Ιβο βαν Χόβε και Ιζαμπέλ Ιπέρ επιστρέφουν στη Στέγη με τον «Γυάλινο Κόσμο» του Τ. Ουίλιαμς

To έργο διαδραματίζεται τη δεκαετία του ’30, κατά την άνοδο του φασισμού στην Ευρώπη.
«Γυάλινος Κόσμος»
«Γυάλινος Κόσμος»
© Jan Versweyveld

Τρεις μοναξιές πίσω από σχεδόν κλειστές πόρτες, τρεις ανθρώπινες αδυναμίες, τρεις τρόποι να ονειρεύεσαι μια διαφορετική ζωή. Πόσο απέχει η αλήθεια από την ψευδαίσθηση; Πόσο εύκολο είναι να αποδράσεις από τον Γυάλινο Κόσμο του Τενεσί Ουίλλιαμς.

H διεθνής συμπαραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση καταλαμβάνει την Κεντρική Σκηνή στις 13 και 14 Νοεμβρίου σε σκηνοθεσία Ίβο βαν Χόβε.

«Στον Γυάλινο Κόσμο ανακάλυψα έναν κόσμο χωρίς ορατό ηρωισμό, έναν κόσμο που τον κατοικούν εύθραυστοι άνθρωποι. Οι ήρωες είναι γεμάτοι αμφιβολίες, ουλές και μυστικά» αναφέρει ο Ίβο βαν Χόβε, που επιστρέφει στη Στέγη με το αριστούργημα του Τενεσί Ουίλιαμς και προσφέρει στην Ιζαμπέλ Ιπέρ έναν από τους πιο θρυλικούς ρόλους του αμερικανικού ρεπερτορίου.

«Η σκηνή είναι μνήμη». Κατοικείται από τρία πρόσωπα: μια μητέρα, την Αμάντα, και τα δύο παιδιά της, τη Λόρα και τον Τομ. Η Αμάντα ακόμα φαντάζεται πως είναι μια ευγενής κυρία του Νότου. Ο Τομ φροντίζει την οικογένεια και πηγαίνει σινεμά με κάθε ευκαιρία. Η Λόρα περνάει ατέλειωτες ώρες με τα γυάλινα ζωάκια της.

To έργο διαδραματίζεται τη δεκαετία του ’30, κατά την άνοδο του φασισμού στην Ευρώπη.

Όπως αναφέρει ο Ίβο βαν Χόβε «Ο Τενεσί Ουίλλιαμς ως συγγραφέας έχει σαφή συνείδηση του ιστορικού φαινομένου. Ο ήρωάς του που θέλει να γίνει συγγραφέας έχει επίσης αυτή τη συνείδηση. Ξέρει ότι ο κόσμος σιγά-σιγά αποκτηνώνεται. Εξάλλου μοιάζει και με τον δικό μας. Αισθανόμαστε καθαρά μια όλο και μεγαλύτερη σκληρότητα. Δεν ακούμε πλέον σχεδόν καθόλου τις γνώμη των άλλων, εκφράζουμε τη δική μας άμεσα, αντιδρούμε αυτοστιγμεί, ενστικτωδώς, χωρίς δεύτερη σκέψη. Είναι επικίνδυνο. Ένας τέτοιος κόσμος, όπου η βία γίνεται τόσο εύκολη, όπου κανείς δεν καταλαβαίνει πλέον αληθινά τον άλλον, βρίσκεται πολύ κοντά στον πόλεμο».

© Jan Versweyveld

Συντελεστές

Σκηνοθεσία: Ivo Van Hove
Παίζουν: Isabelle Huppert, Justine Bachelet, Cyril Guei, Antoine Reinartz
Μετάφραση στα Γαλλικά: Isabelle Framchon
Δραματουργία: Koen Tachelet
Καλλιτεχνικός Συνεργάτης: Mathieu Dandreau
Σκηνογραφία & Σχεδιασμός Φωτισμών: Jan Versweyveld
Κοστούμια: An D’huys
Μουσική: George Dhauw
Δημιουργία: Odéon – Théâtre De L’europe, 6 Μαρτίου 2020
Παραγωγή: Odéon – Théâtre De L’europe
Συμπαραγωγή: Comédie De Clermont-Ferrand Scène Nationale, Στέγη Ιδρύματος Ωνάση, Desingel (Αμβέρσα), Barbican (Λονδίνο)
Με την υποστήριξη: Le Cercle De L’odéon

Ίβο βαν Χόβε

Ο Ivo van Hove είναι καλλιτεχνικός διευθυντής του Toneelgroep Amsterdam από το 2001. Γεννημένος στο Βέλγιο το 1958, ξεκίνησε την καριέρα του ως θεατρικός σκηνοθέτης το 1981, με παραγωγές δικών του έργων (“Germs”, “Rumours”). Από το 1990 έως το 2000, ήταν καλλιτεχνικός διευθυντής του Het Zuidelijk Toneel. Από το 1998 έως το 2004, διεύθυνε το Holland Festival, παρουσιάζοντας κάθε χρόνο τη δική του επιλογή από τις διεθνείς παραγωγές θεάτρου, μουσικής, όπερας και χορού. Μέχρι το 2010 ήταν ένας από τους καλλιτεχνικούς υπεύθυνους του τομέα Δραματικής Τέχνης της Αμβέρσας.

Οι θεατρικές παραγωγές του έχουν παρουσιαστεί σε όλο τον κόσμο, από τη Νέα Υόρκη έως τη Μόσχα, το Παρίσι, το Μπουένος Άιρες και το Σίδνεϊ.

Ανάμεσα στις πολυάριθμες άλλες βραβεύσεις του, περιλαμβάνονται δύο βραβεία Olivier και δύο Tony για το «Ψηλά απ’ τη γέφυρα», το ολλανδικό βραβείο για το σύνολο του έργου του, από κοινού με τον Jan Versweyveld, δύο βραβεία Obie για τα έργα «More Stately Mansions» και «Έντα Γκάμπλερ», το βραβείο Archangel στο Φεστιβάλ του Εδιμβούργου, το βραβείο του Κύκλου των Κριτικών στην Ολλανδία.

Επίσης, έχει αναγορευτεί επίτιμος διδάκτορας από το Πανεπιστήμιο της Αμβέρσας, έχει τιμηθεί με το βραβείο Φλαμανδικού Πολιτισμού για τη συνολική πολιτιστική προσφορά του από την τοπική κυβέρνηση της Φλάνδρας, ενώ ο βασιλιάς Φίλιππος του Βελγίου τον αναγόρευσε Ταξιάρχη του Τάγματος του Στέμματος. Έχει επίσης αναγορευτεί Ιππότης του Τάγματος Τεχνών και Γραμμάτων της Γαλλίας.

Ο Ίβο βαν Χόβε πρωτοσυστήθηκε στο ελληνικό κοινό τον Απρίλιο του 2011 στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης, όταν παρουσίασε τη διασκευή της περίφημης ταινίας του Ίνγκμαρ Μπέργκμαν Σκηνές από έναν γάμο.

Ο Τενεσί Ουίλιαμς με τη Νάταλι Γουντ και τον σύζυγο της, επίσης ηθοποιό Ρόμπερτ Βάγκνερ. Νέα Υόρκη, Νοέμβριος 1976. (AP Photo/Ron Frehm)
Ο Τενεσί Ουίλιαμς με τη Νάταλι Γουντ και τον σύζυγο της, επίσης ηθοποιό Ρόμπερτ Βάγκνερ. Νέα Υόρκη, Νοέμβριος 1976. (AP Photo/Ron Frehm)
via Associated Press

Τενεσί Ουίλιαμς

Ο Τόμας Λανιέ Ουίλλιαμς γεννήθηκε στο Κολόμπους του Μισισιπή στις 26 Μαρτίου του 1911, δύο χρόνια μετά την αδελφή του, Ρόουζ. Η οικογένεια εγκαθίσταται στο Σαιντ-Λούις το 1918. Στα δεκαέξι του χρόνια, κερδίζει το τρίτο βραβείο ενός διαγωνισμού, για ένα δοκίμιό του που είχε δημοσιευτεί στο περιοδικό Smart Set. Ένα χρόνο αργότερα, δημοσιεύει το πρώτο του διήγημα στο περιοδικό Weired Tales.

Το 1938 ο Ουίλλιαμς παίρνει το πτυχίο του από το Πανεπιστήμιο της Αϊόβα. Λίγο αργότερα κερδίζει το βραβείο του Group Theater για το έργο του Αμερικανικά Μπλουζ καθώς και μια υποτροφία της Ένωσης Αμερικανών Συγγραφέων και οικονομική υποστήριξη από το Ίδρυμα Rockefeller για το έργο Mάχη των Αγγέλων.

Το 1944 ο Γυάλινος Κόσμος θριαμβεύει στο Σικάγο και στο Μπρόντγουέι. Στο έργο απονέμεται το βραβείο του καλύτερου έργου της σαιζόν, από τον Κύκλο Θεατρικών Κριτικών της Νέας Υόρκης. Ο Ουίλλιαμς μοιράζεται το copyright του έργου με τη μητέρα του, για να της εξασφαλίσει ένα τακτικό εισόδημα.

Κατά τη διάρκεια των επόμενων οκτώ ετών, ανεβαίνουν τα έργα: Λεωφορείο ο Πόθος (βραβείο Pulitzer 1948), Καλοκαίρι και Καταχνιά, Τριαντάφυλλο στο Στήθος και Camino Real.

Με την μεταφορά του Γυάλινου Κόσμου και του Λεωφορείο ο Πόθος στον κινηματογράφο το ’50 και το ’51, ο Ουίλλιαμς αποκτά παγκόσμια φήμη. Μέσα στα επόμενα 15 χρόνια η φήμη του μεγαλώνει διαρκώς.

Μοιράζοντας τον χρόνο του ανάμεσα στο Kη Γουέστ, τη Νέα Ορλεάνη και τη Νέα Υόρκη, βλέπει πολλές παραγωγές των έργων στο Μπρόντγουέι αλλά και πολλές διασκευές των έργων του για τον κινηματογράφο, μεταξύ των οποίων τη Λυσσασμένη Γάτα (βραβείο Pulitzer 1955), το Ξαφνικά Πέρυσι το Καλοκαίρι, τον Ορφέα στον Άδη και τη Νύχτα της Ιγκουάνα.

Ο Ουίλλιαμς πεθαίνει στις 24 Φεβρουαρίου του 1983 στη Νέα Υόρκη.

Ο Τόνι Κούσνερ για τον Γυάλινο Κόσμο

Στον Γυάλινο κόσμο η έντονη ευθραυστότητα των ηρώων έχει μεγάλη ισχύ. Η ισχύς αυτή εξαρτάται από την καλοσύνη του άλλου, από τον πόθο του να προστατεύσει αυτό το εύθραυστο πράγμα. Είναι μια παθητική ισχύς που ενεργοποιείται με την αγάπη.

Ο Τενεσί έχει μια συγκεκριμένη πρόθεση: την ομολογεί στα ημερολόγιά του, στα γράμματα και στα δοκίμιά του, την δείχνει στα θεατρικά του έργα, στα διηγήματα και στα ποιήματά του. Θέλει να προβάλει την ισχύ αυτής της έντονης ευθραυστότητας στο προσκήνιο του αμερικανικού θεάτρου, να την παρουσιάσει, να περιγράψει την ουσία της και να την καταστήσει αναγωρίσιμη ως θεμελιώδη ενέργεια της δυναμικής της ανθρώπινης ύπαρξης. Παρουσίασε όμως και τον αντίπαλο αυτής της ευθραυστότητας: τον οδοστρωτήρα της επιθετικής και ωμής βίας. Τη βία αυτή την είχε γνωρίσει ζώντας κοντά στον πατέρα του. Και αυτή ήταν και η μόνη ισχύς και δύναμη που αναγνώριζε η πατρίδα και η εποχή του.

Ο Ουίλλιαμς γνώριζε «τη φυλή των όντων που βρίσκονται σε διαρκή φυγή». Ήθελε να γίνει η φωνή τους, αφρούρητος, ακόμα και σε μια μάχη σώμα με σώμα απέναντι σε αμείλικτες ιστορικές δυνάμεις. Την εποχή που εκείνος δούλευε τον Γυάλινο Κόσμο οι δυνάμεις αυτές κορυφώνονταν μέσα σε μια αποθέωση αγριότητας και βαρβαρότητας.

Ακραιφνής ήταν η επιλογή του να γίνει πρωταθλητής της δύναμης της έντονης ευθραυστότητας. Το ίδιο ακραιφνής ήταν και η πίστη του στην ισχύ της τέχνης, αυτού του τόσο εύθραυστου πράγματος. Για τον Τενεσί τέχνη και ευθραυστότητα έχουν την ίδια φύση. Ο ίδιος ήταν κατά κάποιον τρόπο ένας αισθητιστής.
- Τόνυ Κούσνερ (Εισαγωγή στον Γυάλινο Κόσμο, έκδοση για τα εκατό χρόνια από τη γέννηση του Τενεσί Ουίλλιαμς, Εκδόσεις New Directions, Νέα Υόρκη 2011 σελ.33-34).

Info

Στέγη Ιδρύματος Ωνάση, Συγγρού 107

«Ο Γυάλινος Κόσμος»
13 & 14 Νοεμβρίου
Κεντρική Σκηνή
Παραστάσεις: Σάββατο 14:30 & 20:30, Κυριακή 20:30
Διάρκεια παράστασης: 139 λεπτά

Κεντρική Σκηνή - Οδηγίες Προσέλευσης Κοινού

Για την ασφάλεια του κοινού η προσέλευση των θεατών θα πραγματοποιείται σε 4 χρονικές περιόδους άφιξης των 15 λεπτών η καθεμία, ξεκινώντας από τις 19:30.

Αναλυτικά:

A’ χρονική περίοδος άφιξης: 19:30-19:45 – 2ο Θεωρείο
B’ χρονική περίοδος άφιξης: 19:45-20:00 – 1ο Θεωρείο
Γ′ χρονική περίοδος άφιξης: 20:00-20:15 – Πλατεία Σειρές Μ-Τ
Δ′ χρονική περίοδος άφιξης: 20:15-20:30 – Πλατεία Σειρές Δ-Λ

Έναρξη προπώλησης Φίλων Στέγης: Πέμπτη 21/10, 17:00
Έναρξη προπώλησης Γενικού Κοινού: Σάββατο 23/10, 17:00

Τιμές εισιτηρίων

Κανονικό: 10 - 25 - 35 - 45€
Μειωμένο, Φίλος ή Μικρή Παρέα (5-9 άτομα): 8 - 20 - 28 - 36€
Μεγάλη Παρέα (10+ άτομα): 7 - 18 - 25 - 32€
Κάτοικος Γειτονιάς: 7€
ΑΜΕΑ & Άνεργοι: 5€
Συνοδός ΑμεΑ: 10€
Ομαδικές κρατήσεις στο groupsales@onassis.org

Ηλεκτρονική πώληση εισιτηρίων

Η υπηρεσία digital ticket / print@home είναι διαθέσιμη για τις online αγορές εισιτηρίων. Ανοίξτε το pdf στη smart συσκευή σας, εναλλακτικά αποθηκεύστε το εισιτήριό σας στο android ή IOS wallet σας ή τυπώστε το και μπείτε απευθείας στην αίθουσα.
ΓΡΑΜΜΗ ΑΓΟΡΑΣ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ
2109005800
ΓΡΑΜΜΗ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ ΦΙΛΩΝ ΤΗΣ ΣΤΕΓΗΣ
2130178200
ΕΚΔΟΤΗΡΙΑ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ ΣΤΗ ΣΤΕΓΗ (Συγγρού 107)
Τα ταμεία της Στέγης θα παραμείνουν κλειστά μέχρι νεότερης οδηγίας

Δημοφιλή