Τον Μάιο του 2020 μια γυναίκα φανερά αναστατωμένη μπήκε σε αστυνομικό τμήμα στο Σαν Φρανσίσκο. Λίγο αργότερα ένας αστυνομικός επικοινώνησε με την Tesla θέτοντας το εξής ερώτημα: Θα μπορούσε η αυτοκινητοβιομηχανία να παράσχει δεδομένα για την δυνατότητα πρόσβασης εξ αποστάσεως ενός κατηγορούμενου stalker σε ένα όχημα της εταιρείας;
Σύμφωνα με την καταγγελία της γυναίκας, την οποία αποκαλύπτει το Reuters, ο κακοποιητικός σύζυγός της, κατά παράβαση περιοριστικών όρων που του είχαν επιβληθεί, την καταδίωκε και την παρενοχλούσε αξιποιώντας την τεχνολογία του Tesla Model X. Το εν λόγω μοντέλο επιτρέπει στους ιδιοκτήτες να έχουν απομακρυσμένη πρόσβαση στην τοποθεσία του και να ελέγχουν άλλες λειτουργίες μέσω smartphone.
Ενας διευθυντής υπηρεσιών της Tesla απάντησε στην αστυνομία ότι τα αρχεία καταγραφής απομακρυσμένης πρόσβασης ήταν διαθέσιμα μόνο εντός επτά ημερών από την καταγραφή των γεγονότων. Ετσι, η έρευνα έφτασε σε τέλμα και σταμάτησε.
Καθώς οι αυτοκινητοβιομηχανίες προσθέτουν ολοένα και πιο εξελιγμένα χαρακτηριστικά, όπως εντοπισμό τοποθεσίας, αυξάνονται τέτοιου είδους περιστατικά. Η Tesla, σύμφωνα με το Reuters, ήταν ενημέρη και για ένα άλλο ίδιο συμβάν με αυτό της πρώτης καταγγέλλουσας. Δικηγόροι, ιδιωτικοί ερευνητές και ακτιβιστές κατά της κακοποίησης γυναικών λένε ότι γνώριζαν και άλλες παρόμοιες υποθέσεις.
Ορισμένες αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν λάβει μέτρα για να αποτρέψουν την κακή χρήση των δεδομένων που επιτρέπουν την παρακολούθηση των οχημάτων τους.
Η General Motors, για παράδειγμα, δίνει τη δυνατότητα σε όλους τους οδηγούς να κρύψουν την τοποθεσία τους, ακόμα κι αν δεν είναι ο ιδιοκτήτης ή ο κύριος χρήστης του οχήματος.
Απορρίφθηκε το αίτημα
Η γυναίκα από το Σαν Φρανσίσκο μήνυσε τον σύζυγό της στο Ανώτατο Δικαστήριο της πολιτείας το 2020. Αργότερα κατηγόρησε και την Τesla για αμέλεια, επειδή συνέχισε να παρέχει στον σύζυγο πρόσβαση στο αυτοκίνητο παρά τους περιοριστικούς όρους εναντίον του.
Η γυναίκα υπέβαλε πολλαπλά αιτήματα στην Tesla εγγράφως και αυτοπροσώπως, σύμφωνα με την αγωγή της, αναζητώντας απομακρυσμένα αρχεία καταγραφής δεδομένων και ζητώντας από την Tesla να απενεργοποιήσει τον λογαριασμό του συζύγου της. Τα αιτήματα ξεκίνησαν το 2018.
Η Tesla ισχυρίστηκε στη γυναίκα ότι δεν μπορούσε να αφαιρέσει την πρόσβαση του συζύγου της στην τεχνολογία του αυτοκινήτου, επειδή το όνομά του παρέμενε στον τίτλο του οχήματος μαζί με το δικό της, συνεπώς εμφανιζόταν ως συνιδιοκτήτης.
Εν τέλει, η αυτοκινητοβιομηχανία κέρδισε τη δίκη. Αφού αρνήθηκε το αίτημα της αστυνομίας του Σαν Φρανσίσκο για αποδεικτικά στοιχεία, η Tesla υποστήριξε ότι δεν είχε καμία απόδειξη ότι ο σύζυγός της χρησιμοποιούσε τα χαρακτηριστικά του αυτοκινήτου για να την καταδιώκει. Ανέφερε, επίσης, ότι το περιοριστικό διάταγμα κατά του συζύγου της γυναίκας δεν διέταξε ποτέ συγκεκριμένα την αυτοκινητοβιομηχανία να πάρει μέτρα.
Ο σύζυγος, σε κατάθεσή του, αρνήθηκε ότι εντόπισε ή παρενόχλησε τη γυναίκα του μέσω της τεχνολογίας του οχήματος.
Ρόπαλο στο όχημα
Οταν η γυναίκα από το Σαν Φρανσίσκο και ο σύζυγός της αγόρασαν το Tesla Model X τον Ιανουάριο του 2016, ορίστηκε ως διαχειριστής του λογαριασμού και την δήλωσε ως πρόσθετη οδηγό. Αυτό σήμαινε ότι δεν μπορούσε να του αφαιρέσει την πρόσβασή χωρίς τον κωδικό πρόσβασής του.
Αφού χώρισαν τον Αύγουστο του 2018, ένα δικαστήριο απεφάνθη ότι η άτυχη γυναίκα είχε υποστεί επανειλημμένη σωματική κακοποίηση κατά τη διάρκεια του γάμου, κάτι που αναγνώρισε ο σύζυγος, καθώς και σεξουαλική κακοποίηση, την οποία αρνήθηκε.
Τους επόμενους μήνες, καταγγέλλει η γυναίκα, παρατηρούσε τακτικά ότι οι ρυθμίσεις και τα χαρακτηριστικά του αυτοκινήτου φαινόταν να έχουν παραποιηθεί. Βρήκε, μεταξύ άλλων, τις πόρτες ανοιχτές, τις ρυθμίσεις ανάρτησης να έχουν αλλάξει και τη δυνατότητα φόρτισης του οχήματος απενεργοποιημένη. Οταν ζήτησε βοήθεια από τους υπαλλήλους του κέντρου σέρβις, προσπάθησαν να αποσυνδέσουν το αυτοκίνητο από το Διαδίκτυο, αλλά αυτές οι προσπάθειες απέτυχαν.
Με δύο επιστολές, μια από τις οποίες χρονολογείται το 2018, προς το νομικό τμήμα της Tesla ζητήθηκε από την εταιρεία να διατηρήσει τα αρχεία καταγραφής δεδομένων και να αφαιρέσει την πρόσβαση του συζύγου. Η Tesla είπε στο δικαστήριο ότι δεν μπορούσε να βρει αυτές τις επιστολές στα αρχεία της.
Τελικά, ένας διευθυντής κέντρου εξυπηρέτησης της Tesla επικοινώνησε με τον αναπληρωτή γενικό σύμβουλο της εταιρείας για συμβουλές, Ο τελευταίος είπε στη γυναίκα ότι έπρεπε να αφαιρεθεί το όνομα του συζύγου της από τον τίτλο του οχήματος προκειμένου η εταιρεία να απενεργοποιήσει τον λογαριασμό του.
Στο δικαστήριο η εταιρεία επικαλέστηκε την επίμονη άρνηση του συζύγου και είπε ότι δεν είχε «καμία άλλη απόδειξη εκτός από την ″πίστη και τη φαντασία″ της» ότι ο πρώην άνδρας της χρησιμοποιούσε την τεχνολογία του αυτοκινήτου για να την καταδιώκει.
Ο δικαστής του Ανώτατου Δικαστηρίου του Σαν Φρανσίσκο συμφώνησε με την Tesla, κρίνοντας ότι τόσο η γυναίκα όσο και ο σύζυγός της «είχαν δικαίωμα» να χρησιμοποιούν την τεχνολογία του αυτοκινήτου.
Πηγή: Reuters