Είναι γεγονός, αναμφισβήτητο, ότι τα καινούργια αυτοκίνητα έχουν πολύ περιορισμένες εκπομπές ρύπων, ακόμα και σε σύγκριση με αυτά που κυκλοφόρησαν πριν από μια πενταετία. Είναι ραγδαία η εξέλιξη της τεχνολογίας στους κινητήρες και τα λοιπά μέρη των συστημάτων κίνησης (φίλτρα, κιβώτια ταχυτήτων), που τα αποτελέσματα είναι εντυπωσιακά.
Πλέον, το 80% όλων των νέων επιβατικών αυτοκινήτων που πωλούνται στην Ευρωπαϊκή Ένωση (27 κράτη μέλη της ΕΕ, συν την Ισλανδία, τη Νορβηγία και το Ηνωμένο Βασίλειο), εκπέμπουν λιγότερο από 130 γρ./χλμ. CO2. Σκεφτείτε, ότι το 2010 οι μέσες εκπομπές CO2 των ΙΧ, ήταν 139,4 γρ./χλμ. και το 2020 φθάσαμε στα 108,2 γρ./χλμ., ήτοι μειωμένες κατά 11,3% σε σύγκριση με το 2019.
Σύμφωνα με τον παραπάνω πίνακα, από το 2011 έως και το 2016 υπήρχε συνεχώς μείωση στις εκπομπές CO2, ωστόσο την επόμενη, ακριβώς, τριετία (2017 – 2019) είχαμε αύξηση στις εκπομπές, καθώς σημειώθηκε μεγάλη πτώση στις πωλήσεις πετρελαιοκίνητων οχημάτων στην Ευρώπη, τα οποία σε σχέση με τα βενζινοκίνητα είχαν χαμηλότερες εκπομπές CO2. Την ίδια στιγμή, αυξάνονταν οι πωλήσεις των βενζινοκίνητων οχημάτων, κυρίως με mild hybrid συστήματα, που ναι μεν μείωναν λίγο την κατανάλωση και τους ρύπους, όχι όμως σε μεγάλο βαθμό, γι αυτό και είχαμε αύξηση στις μέσες εκπομπές. Τώρα, που η υβριδική τεχνολογία νέα γενιάς, και με τα plug-in hybrid μοντέλα, αλλά και με την ραγδαία αύξηση των ηλεκτρικών ΙΧ, κάνει δυναμικά την εμφάνισή της, έχουμε θεαματική μείωση των εκπομπών CO2 το 2020 και αναμένεται εξίσου σημαντική και το 2021.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ενωσης Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων, το 2013 το 36% των νέων, τότε, ΙΧ, είχαν μέσες εκπομπές CO2 πάνω από 130 γρ./χλμ., το 57% μεταξύ 96 γρ./χλμ. και 130 γρ./χλμ. και μόλις το 7% κάτω από 96 γρ./χλμ. Η κορύφωση για τα οχήματα που εξέπεμπαν μεταξύ 96 γρ./χλμ. και 130 γρ./χλμ., ήρθε το 2017 με 66%, σταδιακά ανέβαιναν οι πωλήσεις των οχημάτων με εκπομπές κάτω από 96 γρ./χλμ. και φθάσαμε στο 2020, να έχουμε 20% των ΙΧ με μέσες εκπομπές CO2 πάνω από 130 γρ./χλμ., 59% μεταξύ 96 γρ./χλμ. και 130 γρ./χλμ. και 21% κάτω από 96 γρ./χλμ., δηλαδή τριπλάσιο ποσοστό σε σχέση με το 2013!
Αξίζει να σημειώσουμε ότι η Νορβηγία ήταν ηγέτιδα χώρα στις χαμηλές εκπομπές ρύπων το 2020, με 38,2 γρ./χλμ., και ακολούθησαν: Ισλανδία 80,2, Ολλανδία με 82,3 και Σουηδία με 93,4 γρ./χλμ.
Δανία (95,3 γρ./χλμ.), Πορτογαλία (97,5), Γαλλία (98,5), Ιρλανδία (106,2), Ελλάδα (107,3), Βέλγιο (107,7) και Ιταλία (108,6), είχαν μέσες εκπομπές μεταξύ 95 – 110 γρ./χλμ., με τη χώρα μας να έχει σημειώσει τρομερή πρόοδο, όντας πάνω από μια χώρα με παράδοση στη βιομηχανία αυτοκινήτου, όπως η Ιταλία. Ακόμα και η Γερμανία (113,6 γρ./χλμ.) με τόσες αυτοκινητοβιομηχανίες δεν κατάφερε να μειώσει δραστικά τον μ.ο. CO2, όπως και η Ισπανία (112,4 γρ.), ενώ όλη η Ανατολική Ευρώπη έχει ρύπους πάνω από 110 γρ./χλμ., με τη Βουλγαρία να βρίσκεται στον ανώτερο μ.ο., με 133 γρ./χλμ.
Η Ελλάδα, το 2020 σημείωσε μείωση του μ.ο. εκπομπών CO2 κατά 7,2% σε σχέση με το 2019 και είχε περίπου το ίδιο ποσοστό με την Ισπανία (7,3%), όταν η Νορβηγία είχε το ρεκόρ, με 36,2%, ακολουθούμενη από Ισλανδία (29,8%) και Σουηδία (22%).
Συμπερασματικά, η χώρα μας, με μ.ο. εκπομπών CO2 τα 107,3 γρ./χλμ., βρίσκεται κάτω από τον μ.ο. των κρατών της ΕΕ (108,2 γρ./χλμ.), αλλά και του συνόλου, με Ισλανδία, Νορβηγία και Ηνωμένο Βασίλειο (107,8 γρ./χλμ.), ωστόσο αυτό δεν πρέπει να εφησυχάζει την κυβέρνηση, η οποία οφείλει να επεκτείνει τα μέτρα στήριξης της αντικατάστασης των παλαιών ΙΧ., και τα κίνητρα για υβριδικά – ηλεκτρικά ΙΧ.