Το αισθησιακό άγαλμα μιας γοργόνας που τοποθετήθηκε σε μια πλατεία της Μονόπολης, ένα ψαροχώρι στην Απουλία, στη νότια Ιταλία, έχει προκαλέσει αναστάτωση στην τοπική κοινωνία επειδή είναι «υπερβολικά προκλητικό».
Το άγαλμα φιλοτεχνήθηκε από σπουδαστές της σχολής τέχνης “Luigi Rosso” πριν τοποθετηθεί σε μια πλατεία που φέρει το όνομα της βραβευμένης με Νόμπελ γιατρού, Ρίτα Λέβι Μονταλτσίνι.
Το έργο τέχνης, το οποίο δεν έχει ακόμη εγκαινιαστεί επίσημα, έγινε αντικείμενο χλευασμού μετά την κοινοποίηση φωτογραφιών που τραβήχτηκαν κατά τη διάρκεια της εγκατάστασής του στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Η ηθοποιός Τιτσιάνα Σκιαβαρέλι από το γειτονικό Μπάρι, έγραψε στο Facebook ότι ένας φίλος της στη Μονόπολη είχε «δικαίως εκφράσει κάποια απορία για αυτό το ”μνημείο”».
«Μοιάζει με μια γοργόνα με δύο στήθη σιλικόνης και, κυρίως, έναν τεράστιο πισινό που δεν έχω ξαναδεί ποτέ σε γοργόνα. Τουλάχιστον όχι σε καμία απ′ όσο γωρίζω».
Η ηθοποιός τόνισε ότι δεν έχει κάποιο θέμα με τους φοιτητές τέχνης ή με το τοπικό δημοτικό συμβούλιο, το οποίο είχε αναθέσει το έργο. «Αλλά το βρίσκω πολύ διασκεδαστικό αυτό το πράγμα ... ποιος ξέρει αν θα αποτελέσει μια επιπλέον ατραξιόν για τους τουρίστες», πρόσθεσε.
Ο Aντόλφο Μαρτσιάνο, διευθυντής της σχολής τέχνης “Luigi Rosso”, υπεραμύνθηκε του αγάλματος, λέγοντας ότι αποτελεί ένα «φόρο τιμής στη μεγάλη πλειοψηφία των γυναικών που έχουν καμπύλες». Εξήγησε ότι ο δήμαρχος της Μονόπολης ανέθεσε στους μαθητές να δημιουργήσουν διάφορα αγάλματα για την πόλη, μεταξύ των οποίων και ένα με θέμα τη θάλασσα.
«Οι σπουδαστές μας συγκεντρώθηκαν και σκέφτηκαν την ιδέα μιας γοργόνας», δήλωσε ο Μαρτσιάνο. «Το δημοτικό συμβούλιο είδε το μοντέλο σε κλίμακα και είπε ότι ήταν καλό και στη συνέχεια αποφάσισε ότι το ολοκληρωμένο γλυπτό θα τοποθετηθεί στην πλατεία».
Ο Μαρτσιάνο δήλωσε ότι δεν θέλει να κρίνει την έμπνευση των φοιτητών του, αλλά ότι θεωρεί το έργο «ως μια αναπαράσταση της πραγματικότητας, στην προκειμένη περίπτωση του γυναικείου σώματος».
Πρόσθεσε: «Βλέπετε διαφημίσεις στην τηλεόραση με μοντέλα που είναι πολύ αδύνατα, αλλά η γοργόνα είναι σαν ένας φόρος τιμής στη μεγάλη πλειοψηφία των γυναικών που είναι με καμπύλες, ειδικά στη χώρα μας. Θα ήταν μεγάλο λάθος αν είχαμε παρουσιάσει μια γυναίκα που ήταν πολύ αδύνατη».
Ο Μπέπε, κάτοικος της Μονόπολης, δήλωσε ότι το γλυπτό, το οποίο διατηρήθηκε καλυμμένο μέχρι τα εγκαίνιά του, έχει προκαλέσει πολλές και έντονες συζητήσεις τις τελευταίες ημέρες, με ορισμένους να το επικρίνουν ως «υπερβολικά προκλητικό».
«Είναι κρίμα, καθώς οι φοιτητές τέχνης αξίζουν να επαινούνται αντί να επικρίνονται».
Γυναικεία αγάλματα σε άλλες περιοχές της Ιταλίας έχουν προκαλέσει παρόμοιες αντιδράσεις. Το 2021, ένα χάλκινο άγαλμα που απεικόνιζε μια γυναίκα με διαφανές φόρεμα στην πόλη Σάπρι της Καμπανίας προκάλεσε αντιπαράθεση για σεξισμό. Το έργο, του γλύπτη Eμανουέλε Στιφάνο, προοριζόταν ως φόρος τιμής στη “La Spigolatrice di Sapri” (Η συλλέκτρια του Σάπρι), που έγραψε ο ποιητής Λουίτζι Μερκαντίνι το 1857. Το άγαλμα, το οποίο χαρακτηρίστηκε «προσβλητικό για τις γυναίκες», αποκαλύφθηκε κατά τη διάρκεια τελετής στην οποία παρέστη και ο πρώην πρωθυπουργός Τζουζέπε Κόντε.
Πηγή: Guardian