Αν και γνωρίζουν τους κινδύνους, οι περισσότεροι ενήλικοι χρήστες του διαδικτύου παραμένουν ευάλωτοι απέναντι στις διαδικτυακές απειλές, ενώ οι περισσότεροι χρήστες που δέχονται επίθεση phishing δεν προχωρούν σε δημοσιοποίηση της επίθεσης, σύμφωνα με νέα διεθνή έρευνα της Kaspersky με τη συμμετοχή ενηλίκων και ανήλικων χρηστών από 7 χώρες, μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα της έρευνας, 9 στους 10 Έλληνες δηλώνουν γνωρίζουν τι είναι το phishing και σχεδόν 7 στους 10 (68%) θεωρούν ότι έχουν επαρκείς γνώσεις στον τομέα της ψηφιακής ασφάλειας. Την ίδια στιγμή, 3 στους 4 Έλληνες χρήστες (75,54%) δήλωσαν ότι έχουν αποτελέσει στόχο επίθεσης phishing, ενώ το 32% δήλωσαν ότι έχουν πέσει θύματα επίθεσης phishing. Στο σύνολο του δείγματος, το 67,8% των χρηστών δήλωσαν ότι έχουν βρεθεί στο στόχαστρο επίθεσης phishing, ενώ το 19,17% έχουν πέσει θύματα επίθεσης phishing. Όπως προκύπτει από την έρευνα, σημαντικά μεγαλύτερο ποσοστό Ελλήνων χρηστών ανέφεραν ότι έπεσαν θύματα επίθεσης phishing σε σύγκριση με το συνολικό δείγμα
Στόχο της έρευνας αποτέλεσε επίσης η διερεύνηση των τρόπων με τους οποίους οι χρήστες ανταποκρίνονται στις επιθέσεις phishing: Όπως προέκυψε από την έρευνα, 1 στους 4 Έλληνες χρήστες που πέφτουν θύματα επίθεσης phishing μοιράζεται το γεγονός αυτό στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, προκειμένου να ενημερωθεί και να προετοιμαστεί κατάλληλα ο κοινωνικός του κύκλος. Επιπλέον, η πλειονότητα των Ελλήνων χρηστών (62,93%) μπλοκάρουν απλώς το email ή τον αριθμό τηλεφώνου από όπου προήλθε ο σύνδεσμος phishing, το 49,69% αναζητούν τη διεύθυνση ή τον αριθμό προέλευσης του phishing μηνύματος στο Google, ενώ μόλις το 31,16% του δείγματος στέλνουν αναφορά στην εταιρεία ή τον οργανισμό που ο σύνδεσμος phishing επιχειρεί να μιμηθεί.
Στο σύνολο του δείγματος, οι περισσότεροι ενήλικες (ηλικίας 16-55+) δηλώνουν ότι διαθέτουν γνώσεις σχετικά με τα ζητήματα κυβερνοασφάλειας (60%). Ωστόσο, όπως προκύπτει, επικρατεί μια γενικευμένη στάση εφησυχασμού μεταξύ των συμμετεχόντων, με 1 στους 5 (22%) να έχει πέσει θύμα επίθεσης phishing, αλλά μόνο το 21% να έχει λάβει μέτρα ακόμη και αφού έχει υποστεί παραβίαση.
Επιπλέον, στο σύνολο του δείγματος, η πλειονότητα των συμμετεχόντων μοιράζονται αφελώς προσωπικές πληροφορίες στο διαδίκτυο αν και γνωρίζουν τους κινδύνους. Σχεδόν 3 στους 4 (74%) που παραδέχονται ότι έχουν πέσει θύμα επίθεσης phishing, δηλώνουν ότι κοινοποιούν δημόσια στους λογαριασμούς τους σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης προσωπικές πληροφορίες, όπως το όνομα και ο τόπος διαμονής τους. Αντίστοιχα υψηλός είναι ο αριθμός των Ελλήνων χρηστών που μοιράζονται κρίσιμες προσωπικές πληροφορίες, με 6 στους 10 (61,8%) να δηλώνουν ότι οι πληροφορίες για το όνομα και τον τόπο διαμονής τους περιλαμβάνονται δημόσια στον λογαριασμό των μέσων κοινωνικής δικτύωσής τους. Ταυτόχρονα, εξίσου ανησυχητικό είναι το ότι το 69% των ενηλίκων χρηστών του δείγματος που έχουν πέσει θύματα phishing εξακολουθούν να χρησιμοποιούν ως κωδικούς προσωπικές πληροφορίες, όπως η αγαπημένη τους ομάδα ποδοσφαίρου και το όνομα του πρώτου κατοικίδιου ζώου, προκειμένου να τους θυμούνται με ευκολία. Όσον αφορά το ελληνικό δείγμα, πάνω από 1 στους 2 Έλληνες χρήστες (54,77%) χρησιμοποιoύν ευαίσθητες πληροφορίες για τη δημιουργία των κωδικών πρόσβασής τους.