Κυπριακή Δημοκρατία: κράτος ή κοινότητα;

Σήμερα, η Ευρ. Επιτροπή απαιτεί την επιβολή όρων που υποβιβάζουν την Κυπριακή Δημοκρατία σε κοινότητα.
ASSOCIATED PRESS

Επαναλαμβάνουν διάφοροι ότι είμαστε κράτος αναγνωρισμένο από τον ΟΗΕ και μέλος της ΕΕ. Τις προάλλες, δύο θέματα φανέρωσαν ότι το ίδιο το Κυπριακό κράτος δεν σέβεται τον εαυτό του, ούτε διεκδικεί τα αυτονόητα, συναινώντας για χρόνια στην αυτοκατάργησή του.

Το πρώτο αφορά εκατοντάδες εκκλησίες κι άλλα μνημεία του ευρωπαϊκού πολιτισμού στα κατεχόμενα, τα οποία λεηλατήθηκαν, βεβηλώθηκαν, ενώ άλλα καταστράφηκαν. Για κάποιες εκκλησίες υπήρξε ευρωπαϊκή χρηματοδότηση για αποκατάσταση και διάσωσή τους. Σε τέτοιες περιπτώσεις η Ευρ. Επιτροπή, Γραφείο της οποίας λειτουργεί στα κατεχόμενα με δεκάδες εμπειρογνώμονες, οφείλει να ενεργεί στο πλαίσιο που διέπει τη διαχείριση των ευρωπαϊκών κονδυλίων. Υπάρχουν μάλιστα περιπτώσεις εκκλησιών που η βεβήλωση ξεκίνησε την επόμενη μέρα της αποκατάστασής τους, όπως η εκκλησία του Αγίου Παντελεήμονα στη Μύρτου, που αναδείξαμε πέρσι. Μετά την αποκατάστασή της πριν μερικά χρόνια, έγινε τελετή ενώπιον ξένων πρέσβεων με δεξίωση και…κορδέλες. Η βεβήλωσή της ξεκίνησε από την επομένη, χωρίς αυτό να τεθεί ενώπιον της ΕΕ, μέχρι που το αναδείξαμε με καταγγελία και τότε η Ευρ. Επιτροπή υποχρεώθηκε να αναγνωρίσει το «πρόβλημα» αντιτάσσοντας ότι θα συστήσει μηχανισμό προστασίας των αποκατασταθέντων μνημείων. Τις προάλλες, αναδείξαμε δύο άλλες εκκλησίες, την Παναγία Οδηγήτρια στην κατεχόμενη Λευκωσία και την Παναγία Περγαμηνιώτισσα στην κατεχόμενη Ακανθού, οι οποίες, αφού αποκαταστάθηκαν πριν αρκετά χρόνια με ξένα κονδύλια - από ΕΕ και ΗΠΑ αντίστοιχα-, τυγχάνουν έκτοτε βεβήλωσης με τη «σιωπηλή» συναίνεση της Κυπριακής Κυβέρνησης. Μετά την αποκατάστασή τους, οι δύο εκκλησίες χρησιμοποιούνται για σκοπούς άλλους παρά για θρησκευτικούς π.χ. για δεξιώσεις, φεστιβάλ, εκθέσεις κ.ά. Στην Ακανθού μάλιστα υπάρχει και εισιτήριο εισόδου! Η βέβηλη χρήση τους συνεχίζεται για χρόνια εν γνώσει της Ευρ. Επιτροπής, της Δικοινοτικής Τεχνικής Επιτροπής και των Κυπριακών Κυβερνήσεων.

Το δεύτερο σχετίζεται με την κατοχύρωση του χαλουμιού ως προϊόντος Προστατευόμενης Ονομασίας Προέλευσης. Πριν ένα χρόνο, η Ευρ. Επιτροπή ισχυριζόταν ψευδώς ότι εξέταζε ακόμη ενστάσεις που υποβλήθηκαν στο πλαίσιο της διαδικασίας. Στην πραγματικότητα, η διαδικασία έχει ολοκληρωθεί επιτυχώς εδώ και δυόμισι χρόνια και μένει μόνο η τελική έγκριση της Ευρ. Επιτροπής, η οποία όμως παράνομα παρεμποδίζει την κατοχύρωση, παραπέμποντας στην «κοινή αντίληψη» (Ιούλιο 2015) που συμφώνησαν Αναστασιάδης και Ακκιντζί υπό την αιγίδα του Γιούνκερ, διασυνδέοντας την κατοχύρωση του χαλουμιού με αναμενόμενη, τότε, επίλυση του κυπριακού προβλήματος και τροποποίηση του Κανονισμού για την Πράσινη Γραμμή.

Σήμερα, η Ευρ. Επιτροπή απαιτεί την επιβολή όρων που υποβιβάζουν την Κυπριακή Δημοκρατία σε κοινότητα, έτσι που όχι μόνο δεν κατοχυρώνεται το χαλούμι, αλλά θα υπάρχουν σοβαρές επιπτώσεις εις βάρος της Κύπρου ως κράτους. Μοναδική διέξοδος για την Κυπριακή Δημοκρατία η προσφυγή στο Δικαστήριο της Ευρ. Ένωσης για να κατοχυρωθεί το χαλούμι και για να αποκαλυφθεί η παράνομη συμπεριφορά της Επιτροπής.

Κώστας Μαυρίδης- Ευρωβουλευτής ΔΗΚΟ (S&D) - costas.mavrides@europarl.europa.eu

Δημοφιλή