«Θέλουμε πάρα πολύ να κάνουμε συναυλίες για τον κόσμο, αλλά είναι πολύ δύσκολο να τις χρηματοδοτήσουμε και να αναλάβουμε το ενδεχόμενο ρίσκο σε μία πιθανή ακύρωση ή αναβολή».
Η Κατερίνα Σταματάκη, πρόεδρος του Πανελληνίου Συνδέσμου Διοργανωτών Πολιτιστικών Εκδηλώσεων και επικεφαλής της εταιρείας Prospero, η οποία εκπροσωπεί αγαπημένους τραγουδιστές -μεταξύ άλλων, Δήμητρα Γαλάνη, Φοίβος Δεληβοριάς, Νατάσσα Μποφίλιου, Ελένη Τσαλιγοπούλου- καταθέτει στη HuffPost την εκτίμηση της τόσο για τα νέα μέτρα στήριξης των εργαζομένων στον Πολιτισμό που ανακοίνωσε η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη -διευκρινίζοντας ότι «αρμόδια να απαντήσουν είναι τα συλλογικά τους όργανα και όχι εγώ φυσικά, ως εκπρόσωπος του Συνδέσμου»- όσο και για την προοπτική των καλοκαιρινών συναυλιών.
-Η πρώτη εκτίμηση σας για τις ανακοινώσεις της υπουργού Πολιτισμού;
Η διεύρυνση και ένταξη στο έκτακτο επίδομα περισσοτέρων εργαζομένων στον Πολιτισμό ήταν από τα θετικά της ανακοίνωσης του ΥΠΠΟΑ για τους εργαζόμενους στο Θέαμα - Ακρόαμα. Είναι ένα ανακουφιστικό μέτρο για τους εργαζόμενους στον Πολιτισμό. Βέβαια, και πάλι αφήνουν έξω έναν μεγάλο αριθμό εργαζομένων, ειδικά στον μουσικό τομέα. Γιατί είναι πάρα πολλές οι κατηγορίες κι αυτό είναι ένα ευρωπαϊκό πρόβλημα, δεν είναι ελληνικό πρόβλημα. Και στην Ευρώπη είχαν αντίστοιχα προβλήματα να βρουν πόσοι είναι οι εργαζόμενοι στο Θέαμα – Ακρόαμα. Απλώς στην Ελλάδα, επειδή οι περισσότεροι μουσικοί είχαν διακόψει τα δελτία τους για να μην πληρώνουν το τέλος επιτηδεύματος, δεν είναι σε κάποιο μητρώο. Τώρα το Υπουργείο Πολιτισμού ανακοίνωσε τη δημιουργία Μητρώου Καλλιτεχνών και Δημιουργών για να καταγραφούν οι εργαζόμενοι και να υπάρχει μία χαρτογράφηση του χώρου. Και αυτό στα θετικά.
-Οι πολλές κατηγορίες είναι;
Οι επαγγελματίες που δουλεύουν με δελτίο παροχής υπηρεσιών, οι επαγγελματίες που δουλεύουν με συμβάσεις αορίστου χρόνου, οι επαγγελματίες που δουλεύουν με συμβάσεις ορισμένου χρόνου, οι εκ περιτροπής εργαζόμενοι, οι εποχικοί εργαζόμενοι. Η φύση της δουλειάς είναι τέτοια που έχει πολλές διακλαδώσεις και αν δεν είναι οι εργαζόμενοι σε μητρώο, είναι δύσκολο να εντοπιστούν. Παράδειγμα, οι μουσικοί που δουλεύουν σε μικρά πιάνο - μπαρ και πιάνο-ρέστοραν και μπαράκια, σε όλη την Ελλάδα όλον τον χρόνο. Ή όσοι διδάσκουν στα ωδεία και παράλληλα, παίζουν τρεις τέσσερις φορές τον μήνα live ή είναι σε μπάντες και βιοπορίζονται από δύο πλευρές. Που μπορεί η μία να είναι πιο ενισχυμένη και η άλλη λιγότερο. Αλλά, που ο συνδυασμός των δύο τους εξασφαλίζει την επιβίωση.
-Άρα, έχουμε μία καλύτερη πίστα σε σχέση με το σημείο εκκίνησης, που όμως, έχει ακόμη ανοιχτά ζητήματα.
Για τα οποία ζητήματα αρμόδια να απαντήσουν είναι τα συλλογικά τους όργανα και όχι εγώ φυσικά, ως εκπρόσωπος του Συνδέσμου. Τα συλλογικά τους όργανα θα πρέπει να δώσουν μία σαφή τοποθέτηση, εάν είναι ευχαριστημένα ή όχι.
-Οι διοργανωτές πού βρίσκονται; Μόλις την περασμένη εβδομάδα ανακοινώθηκε η (αναμενόμενη) ακύρωση δύο φεστιβάλ, του Ejekt και του Release Athens.
Έχουμε και σε αυτό το θέμα ακόμη ένα θετικό, καθώς έγινε δεκτό το αίτημα του Συνδέσμου για την έκδοση voucher, το οποίο ουσιαστικά θα ισούται με την τιμή του εισιτηρίου της ακυρωθείσας ή αναβληθείσας συναυλίας, θα έχει 18μηνη ισχύ, όπως ανακοίνωσε η υπουργός Πολιτισμού και θα μπορεί το κοινό να το εξαργυρώσει για να μην χάσει τα χρήματα του. Αυτό βοηθάει να πάρουν μία σοβαρή ανάσα οι διοργανωτές εκδηλώσεων κυρίως με καλλιτέχνες από το εξωτερικό -μεταξύ αυτών και όσοι κάνουν θεατρικές μετακλήσεις. Θα έχουν τουλάχιστον τη δυνατότητα -από τη στιγμή που οι ξένες εταιρείες παραγωγής δεν επιστρέφουν τις προκαταβολές- να μην πτωχεύσουν από τη στιγμή που δεν έχουν τα χρήματα για να τα επιστρέψουν στο κοινό. Τα έξοδα που έκαναν δεν καλύφθηκαν από τις ασφαλιστικές εταιρείες, διότι θεωρήθηκε πανδημία (περίπτωση που δεν καλύπτεται από τις ασφαλιστικές). Όχι ότι θα σωθούν. Τουλάχιστον να μην καταρρεύσουν. Η ζημιά είναι ανυπολόγιστη. Το voucher δόθηκε στις περισσότερες ευρωπαϊκές μεγάλες χώρες.
-Η πρόβλεψη σας για τις συναυλίες; Και επίσης, η πραγματική επιστροφή σε συνθήκες προ κρίσης θα γίνει στις αρχές του 2021;
Προσωπικά, βρίσκω αισιόδοξη την εκτίμηση για τις αρχές του 2021. Πιστεύω ότι την άνοιξη του 2021 θα ενεργοποιηθούμε πλήρως. Δηλαδή, έχω παραγωγές στο εξωτερικό τον Ιανουάριο του 2021 και εκτιμώ ότι οι πιθανότητες να πραγματοποιηθούν είναι πολύ μικρές. Αλλά είναι επίσης πολύ μικρές και οι πιθανότητες να πραγματοποιηθούν συναυλίες με την πληρότητα του 40%. Όχι τόσο για το 40%. Ας υποθέσουμε ότι βρίσκαμε κάποιους τρόπους μελέτης σε ένα αχαρτογράφητο πεδίο παραγωγής, το οποίο χαρτογραφούσαμε και βγάζαμε κάποια άκρη. Δεν είναι αυτό το θέμα. Το θέμα είναι ότι δεν μπορούμε να προβλέψουμε τι θα γίνει. Θυμίζω ότι η υπουργός είπε ότι «τα δεδομένα θα αξιολογούνται διαρκώς».
-Ουσιαστικά αναφέρθηκε στην επικαιροποίηση από τον ΕΟΔΥ.
Εάν η επικαιροποίηση από τον ΕΟΔΥ γίνει στις 10 Ιουλίου κι εμείς έχουμε ξεκινήσει έξοδα παραγωγής για να στήσουμε μία μικρή περιοδεία σε θέατρα όπου μπορεί να γίνει συναυλία με το 40% κι αυτό ανασταλεί λίγες μέρες πριν ή κατά τη διάρκεια της διαδικασίας, είμαστε παντελώς ακάλυπτοι ασφαλιστικά -δεν θα μας ασφαλίσει καμία εταιρεία. Δεν έχουμε καμία κρατική χρηματοδότηση της παραγωγής για να κινητοποιηθούμε και να την πραγματοποιήσουμε σε αυτές τις δύσκολες συνθήκες. Επίσης, δεν μπορούμε να ξέρουμε εάν κάποιος θεατής μας κάνει αγωγή επειδή νόσησε, επειδή ο διπλανός του δεν πρόσεξε και τον πλησίασε σε απόσταση μικρότερη του ενάμισι μέτρου και μας πει, δεν φροντίσατε την ασφάλεια μου. Με άλλα λόγια, γεννώνται και θέματα αστικής ευθύνης, τα οποία δεν μπορούμε να αναλάβουμε. Επίσης, πόσα άτομα σεκιούριτι θα έχουμε για να επιβλέπουν εάν οι θεατές είναι συνεπείς στην τήρηση των αποστάσεων, όπως και για την ομαλή είσοδο και έξοδο τους από τον χώρο –όταν και στις δύο περιπτώσεις πρέπει να βρίσκονται σε απόσταση; Αναφέρω πρακτικά θέματα. Πόσο θα κοστίσει το υγειονομικό υλικό (μάσκες, γάντια, απολυμαντικά, απολυμάνσεις χώρων); Ποιος θα τα αναλάβει αυτά; Εμείς με το 40% δεν μπορούμε να τα αναλάβουμε. Να έχουμε αστική ευθύνη, εργοδοτική ευθύνη, ασφαλιστική ευθύνη, υγειονομικό υλικό, σεκιούριτι και το ενδεχόμενο της αιφνίδιας αξιολόγησης και πιθανής αναστολής. Πρόκειται για πολύ σοβαρά θέματα. Σημειώνω στα θετικά ότι δεν θα πληρώσουμε τα θέατρα από τη στιγμή που ανήκουν στην ΚΕΔΕ, όμως υπάρχουν θέατρα που δεν ανήκουν στην ΚΕΔΕ, αλλά σε εποπτευόμενους φορείς και στον ευρύτερο δημόσιο τομέα. Παράδειγμα, τα θέατρα Γης και Δάσους στη Θεσσαλονίκη που ανήκουν στο ΚΘΒΕ. Τι θα ισχύσει σε αυτές τις περιπτώσεις; Η Τεχνόπολις είναι ανώνυμη εταιρεία.
-Η εκτίμηση των τραγουδιστών τους οποίους εκπροσωπεί η Prospero για τις καλοκαιρινές συναυλίες;
Είναι πάρα πολύ προβληματισμένοι, επειδή τα μεγάλα ονόματα είναι πάντα συμπαραγωγοί, όχι στα έξοδα, αλλά δεν πληρώνονται εάν δεν έχουμε έσοδα. Με δική τους πρωτοβουλία γίνονται κάποιες παραγωγές. Είναι πολύ προβληματισμένοι για το κατά πόσο θα είναι βιώσιμες αυτές οι παραγωγές επιχειρηματικά. Θέλουμε πάρα πολύ να κάνουμε συναυλίες για τον κόσμο, αλλά είναι πολύ δύσκολο να τις χρηματοδοτήσουμε και να αναλάβουμε το ενδεχόμενο ρίσκο σε μία πιθανή ακύρωση ή αναβολή. Και επιμένω στο ασφαλιστικό, επειδή κατά τη γνώμη μου είναι πάρα πολύ σοβαρό. Ποιος θα έχει την ευθύνη των ανθρώπων εκεί μέσα. Εμείς; Θα τους θερμομετρούμε κατά την είσοδο; Το θέμα των συναυλιών απασχολεί και την Ευρώπη και τις ΗΠΑ.
Επίσης, έχουμε πολύ σοβαρές αντιδράσεις από τα μέλη του Συνδέσμου γιατί επιχορηγήθηκε πάρα πολύ το θέατρο, οι εποπτευόμενοι φορείς, τα ΔΗΠΕΘΕ, οι ΑΜΚΕ, αλλά στα μουσικά τίποτα. Μηδέν. Ανακοινώθηκε ότι θα δοθούν 2 εκατ. για να γίνουν δρώμενα σε αρχαιολογικούς χώρους. Ποιοι θα πρωτοεμφανιστούν στις 200 εκδηλώσεις; Κατ’ αρχάς, οι καλλιτέχνες -στη μουσική- είναι περισσότεροι από διακόσιοι. Είναι πολύ μεγάλη η γκάμα: Κλασικοί καλλιτέχνες, έντεχνοι, νεανικά σχήματα, καλλιτέχνες της παραδοσιακής μουσικής κλπ. Δεν λέω ότι δεν είναι καλό να γίνουν, εμείς το ζητήσαμε, απλώς δεν φτάνει. Γι αυτό λέγαμε ότι παράλληλα, πρέπει να υπάρχει και παράταση των μέτρων στήριξης. Δηλαδή, αναστολή των ασφαλιστικών και φορολογικών μας υποχρεώσεων μέχρι το τέλος της σεζόν. Όπως έχουμε αιτηθεί άτοκα δάνεια με εγγύηση του Δημοσίου και με αποπληρωμή μετά από κάποιο χρονικό διάστημα.
Και πριν απ’ όλα, δεν ξέρουμε εάν θα έρθει ο κόσμος. Δεχόμαστε πάρα πολλά μηνύματα για τους χώρους συναθροίσεων. Θα ανταποκριθεί ο κόσμος ή θα φοβάται να μην κολλήσει και τον Ιούλιο;