Το τεράστιο πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που «κόλλησε» στο κανάλι του Σουέζ τον Μάρτιο αγωνιζόταν να πλεύσει λόγω της μεγάλης ταχύτητάς του και του μεγέθους του πηδαλίου του. Θα μπορούσε να είχε επιλέξει να μην εισέλθει στην πλωτή οδό υπό κακές καιρικές συνθήκες, δήλωσε ο επικεφαλής της Αρχής της Διώρυγας στο Reuters.
Τα σχόλια του προέδρου της Αρχής της Διώρυγας του Σουέζ Οσά Ράμπι (Πέμπτη 27 Μαϊου) έρχονται εν μέσω διαφωνιών σχετικά με την αποζημίωση από τον ιδιοκτήτη και τους ασφαλιστές του πλοίου Ever Given, το οποίο κρατείται με δικαστική απόφαση στο Κανάλι σχεδόν δύο μήνες μετά την αποκόλλησή του.
Το Ever Given μπλοκαρίστηκε κατά μήκος του καναλιού με ισχυρούς ανέμους να πνέουν στις 23 Μαρτίου, σταματώντας την κίνηση και προς τις δύο κατευθύνσεις και διαταράσσοντας το παγκόσμιο εμπόριο επί αρκετές ημέρες.
Μια νομική ομάδα που εκπροσωπεί τον Ιάπωνα ιδιοκτήτη και πλοιοκτήτρια εταιρεία αμφισβητεί τη νομιμότητα της κράτησης του πλοίου και την αξίωση αποζημίωσης, ενώ έχει υποστηρίξει πως η Αρχή της Διώρυγας του Σουέζ υπέπεσε σε σφάλμα, επειδή επέτρεψε στο σκάφος να εισέλθει χωρίς να του παρέχει ρυμουλκά.
Ο Ράμπι απάντησε, ότι ο καπετάνιος θα μπορούσε να κρατήσει το πλοίο έξω από το Κανάλι: «Γνωρίζει τις δυνατότητες του πλοίου του... Έτσι μπορεί να έρθει και να πει, ”Δεν θέλω να μπω, πιστεύω ότι ο καιρός δεν είναι κατάλληλος”, είπε σε συνέντευξη Τύπου του στα κεντρικά γραφεία της SCA (Διώρυγα του Σουέζ) στην Ισμαηλία.
Πριν εγκλωβιστεί, το γιγαντιαίο πλοίο ταξίδευε με ταχύτητα περίπου 25 χιλιόμετρα την ώρα, πολύ πάνω από τα 8-9 χιλιόμετρα που είναι κατάλληλα για το στενό νότιο τμήμα του καναλιού, είπε ο Ράμπι.
Λόγω της ταχύτητας, δύο ρυμουλκά που συνοδεύουν το Ever Given δεν μπορούσαν να βοηθήσουν.
«Αυτή η ταχύτητα ήταν πολύ υψηλή και το πηδάλιο δεν ήταν ευθυγραμμισμένο», είπε. «Υπήρχαν πολλά τεχνικά σφάλματα, μεταξύ αυτών ήταν ότι το μέγεθος του πηδαλίου δεν ήταν κατάλληλο για το μέγεθος αυτού του πλοίου.»
Ένα μέλος της νομικής ομάδας της πλοιοκτήτριας εταιρείας δήλωσε στο Reuters ότι η Αρχή της Διώρυγας δεν είχε αποδείξει κανένα σφάλμα από το πλοίο.
Η Διώρυγα ζήτησε αποζημίωση 916 εκατομμυρίων δολαρίων για το μπλοκάρισμα στο δικαστήριο, αλλά αργότερα μείωσε το αίτημά της σε 550 εκατομμύρια δολάρια, συμπεριλαμβανομένης μιας κατάθεσης 200 εκατομμυρίων δολαρίων για να εξασφαλίσει την αποδέσμευση του συγκεκριμένου πλοίου.
Λέει ότι ο ιδιοκτήτης έχει προσφέρει αποζημίωση 150 εκατομμυρίων δολαρίων. Η πλοιοκτήτρια εταιρεία δεν σχολίασε τη διαπραγμάτευση.
«Μειώσαμε την τιμή μας κατά περίπου 40% και είπαμε επίσης ότι θα διευκολύνουμε τα πράγματα για αυτούς, αλλά ειλικρινά η προσφορά που έκαναν δεν φτάνει στο επίπεδο για το οποίο μιλάμε», δήλωσε ο Ράμπι.
Η Διώρυγα ανακοίνωσε ότι υπέστη σημαντικές απώλειες και δυσφήμηση λότω του συμβάντος. Μείωσε το ποσό που ζητούσε αφού αρχικά έλαβε εκτίμηση 775 εκατομμυρίων δολαρίων για την αξία του φορτίου του Ever Given - ποσό πολύ χαμηλότερο από την εκτίμηση των 3 δισεκατομμυρίων δολαρίων που είχαν αρχικά υπολογίσει, είπε ο Ράμπι. Η αξία του πλοίου (πέραν του εμπορεύματος) ανέρχεται στα 140 εκατομμύρια δολάρια, συμπλήρωσε.
Η ακροαματική διαδικασία σχετικά με την αίτηση αποζημίωσης έχει προγραμματιστεί για το Σάββατο. Εν αναμονή μιας δικαστικής απόφασης, μόνο το δικαστήριο έχει την εξουσία να απελευθερώσει το πλοίο ή το φορτίο του, είπε ο Ράμπι.
πηγή: Reuters