Όταν ένα εργασιακό περιβάλλον αριθμεί τουλάχιστον τρία άτομα, είναι δεδομένο ότι αργά ή γρήγορα θα προκύψουν κουτσομπολιά. Τί εννοούμε όμως με τον όρο «κουτσομπολιό»; Ένας ορισμός που εξυπηρετεί, αν και είναι κάπως αυστηρός, ερμηνεύει το κουτσομπολιό ως «μια συζήτηση με τρόπο που θα μπορούσε να εκληφθεί ως αρνητικός ή απαξιωτικός και περιστρέφεται γύρω από ένα άτομο που δεν είναι μπροστά».
Ποιο είναι το πρόβλημα με το κουτσομπολιό
Όπως προαναφέρθηκε, το άτομο για το οποίο γίνεται λόγος δεν είναι μπροστά προκειμένου να υπερασπιστεί τον εαυτό του και πιθανότατα δεν θα μάθει ποτέ ότι οι υπόλοιποι είμαστε δυσαρεστημένοι από τη συμπεριφορά του. Επιπλέον, τα σχόλια ενδέχεται να επηρεάσουν τον τρόπο με τον οποίο οι συνάδελφοι που συνομιλούν βλέπουν το άτομο για το οποίο γίνεται συζήτηση. Αυτό ισχύει κυρίως όταν έχουμε να κάνουμε με ακροατές οι οποίοι έχουν μικρή, έως και καθόλου, προσωπική εμπειρία από τη συναναστροφή με το άτομο το οποίο «θάβουμε».
Ένα ακόμη πιθανό πρόβλημα που ανακύπτει εξαιτίας του κουτσομπολιού είναι το γεγονός ότι η έκφραση της απογοήτευσης ή άλλων αρνητικών συναισθημάτων που βιώνουμε απέναντι σε ένα άτομο μπορεί να μειώσει το κίνητρο για την αντιμετώπιση των ζητημάτων ή των ελαττωμάτων που συζητούνται. Έτσι το πρόβλημα παραμένει άλυτο.
Επιπλέον, ένα καλά τεκμηριωμένο φαινόμενο στην ψυχολογία είναι αυτό της ψευδούς συναίνεσης, το οποίο μας πείθει για το γεγονός ότι οι άλλοι βλέπουν τα πράγματα με τον ίδιο τρόπο που τα βλέπουμε εμείς. Έτσι, ακόμα κι αν εμείς θεωρούμε ότι τα σχόλιά μας ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα, οι υπόλοιποι συνάδελφοι ίσως να μην αντιλαμβάνονται τα πράγματα με τον ίδιο τρόπο. Επομένως, ενδέχεται να σχηματίσουν για εμάς την εικόνα ενός επικριτικού και κακόβουλου ανθρώπου.
Γιατί το κουτσομπολιό παρουσιάζεται συχνά ως φαινόμενο στα περιβάλλοντα εργασίας;
Πιθανότατα γιατί υπάρχουν οφέλη ή ανάγκες που ικανοποιεί. Οι ένθερμοι υποστηρικτές του κουτσομπολιού στο χώρο εργασίας επισημαίνουν ότι χρησιμεύει ως ένας τρόπος να επικοινωνούμε μεταξύ μας.
Ωστόσο, ότι η αντιμετώπιση των προβλημάτων με έναν ευθύ, άμεσο και ειλικρινή τρόπο εξακολουθεί να είναι η καλύτερη πρακτική.
Ένα ακόμη πιθανό όφελος του καλοπροαίρετου κουτσομπολιού, είναι το γεγονός ότι παρέχει ένα «μέσο» σε ορισμένους συναδέλφους, ώστε να οικοδομούν σχέσης εμπιστοσύνης μέσω της ανταλλαγής και της διαφύλαξης αυτών των «μυστικών» απόψεων. Ωστόσο, αυτό δεν είναι και τόσο βέβαιο, καθώς ενδέχεται οι συνάδελφοι που κουτσομπολεύουν τους άλλους, να αρχίσουν να αναρωτιούνται τι μπορεί να λέει ο «έμπιστός» τους και για τους ίδιους όταν λείπουν.
Πώς θα κόψουμε τη συνήθεια του κουτσομπολιού;
Αρχικά είναι σημαντικό όταν κουτσομπολεύουμε να έχουμε συναίσθηση του γεγονότος ότι επιδιδόμαστε σε αυτή την «αμαρτωλή» συνήθεια και να προσπαθήσουμε να προσδιορίσουμε τα κίνητρά μας. Επιπλέον μπορούμε να θέσουμε στον εαυτό μας τις ακόλουθες ερωτήσεις:
- Θα λέγαμε τα ίδια αν το άτομο για το οποίο συζητάμε μπορούσε να μας ακούσει;
- Υπάρχει περίπτωση οι υπόλοιποι συνάδελφοι να σχηματίσουν αρνητική εντύπωση για το άτομο ή τα άτομα που σχολιάζουμε;
- Εάν κάποιος συνάδελφος είχε παρεξηγηθεί μαζί μας, μήπως θα προτιμούσαμε να απευθύνει τα παράπονά του απευθείας σε εμάς;
Τι θα κάνουμε όταν κάποιος προσπαθεί να μας μπλέξει σε ένα κουτσομπολιό;
Ο ευκολότερος τρόπος είναι απλώς να ακούσουμε και να μην απαντήσουμε ή να περιοριστούμε σε γενικότητες. Εάν, ωστόσο, η πληροφορία που φτάνει στα αυτιά μας και αφορά έναν συνάδελφο μας βρίσκει εντελώς αντίθετους, μπορούμε πάντα να πούμε τη γνώμη μας.
Μια ακόμη εναλλακτική για την αντιμετώπιση τέτοιων καταστάσεων είναι να έχουμε μια δοκιμασμένη και έτοιμη απάντηση, όπως: «Συγγνώμη. Προσπαθώ να μην μιλάω για τους άλλους ανθρώπους όταν δεν είναι παρόντες». Η: «Προσπαθώ να μην εστιάζω στα αρνητικά των υπόλοιπων συναδέλφων».
Ακόμη κι αν αυτού του είδους οι απαντήσεις μας φαίνονται κάπως παράτολμες, το αποτέλεσμά τους μπορεί να μας εκπλήξει ευχάριστα. Ίσως με την πάροδο του χρόνου διαπιστώσουμε ότι πλέον οι συνάδελφοι δεν μας πλησιάζουν με κίνητρο να αρχίσουν να κουτσομπολεύουν τους άλλους συνεργάτες μας.
Πηγή: psychologytoday