Η εξάπλωση του κορονοϊού, επιφέρει μεγάλες ζημιές σε κάθε τομέα της κοινωνικής και οικονομικής δραστηριότητας και όχι μόνο στις χώρες που έχουν διαπιστωθεί κρούσματα.
Κι αυτό επειδή οι μετακινήσεις, από κράτος σε κράτος, οι οποίες γίνονται κυρίως αεροπορικώς, έχουν περιοριστεί. Και δεν αφορά μόνο τις μετακινήσεις από ή προς κράτος που έχει κρούσματα του κορονοϊού, καθώς γενικότερα υπάρχει ταξιδιωτική ανησυχία.
Σύμφωνα με την επικαιροποιημένη ανάλυση της Διεθνούς Ένωσης Αερομεταφορών (IATA), η παγκόσμια απώλεια εσόδων από την επιβατική κίνηση του 2020, μπορεί να κυμναθεί μεταξύ 63 δισεκατομμυρίων δολαρίων (σε ένα σενάριο όπου ο COVID-19 παραμείνει στις χώρες που έχουν καταγραφεί περιστατικά έως τις 2 Μαρτίου) και 113 δισ. δολαρίων (σε σενάριο με ευρύτερη διάδοση του COVID -19). Ωστόσο, δεν υπάρχουν ακόμη διαθέσιμες εκτιμήσεις για τον αντίκτυπο στις μεταφορές εμπορευμάτων, που επηρεάζονται και λιγότερο.
Η προηγούμενη ανάλυση της IATA (που εκδόθηκε στις 20 Φεβρουαρίου 2020), έφερε χαμένα έσοδα 29,3 δισ. δολάρια, με βάση ένα σενάριο που θα προέβλεπε τον αντίκτυπο του COVID-19 σε μεγάλο βαθμό στις αγορές – χώρες που συνδέονται με την Κίνα. Από τότε, ο ιός έχει εξαπλωθεί σε περισσότερες από 80 χώρες.
Οι χρηματοπιστωτικές αγορές έχουν αντιδράσει έντονα. Οι τιμές των μετοχών των αεροπορικών εταιρειών μειώθηκαν σχεδόν κατά 25% από την έναρξη της επιδημίας, ήτοι 21% μεγαλύτερη από την πτώση που σημειώθηκε σε παρόμοιο σημείο κατά την κρίση του SARS το 2003.
Λαμβάνοντας υπόψη την εξελισσόμενη κατάσταση με τον COVID-19, η IATA υπολόγισε τον πιθανό αντίκτυπο στα έσοδα των επιβατών με βάση δύο πιθανά σενάρια:
Σενάριο 1: Περιορισμένη διάδοση
Αυτό το σενάριο περιλαμβάνει αγορές με περισσότερες από 100 επιβεβαιωμένες περιπτώσεις COVID-19 (έως τις 2 Μαρτίου) που παρουσιάζουν απότομη κάμψη, ακολουθούμενη από ανάκαμψης σε σχήμα V. Επίσης, εκτιμά ότι η εμπιστοσύνη των καταναλωτών σε άλλες αγορές (Βόρεια Αμερική, Ασία - Ειρηνικός και Ευρώπη) μειώνεται.
Οι αγορές που υπολογίστηκαν σε αυτό το σενάριο και η προβλεπόμενη πτώση του αριθμού των επιβατών, λόγω του COVID-19, έχουν ως εξής: Κίνα (-23%), Ιαπωνία (-12%), Σιγκαπούρη (-10%), Νότιος Κορέα (-14%), Ιταλία (-24%), Γαλλία (-10%), Γερμανία (-10%) και Ιράν (-16%). Επιπλέον, η Ασία (εκτός της Κίνας, της Ιαπωνίας, της Σιγκαπούρης και της Νότιας Κορέας) αναμένεται να σημειώσει πτώση της ζήτησης κατά 11%. Η Ευρώπη (εκτός της Ιταλίας, της Γαλλίας και της Γερμανίας) θα έχει μειωμένη ταξιδιωτική ζήτηση κατά 7% και η Μέση Ανατολή (εκτός του Ιράν) κατά 7%.
Σε παγκόσμια κλίμακα, αυτή η πτώση της ταξιδιωτικής ζήτησης μεταφράζεται σε απώλεια εσόδων από επιβάτες, κατά 11%, ίση με 63 δισεκατομμύρια δολάρια, με την Κίνα να αντιπροσωπεύει περίπου τα 22 δισ., ενώ οι αγορές που συνδέονται με την Ασία (συμπεριλαμβανομένης της Κίνας), αντιπροσωπεύουν 47 δισ. δολάρια, από το σύνολο.
Σενάριο 2: Εκτεταμένη διάδοση
Αυτό το σενάριο εφαρμόζει παρόμοια μεθοδολογία, αλλά σε όλες τις αγορές – χώρες που έχουν επί του παρόντος 10 ή περισσότερες επιβεβαιωμένες περιπτώσεις COVID-19 (από τις 2 Μαρτίου). Το αποτέλεσμα είναι μια απώλεια 19% των παγκόσμιων επιβατικών εσόδων, που ισοδυναμεί με 113 δισ. δολάρια. Από οικονομική άποψη, θα ήταν σε κλίμακα ισοδύναμη με αυτή που γνώρισε η βιομηχανία κατά την παγκόσμια οικονομική κρίση!