Πρόστιμο 798 εκατομμυρίων ευρώ επέβαλαν οι ρυθμιστικές αρχές της Ευρωπαϊκής Ένωσης, στην Meta Platforms Inc για καταχρηστικές πρακτικές της υπηρεσίας Facebook Marketplace και παραβιάσεις της αντιμονοπωλιακής νομοθεσίας της ΕΕ.
Σύμφωνα με το Bloomberg, η απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής βάζει τέλος στην υπηρεσία απόρρητων διαφημίσεων επιβαλλοντας στην πλατφόρμα κοινωνικών μέσων του Facebook να απόσχει από την επιβολή αθέμιτων όρων συναλλαγών σε αντίπαλες πλατφόρμες μεταχειρισμένων αγαθών.
«Η Meta συνέδεσε την υπηρεσία διαδικτυακών απόρρητων διαφημίσεων Facebook Marketplace με το προσωπικό της κοινωνικό δίκτυο Facebook και επέβαλε άδικους όρους συναλλαγών σε άλλους παρόχους υπηρεσιών διαδικτυακών απόρρητων διαφημίσεων», δήλωσε η αρμόδια επίτροπος Margrethe Vestager.
Η επίτροπος που κυνήγησε όσο κανείς τους τεχνολογικούς κολοσσούς
Το πρόστιμο είναι πιθανό να είναι μια από τις τελευταίες πράξεις για τη Vestager, η οποία πρόκειται να εγκαταλείψει τη θέση της πριν από το τέλος του έτους. Την τελευταία δεκαετία, υπήρξε μια από τους πιο σκληρούς επικριτές της Silicon Valley και έχει επιβάλλει δισεκατομμύρια ευρώ σε αντιμονοπωλιακές κυρώσεις, μεταξ΄πυ των οποίων πάνω από 8 δισεκατομμυρίων ευρώ σε πρόστιμα κατά της Google.
Η απόφαση έρχεται μετά από έρευνα για το πώς η Meta αξιοποιεί τα δισεκατομμύρια χρήστες του Facebook για να οφεληθεί σε σχέση με τους αντιπάλους της.
Διαπιστώθηκε λοιπόν, ότι η Meta με έδρα το Menlo Park στην Καλιφόρνια χρησιμοποίησε επίσης δεδομένα από αντίπαλες πλατφόρμες που διαφημίζονταν στο Facebook για να ενισχύσει την υπηρεσία Marketplace της.
Πως «γλίτωσε» η Amazon
Σε ανακοίνωσή της η Μέτα υποστήριξε πως θα ασκήσει έφεση κατά της απόφασης στα ευρωπαικά δικαστήρια, μια διαδικασία που μπορεί να διαρκέσει αρκετά χρόνια.
Ανέφερε ότι η ποινή «αγνοεί την πραγματικότητα της ακμάζουσας ευρωπαϊκής αγοράς» και «θωρακίζει τις μεγάλες κατεστημένες εταιρείες».
Σε μια παρόμοια περίπτωση το 2022, η Amazon.com Inc είχε καταφέρει να γλιτώσει τα πρόστιμα της ΕΕ που την κατηγορούσε ότι λεηλατούσε τα δεδομένα πωλήσεων των αντιπάλων της για να ευνοήσει τα δικά της προϊόντα.
Οι ρυθμιστικές αρχές αποδέχθηκαν μια σειρά από προτάσεις από την Amazon, συμπεριλαμβανομένης της υπόσχεσης να σταματήσει να χρησιμοποιεί μη δημόσια δεδομένα για ανεξάρτητους πωλητές στην αγορά της για τις ανταγωνιστικές της επιχειρήσεις λιανικής.
Το Marketplace του Facebook όμως έχει στοχοποιηθεί και από άλλες ρυθμιστικές αρχές όπως η Αρχή Ανταγωνισμού και Αγορών του Ηνωμένου Βασιλείου αναγκάζοντά την πλατφόρμα να δεχθεί αρκετές παραχωρήσεις.
Η Meta ανέφερε πωλήσεις 40,6 δισεκατομμυρίων δολαρίων ΗΠΑ το πρώτο 9μηνο του έτους, αυξημένες κατά 19% σε σύγκριση με ένα χρόνο νωρίτερα.
Ενώ η ΕΕ μπορεί να επιβάλλει πρόστιμα ύψους 10% των παγκόσμιων πωλήσεων, οι κυρώσεις της είναι συνήθως πολύ μικρότερες κάτι που έχει προκαλέσει την αντίδραση των ρυθμιστικών αρχών.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει ξεκινήσει έρευνες για την Google και τη Meta για να ελέγξει τη συμμόρφωσή τους με το DMA, ενώ η Apple Inc είναι πιθανό να αντιμετωπίσει σύντομα το πρώτο πρόστιμο του μπλοκ επειδή δεν συμμορφώθηκε με τους κανόνες.
Αυτή την εβδομάδα η Meta έκανε αλλαγές στον τρόπο με τον οποίο στοχεύει χρήστες με διαφημίσεις στο Facebook και το Instagram, προκειμένου να αντισταθμίσει την κλιμάκωση της έρευνας.