LNG: Η Ευρώπη σπαταλά αστρονομικά ποσά για υποδομές που δεν θα χρειάζεται σε οκτώ χρόνια

Έως το 2030, η χωρητικότητα των τερματικών σταθμών LNG στην Ευρώπη θα ξεπεράσει τα 400 bcm ενώ θα χρειάζεται μόνο 190 bcm.
via Associated Press

Η προσπάθεια της Ευρώπης να απεξαρτηθεί από το ρωσικό φυσικό αέριο, την έχει οδηγήσει σε έναν αγώνα δρόμου για την κατασκευή νέων υποδομών για το υγροποιημένο φυσικό αέριο LNG, που εισάγει από τις ΗΠΑ και το Κατάρ για να εξασφαλίσει την ενεργειακή της επάρκεια.

O αγώνας αυτός όμως, έχει φέρει τις ευρωπαϊκές χώρες αντιμέτωπες με τον κίνδυνο να σπαταλήσουν ένα κολοσσιαίο χρηματικό ποσό για υποδομές που θα μείνουν ανεκμετάλλευτες μέσα στα επόμενα 8 χρόνια.

Σύμφωνα με το Institute for Energy Economics and Financial Analysis, που επικαλέιται το CNBC, το μεγαλύτερο στοίχημα που πρέπει να κερδίσει τώρα η Ευρώπη είναι να ισορροπήσει προσεκτικά ανάμεσα στις υποδομές φυσικού αερίου και LNG ώστε να αποφύγει την άσκοπη σπάταλη οικονομικών πόρων.

Η IEEFA, μια δεξαμενή σκέψης με έδρα τις ΗΠΑ, σε έρευνα που δημοσιεύθηκε χθες αναφέρει ότι «τα επόμενα χρόνια η Ευρώπη μπορεί να έχει υποδομές για εισαγωγή περισσότερου LNG από όσο ουσιαστικά χρειάζεται.

Αρκετές χώρες, ανάμεσά τους η Γερμανία, η Ιταλία, η Ελλάδα, η Ολλανδία και η Γαλλία έχουν ανακοινώσει νέα έργα LNG ή την επέκταση σε υπάρχοντα για να καλύψουν το κενό που δημιούργησε το κλείσιμο των ρωσικών αγωγών..

Έως το 2030, η χωρητικότητα των τερματικών σταθμών LNG στην Ευρώπη πρόκειται να ξεπεράσει τα 400 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα (bcm) σύμφωνα με στοιχεία της IEEFA.

Κατά πολύ υψηλότερο από τα 270 bcm που διέθετε η Ευρώπη στο τέλος του περασμένου έτους συμπεριλαμβανομένων των υποδομών σε Ηνωμένο Βασίλειο, Νορβηγία και Τουρκία.

Η προσφορά μεγαλύτερη από τη ζήτηση

Κι ενώ η προσφορά σχεδόν διπλασιάζεται, η ζήτηση για LNG σε όλη την Ευρώπη πρόκειται να κυμανθεί μέσα σε αυτά τα χρόνια από 150 bcm έως και 190 bcm, σύμφωνα με την S&P Global Commodity Insights.

Η IEEFA προβλέπει ότι η αναντιστοιχία μεταξύ της μελλοντικής ζήτησης LNG στην Ευρώπη και των εγκαταστάσεων εισαγωγής θα μπορούσε να οδηγήσει σε τεράστιες ποσότητες (200 bcm έως 250 bcm) αχρησιμοποίητης χωρητικότητα, που ισοδυναμεί περίπου με το ήμισυ της συνολικής ζήτησης φυσικού αερίου της ΕΕ το 2021, που έφτασε τα 413 bcm.

«Αυτό είναι το πιο ακριβό και περιττό ασφαλιστήριο συμβόλαιο στον κόσμο», δήλωσε η Ana Maria Jaller-Makarewicz, ενεργειακή αναλύτρια της IEEFA Europe κάνοντας ουσιαστικά λόγο για τα περίφημα «λανθάνοντα περιουσιακά στοιχεία». Αυτά δηλαδή που έχουν χάσει ξαφνικά την αξία τους.

Ο υψηλότερος κίνδυνος λανθάνουσας περιουσίας παρατηρήθηκε στην Ισπανία (50 bcm), την Τουρκία (44 bcm) και το Ηνωμένο Βασίλειο (40 bcm), ενώ η IEEFA δήλωσε ότι θεωρεί ότι έως το τέλος της δεκαετίας η Ευρώπη θα χρησιμοποιεί τελικά μόλις το 36% των τερματικών LNG.

Η προσπάθεια της Ευρώπης να αυξήσει την χωρητικότητα LNG έχει παράλληλα πυροδοτήσει και περιβαλλοντικές ανησυχίες, με έρευνα που δημοσιεύτηκε στα τέλη του περασμένου έτους από το Global Energy Monitor να προειδοποιεί ότι τα σχέδια διπλασιασμού της χωρητικότητας τερματικών εισαγωγών έρχονται σε αντίθεση με τους στόχους της ΕΕ για την πράσινη ενέργεια.

Στις 9 Μαρτίου ο επικεφαλής της ενεργειακής πολιτικής της ΕΕ Kadri Simson κάλεσε τις χώρες και τις εταιρείες να σταματήσουν να ανανεώνουν τις συμβάσεις για την αγορά ρωσικού LNG το οποίο συνεχίζει και ρέει άφθονο στην Ευρώπη καθώς δεν υπόκειται σε περιορισμούς όπως το φυσικό αέριο και το πετρέλαιο.

Δημοφιλή