Δεν γράφω για να επιτεθώ στον Χρήστο Σπίρτζη. Δεν τον κρίνω εγώ, θα τον κρίνουν άλλοι. Υπάρχει το κόμμα του και υπάρχουν οι κάλπες μπροστά. Εγώ κρίνω μόνο το ερώτημα.
Ρητορικό ή μη, το ερώτημα που έθεσε ο πρώην υπουργός Μεταφορών είναι άστοχο.
Δεν γράφω εδώ την γνώμη μου. Γράφω τα στοιχεία (facts είναι ο σχετικός όρος στην αγγλοσαξονική δημοσιογραφική ορολογία).
Οι δύο δημοσιογράφοι του ΣΚΑΙ (Χρήστος Κούτρας, Γιάννης Ντσούνος), στους οποίους έθεσε ο ίδιος το ερώτημα αυτό, πριν από 24 ώρες (Παρασκευή 10 Μαρτίου - δηλαδή ακριβώς δέκα ημέρες μετά την σύγκρουση των τρένων στα Τέμπη) τον κοίταξαν προς στιγμήν αμήχανα και μουρμούρισαν : ”Γι αυτό σας καλέσαμε εδώ”.
Δεν θέλησαν να μπουν σε διάλογο, ή σε αντιπαράθεση, επί του συγκεκριμένου. Προφανώς, επειδή επέλεξαν να πάει ”στην ουσία” η συνέντευξη που έκαναν. Όμως και αυτή εδώ είναι ουσία για εμένα, γιατί η δήλωση Σπίρτζη πάσχει σε δύο σημεία:
- Πρώτον, επειδή ο πρώην υπουργός Μεταφορών και έμπειρος πολιτικός - έχοντας θητεύσει και σε καίρια συνδικαλιστικά πόστα - γνωρίζει καλά, ότι δεν χρειάζεται να σε ”ζητήσουν” ή να σε ρωτήσουν για να απαντήσεις σε κάτι. Εφόσον αισθάνεσαι πως έχεις να πεις κάτι σημαντικό, βγάζεις μία γραπτή ανακοίνωση μέσω του γραφείου σου. Υπάρχει, επίσης, το Γραφείο Τύπου του κόμματος, που μπορεί να σε διευκολύνει. Υπάρχουν, αποκλείεται να μην το έχει αντιληφθεί ο κύριος Σπίρτζης, και αμέτρητοι πολιτικοί που χρησιμοποιούν γι αυτό τον σκοπό τα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης. Μία απλή ανάρτηση στο Facebook ή στο Twitter θα αρκούσε στην περίπτωση αυτή. Δεν μπαίνω καν στη διαδικασία να εξηγήσω, ότι ένας πολιτικός και μάλιστα πρώην υπουργός - σε αυτή τη χρονική στιγμή - θα έβρισκε ορθάνοιχτες τις πόρτες σε κάθε τηλεοπτικό ή ραδιοφωνικό στούντιο στην Ελλάδα, εάν ήθελε να παρέμβει δημόσια.
- Δεύτερον, έχουν ήδη δημοσιοποιηθεί πληροφορίες που διαψεύδουν ρητά τους ισχυρισμούς του Χρήστου Σπίρτζη, από πολύ καλά πληροφορημένους πολιτικούς συντάκτες - με έγκυρες πηγές στο κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης. Σε μία περίπτωση παρουσία μου, στο τηλεοπτικό στούντιο του ΑΝΤ1 στην εκπομπή των Γιώργου Παπαδάκη - Μαρίας Αναστασοπούλου την Τρίτη 7 Μαρτίου, όπου ο εκ των σοβαρών και μετρημένων δημοσιογράφων με γνώση προσώπων και πραγμάτων εντός του ΣΥΡΙΖΑ, Φοίβος Κλαυδιανός, είπε ότι υπήρχε κεντρικός επικοινωνιακός σχεδιασμός κατ′ εφαρμογή του οποίου ο Σπίρτζης δεν εμφανιζόταν όλες τις προηγούμενες ημέρες (1-9 Μαρτίου). Δεν έβγαλε καθόλου ”από το κεφάλι του” ο συγκεκριμένος δημοσιογράφος την πληροφορία, ότι ο Χρήστος Σπίρτζης έμεινε σκόπιμα σιωπηλός και ”απών” μετά την σύγκρουση των τρένων. Όπως εξήγησε στον τηλεοπτικό ”αέρα”, ήταν επιλογή της ηγεσίας του ΣΥΡΙΖΑ - το είπε και ουδείς τον διέψευσε ποτέ.
Ο πρώην υπουργός Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης είναι (εδώ γράφω την γνώμη μου) ανάμεσα στους πρώτους που όφειλαν στους 57, στις οικογένειές τους και στην ελληνική κοινωνία - να βγουν από το πρώτο λεπτό και να απαντήσουν. Ένας λόγος παραπάνω αν, όπως τώρα δηλώνει, πιστεύει ότι ο ΣΥΡΙΖΑ δεν έχει κάνει κανένα λάθος στους σιδηροδρόμους και στον ΟΣΕ, δεν έχει κάνει κανένα λάθος με την Hellenic Train στην οποία επέλεξε ως κυβέρνηση να πουληθεί η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, δεν έχει καμία ευθύνη και δεν οφείλει καμία συγνώμη.
Αυτά όφειλε να τα πει όχι σε εμένα, ή στους Κούτρα - Ντσούνο, ή στον Κλαυδιανό. Όφειλε να κοιτάξει στα μάτια και να τα πει στους πατεράδες και στις μανάδες, στα αδέλφια, στα παιδιά και στους φίλους των ανθρώπων που χάθηκαν.
Φυσικά δεν στέκει το επιχείρημά του, ότι ”θρηνούσε όλη η Ελλάδα”. Ασφαλώς θρηνούσε και θρηνεί. Επίσης, απαιτούσε και απαιτεί από την 1η Μαρτίου απαντήσεις. Και τις περίμενε.
Τα παραπάνω δεν διέφυγαν από τον Χρήστο Σπίρτζη. Απλώς κρυβόταν.
ΥΓ: Πριν δημοσιευτεί αυτό το κείμενο, έριξα μία ματιά και εύκολα διαπίστωσα ότι οι πρώην υπουργοί Μεταφορών Κωστής Χατζηδάκης και Μάκης Βορίδης έχουν δώσει συνεντεύξεις για να απαντήσουν σχετικά με την τραγωδία στα Τέμπη και για τυχόν δικές τους πολιτικές ή άλλες ευθύνες. Επίσης, έχουν αποδεχθεί ως κόμμα και προσωπικά πολιτική ευθύνη που τους αναλογεί, ενώ ο Χρήστος Σπίρτζης όχι. Συνεντεύξεις έδωσε τα πρώτα 24ωρα μετά την τραγωδία και ο Χρήστος Βερελής, πρώην υπουργός και πρώην βουλευτής του ΠΑΣΟΚ. Πάντως, τα πεπραγμένα των πρώην υπουργών θα διερευνηθούν εκ νέου στο πλαίσιο της δικαστικής έρευνας, με βάση τις δηλώσεις της κυβέρνησης. Ο μέχρι πρότινος υπουργός Μεταφορών Κώστας Καραμανλής παραιτήθηκε, ωστόσο και οι δικές του ενέργειες - αποφάσεις θα είναι μέρος της έρευνας, όπως έχει γίνει σαφές.