας βυθίσουν ή να μας κρατήσουν στη ζωή», δήλωσε ο καλλιτέχνης στην ισπανική ειδησεογραφική ιστοσελίδα Nius.
Καθώς με την παλίρροια τα νερά ανεβοκατεβαίνουν, η φιγούρα των 120 κιλών βυθίζεται και αποκαλύπτεται κάθε μέρα - κάτι που σύμφωνα με τον καλλιτέχνη είναι μια αντανάκλαση του τι θα μπορούσε να συμβεί «εάν συνεχίσουμε να ποντάρουμε σε μη βιώσιμα μοντέλα», όπως αυτά που συμβάλλουν στην κλιματική αλλαγή.
Οι κάτοικοι του Μπιλμπάο ξύπνησαν και είδαν το γλυπτό για πρώτη φορά στο ποτάμι πριν από μερικές ημέρες, αφού μεταφέρθηκε με βάρκα και βυθίστηκε στο ποτάμι, κοντά στο κέντρο της πόλης, τη νύχτα.
«Στην αρχή μου προκάλεσε ένα αίσθημα άγχους, περισσότερο από το πρόσωπο που διακρίνεται έξω από το νερό, αλλά τώρα μου φέρνει θλίψη, μεγάλη θλίψη», δήλωσε η Τριάνα Γκιλ που βρέθηκε για τουρισμό στο Μπιλμπάο.
«Δεν φαίνεται καν να ανησυχεί, είναι σαν να αφήνει τον εαυτό της να πνιγεί», συμπληρώνει.
Μία άλλη γυναίκα που συνομίλησε με το πρακτορείο Reuters, με το όνομα Μαρία, αρχικά πίστευε ότι το γλυπτό ήταν μνημείο ενός τραγικού γεγονότος του παρελθόντος.
«Έμαθα σήμερα ότι δεν πρόκειται για κάτι τέτοιο, αλλά νομίζω ότι ο καθένας μπορεί να δώσει το δικό του νόημα (στο γλυπτό)», είπε.
Το «Bihar» (Μπιχάρ) δεν είναι το πρώτο έργο του Ορόσκο που αιφνιδίασε και συγκίνησε το Μπιλμπάο.
Πριν από δύο χρόνια, ένα άλλο άγαλμά του, σε πραγματικό μέγεθος μιας μοναχικής γυναίκας που καθόταν σε ένα παγκάκι του πάρκου, με τίτλο “Invisible Soledad” (αόρατη μοναξιά), πυροδότησε μια συζήτηση σχετικά με την αποξένωση και την ζωή των ηλικιωμένων.