Όμορφοι και προσεγμένοι χώροι, ιδιαίτερα έπιπλα, φαντασία. Τα τελευταία χρόνια δίνεται όλο και περισσότερο ιδιαίτερη έμφαση στο interior design, όπου ξενοδοχεία, εστιατόρια, καφέ αλλά και νέα εμπορικά concepts όπως τα μπαρμπέρικα επενδύουν σ’ ένα ιδιαίτερο στυλ.
Ρωτήσαμε τον Αλέξανδρος Χριστοδούλου, manager της Area Domus που φέρνει brands επώνυμου design στην Ελλάδα, γιατί έχει συμβεί αυτό.
H αρχιτεκτονική του χώρου και η «βιτρίνα»
Όπως μας λέει, το αισθητικό κομμάτι είναι το πρώτο που κοιτάει – και αντιλαμβάνεται εύκολα- κανείς όταν εισέρχεται σε οποιονδήποτε χώρο, δημόσιο ή ιδιωτικό. «Οι άνθρωποι σχολιάζουν πρώτα τα looks και μετά όλα τα υπόλοιπα. Έτσι το interior design, ως το πρώτο στοιχείο που γίνεται αντιληπτό στο χώρο αποτελεί την καλή ”βιτρίνα” που θέλει ο επιχειρηματίας για να μαγνητίσει το κοινό του».
Αντίθετα, προσθέτει, η αρχιτεκτονική του χώρου είναι κάτι που πολλές φορές δεν φαίνεται. «Τι εννοώ με αυτό… Ο ”χρήστης” ή αν θέλετε καλύτερα, ο πελάτης ενός καφέ ή ενός εστιατορίου και λιγότερο ενός ξενοδοχείου, δεν αντιλαμβάνεται αμέσως τη λειτουργικότητα που του προσφέρει ο κάθε χώρος. Ότι, πχ, έχει τόσο φως όσο του χρειάζεται, του εξασφαλίζει ομαλές και όμορφες μεταβάσεις από τον ένα χώρο στον άλλο, την καλή επαφή με τον εξωτερικό χώρο ή τη θέα κλπ. Η αρχιτεκτονική εμπειρία αποτιμάται υποσυνείδητα».
Όπως μας λέει, για τον ίδιο, το βασικότερο συστατικό όλων είναι το συναίσθημα. «Όταν αγοράζεις κάτι το οποίο σου δημιουργεί ένα κάποιο συναίσθημα, είσαι πιο ευτυχισμένος».
Το ύφος της διακόσμησης
Και το ύφος της διακόσμησης πως καθορίζεται; «Η επιλογή του στηρίζεται στο branding και στα ψυχογραφικά του εκάστοτε κοινού», μας λέει. «Για παράδειγμα, στα χρόνια της κρίσης είδαμε πολλούς vintage και μαξιμαλιστικούς χώρους να κερδίζουν τις προτιμήσεις, αλλά και την φιλική και ήπια μεταγραφή του βιομηχανικού στυλ των 00’s στο σήμερα».
Η συζήτηση πηγαίνει στην χρήση του πλαστικό σήμερα, που για τον Αλέξανδρο Χριστοδούλου, το καλό product design έχει το πλεονέκτημα ό, τι μπορεί να πάρει ένα υλικό και να το μετατρέψει σε ένα διαχρονικό αντικείμενο, το οποίο παράγεται με σεβασμό στο περιβάλλον και προορίζεται - μετά την ολοκλήρωση της λειτουργίας του - να καταλαμβάνει χώρους μουσείων και να εντάσσεται στα περιουσιακά στοιχεία των συλλεκτών.
«Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι προϊόντα όπως τα Louis Ghost, Bourgie και Bookworm της Kartell, σχεδιασμένα από κορυφαία ονόματα, όπως ο Philippe Starck, η Patricia Urquiola και ο Piero Lissoni. Ποιος θα μπορούσε να σκεφτεί ότι, αύριο μεθαύριο αυτά τα αντικείμενα δεν θα αποτελούν ιστορία, η θέση της οποίας βρίσκεται στα Μουσεία Μοντέρνας Τέχνης, αλλά θα θεωρούνται ”πλαστικά”; Για εμένα, βιώσιμο είναι ό, τι δημιουργεί αξία και όχι μόνο αντικείμενα. Κομμάτια που μπορούν να συμβάλουν στην οικοδόμηση ενός πολιτιστικού έργου, όχι αντικείμενα που κινδυνεύουν να εγκαταλειφθούν όταν δεν χρησιμοποιούνται πλέον. Πέραν αυτού όμως, η τεχνολογική έρευνα και ανάπτυξη μας επιτρέπουν να συνεχίσουμε να βρίσκουμε υλικά που μπορούν να αναγεννηθούν και που δεν έχουν αρνητικές επιπτώσεις στο περιβάλλον».
Ο Αλέξανδρος Χριστοδούλου έχει συνεργαστεί με δημιουργούς όπως ο Pierro Lissoni, η Particia Urquiola και ο Philippe Starck. Μάλιστα, σύντομα, παρουσιάζεται στην Αθήνα -για πρώτη φορά διεθνώς μετά από την παρθενική της εμφάνιση στο φεστιβάλ design του Μιλάνου- η καρέκλα «Smart wood» του κορυφαίου Philippe Starck για την Kartell.
Όπως μας λέει ο κ. Χριστοδούλου, η παρουσίαση της νέα σειρά ξύλινων επίπλων θα γίνει την Τετάρτη 5 Ιουνίου, στο νέο κατάστημα της Kartell στην Αθήνα. Χρησιμοποιώντας πατενταρισμένη τεχνολογία, το ξύλο επεξεργάζεται με ένα καλούπι που έχει σχεδιαστεί για να φέρει την καμπυλότητα του υλικού στα άκρα, δημιουργώντας ένα κάθισμα με κυρτή στρογγυλότητα, συνδυάζοντας την ομορφιά του ξύλου και την ικανότητά του να συνδέεται με τη φύση με εξαιρετικά εργονομικές γραμμές. Το αποτέλεσμα; Ένα τρισδιάστατο προϊόν, όπου ακόμη και τα πλευρικά τμήματα δημιουργούν φιλόξενες καμπύλες, για να εξασφαλίζουν μέγιστη άνεση. Στο ίδιο event, εκτός από τη σειρά smart wood θα παρουσιαστούν 4 ακόμα νέα προϊόντα της εταιρίας.
Ο λόγος που επιλέχθηκε η Ελλάδα για να παρουσιαστεί πρώτα αυτή η σειρά είναι, σύμφωνα με τον κ. Χριστοδούλου ότι αγορά της Ελλάδας είναι πολύ σημαντική για την Kartell. «Στην Αθήνα βρίσκεται το νεότερο κατάστημα ναυαρχίδα της εταιρίας, το οποίο είναι ένα από τα μεγαλύτερα στο κόσμο».
-Πως είναι η συνεργασία με τέτοια ονόματα, όπως ο Pierro Lissoni, η Particia Urquiola και ο Philippe Starck;
-Ο καθένας είναι και διαφορετικός. Αυτοί οι μεγάλοι σχεδιαστές ζουν και αναπνέουν για την πρωτοπορία. Χαρακτηριστικά να σας αναφέρω ότι ο Pierro Lissoni, έρχεται στο εργοστάσιο της Kartell για να βγάλει βόλτα τα 2 λαμπραντόρ του, τα αφήνει στους κήπους - και ενίοτε στους διαδρόμους των γραφείων - και συζητάει αρκετές ώρες με τον πρόεδρο της εταιρίας και το R&D για να τελειοποιήσει τα επόμενα σχέδιά του.