Λίγο πριν από τη δημοπρασία του 1 δισεκατομμυρίου δολαρίων

Ειδικοί ανησυχούν ότι τα έργα της περιώνυμης συλλογής του Πολ Άλεν θα «εξαφανιστούν» μετά τη δημοπρασία για δεκαετίες.
«Queen Anne's Lace Near Kilham», έργο του Ντέιβιντ Χόκνεϊ, ένα από τα highlight της συλλογής του Πολ Άλεν, 14 Οκτωβρίου 2022, Λονδίνο. (Photo by Wiktor Szymanowicz/Anadolu Agency via Getty Images)
«Queen Anne's Lace Near Kilham», έργο του Ντέιβιντ Χόκνεϊ, ένα από τα highlight της συλλογής του Πολ Άλεν, 14 Οκτωβρίου 2022, Λονδίνο. (Photo by Wiktor Szymanowicz/Anadolu Agency via Getty Images)
Anadolu Agency via Getty Images

Η συλλογή έργων τέχνης του μεγιστάνα της τεχνολογίας Πολ Άλεν, συνιδρυτή της Microsoft, ο οποίος πέθανε το 2018, σε ηλικία 65 ετών, βγαίνει σε δημοπρασία στις 9 και 10 Νοεμβρίου, στο Rockefeller Center στη Νέα Υόρκη, από τον Οίκο Christie’s.

Πρόκειται για τη μεγαλύτερη δημοπρασία στην ιστορία, όπως έχει χαρακτηριστεί, καθώς η αξία των 150 έργων που περιλαμβάνει, μεταξύ αυτών έργα των Λούσιαν Φρόιντ, Φράνσις Μπέικον, Πολ Σεζάν και Ντέιβιντ Χόκνεϊ, ξεπερνά το ένα δισεκατομμύριο δολάρια. Το status της συλλογής δεν προσδορίζεται ωστόσο «μόνο» από τις διάσημες υπογραφές, αλλά κυρίως από το γεγονός ότι περιλαμβάνει κομμάτια που θεωρούνται αριστουργήματα των εν λόγω καλλιτεχνών.

Πριν από τη δημοπρασία τα έργα θα εκτεθούν σε παραρτήματα του Christie’s σε όλο τον κόσμο -δεκατέσσερις από τους πίνακες θα εκτεθούν στο Λονδίνο αυτό το Σαββατοκύριακο (Σεζάν, Μποτιτσέλι, Νταλί, Ρενέ Μαγκρίτ, Βασίλι Καντίνσκι, Χόκνεϊ κ.α.), ενώ εκθέσεις θα πραγματοποιηθούν στο Παρίσι, το Λος Άντζελες και τη Σαγκάη.

Το έργο του Μποτιτσέλι «Madonna of the Magnificat», από τη συλλογή του Πολ Άλεν. Η αξία του πίνακα εκτιμάται σε 40 εκατ. δολάρια. 14 Οκτωβρίου, Λονδίνο. (Photo by Wiktor Szymanowicz/Anadolu Agency via Getty Images)
Το έργο του Μποτιτσέλι «Madonna of the Magnificat», από τη συλλογή του Πολ Άλεν. Η αξία του πίνακα εκτιμάται σε 40 εκατ. δολάρια. 14 Οκτωβρίου, Λονδίνο. (Photo by Wiktor Szymanowicz/Anadolu Agency via Getty Images)
Anadolu Agency via Getty Images
Το έργο του Τζόζεφ Μάλορντ Ουίλιαμ Τέρνερ «Depositing of John Bellini's Three Pictures in La Chiesa Redentore, Venice», από τη συλλογή του Πολ Άλεν (30 εκατ. δολάρια). 14 Οκτωβρίου, Λονδίνο (Photo by Wiktor Szymanowicz/Anadolu Agency via Getty Images)
Το έργο του Τζόζεφ Μάλορντ Ουίλιαμ Τέρνερ «Depositing of John Bellini's Three Pictures in La Chiesa Redentore, Venice», από τη συλλογή του Πολ Άλεν (30 εκατ. δολάρια). 14 Οκτωβρίου, Λονδίνο (Photo by Wiktor Szymanowicz/Anadolu Agency via Getty Images)
Anadolu Agency via Getty Images

Ο Μαξ Κάρτερ, επικεφαλής της ιμπρεσιονιστικής και μοντέρνας τέχνης στον Οίκο Christie’s, χαρακτήρισε τη δημοπρασία υπόθεση «once in a lifetime».

Όπως δήλωσε στο BBC News «Η συλλογή έργων τέχνης ήταν πολύ προσωπική υπόθεση [για τον Άλεν], παρά το συγκλονιστικό εύρος των 500 ετών στο οποίο εκτείνεται, από Μποτιτσέλι στα τέλη του 15ου αιώνα μέχρι έργα που δημιουργήθηκαν τη δεκαετία του 2010. Το νήμα που τα ενώνει είναι το όραμα αυτού του ενός ανθρώπου. Δεν υπήρχε σύμβουλος, ήταν κάτι που έκανε ο ίδιος, με αγορές στα υψηλότερα επίπεδα, αποφασιστικά και ουσιαστικά χωρίς λάθη, κάτι που συναντά κανείς πολύ σπάνια».

Θα «εξαφανιστούν» τα έργα μετά τη δημοπρασία;

Η δημοπρασία ωστόσο, έχει προκαλέσει την ανησυχία ειδικών οι οποίοι εκτιμούν ότι τα έργα θα «εξαφανιστούν» στις ιδιωτικές συλλογές και στις κατοικίες των αγοραστών ίσως ακόμη και για δεκαετίες.

Ο Πολ Άλεν δάνειζε συχνά τα έργα του σε μουσεία και περιοδεύουσες εκθέσεις. «Ήταν πολύ γενναιόδωρος», εξηγεί η Τζιοβάνα Μπερτατσόνι, συμπρόεδρος του τμήματος ιμπρεσιονιστών και μοντέρνας τέχνης του Christie’s. «Ήθελε να μοιραστεί» τα έργα.

Η Μέλανι Γκέρλις, αρθρογράφος των Financial Times και αρχισυντάκτρια του The Art Newspaper, δήλωσε ότι «είναι πάντα λίγο οδυνηρό να βλέπεις έργα που έχουν παρουσιαστεί σε μουσεία -ή έχουν δοθεί μέσω μακροχρόνιου δανεισμού σε συλλογές- να πηγαίνουν στην ιδιωτική αγορά, όπου μπορεί να μην τα δει ξανά το κοινό. Ωστόσο, η αλήθεια είναι ότι η αγορά έργων σε τόσο υψηλές τιμές είναι πέρα από τη δυνατότητα των μουσείων, οπότε πάντα κατά κάποιον τρόπο εξαρτώνται από τη γενναιοδωρία των ιδιωτών, των πλούσιων υποστηρικτών. Είμαι σίγουρη όμως ότι πολλοί από τους επόμενους ιδιοκτήτες των έργων του Άλεν θα είναι πρόσωπα που έχουν συνηθίσει να δανείζουν σε μουσεία - και ειλικρινά όχι μόνο για φιλανθρωπικούς λόγους. Όπως γνωρίζουν οι περισσότεροι συλλέκτες, μια έκθεση σε μουσείο μπορεί να δώσει προστιθέμενη αξία στο έργο που έχουν στην κατοχή τους!».

Με πληροφορίες από BBC

Δημοφιλή