Μάχη για φθηνά ηλεκτρικά αυτοκίνητα: Οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες τα βάζουν με την Κίνα

Η μέση τιμή ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου στην Κίνα ήταν περίπου 31.000 ευρώ το 2023 και στην Ευρώπη κόστιζε 66.000 ευρώ.
Chesnot via Getty Images

Αν το μέλλον είναι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, για τα οποία Ευρώπη και Κίνα βρίσκονται σε εμπορικό «πόλεμο», τα βασικά ερωτήματα είναι «αν έχουμε τις κατάλληλες υποδομές για το μεγάλο βήμα» και «πόσο προσιτές μπορούν να γίνουν οι τιμές τους ώστε να μπορεί ο μέσος ευρωπαίος να τα αγοράσει»;

Στην έκθεση αυτοκινήτου στο Παρίσι αυτή την εβδομάδα, αρκετές από τις μεγαλύτερες αυτοκινητοβιομηχανίες της Ευρώπης παρουσίασαν ηλεκτρικά οχήματα χαμηλού κόστους (EVs), σε μια προσπάθεια να μπορούν να ανταγωνιστούν τους κινεζικούς κολοσσούς.

«Φαίνεται ότι η Ευρώπη αντεπιτίθεται», δήλωσε στο CNBC η Τζούλια Πολισκάνοβα, Διευθύντρια για οχήματα και αλυσίδες εφοδιασμού ηλεκτροκίνησης στον όμιλο εκστρατειών Transport & Environment.

«Υπάρχουν τόσα πολλά νέα μοντέλα που παρουσιάστηκαν στην έκθεση και το πραγματικά υπέροχο είναι ότι ότι πολλά από αυτά είναι πιο προσιτά. Η Citroen, η Peugeot και η Renault, παρουσίασαν μερικά μικρού κυβισμού μοντέλα σε πολύ καλές τιμές», είπε η Πολισκάνοβα, υπογραμμίζοντας ότι μόνο έτσι θα καταφέρουν οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες να κερδίσουν τον σκληρό ανταγωνισμό από την Κίνα.

Anadolu via Getty Images

Όμως οι ευρωπαϊκοί κολοσσοί αντιμετωπίζουν τεράστιες προκλήσεις στον δρόμο προς την πλήρη ηλεκτροκίνηση, καθώς εκτός από το γεγονός ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι ακόμη πολύ ακριβά για τον μέσο ευρωπαίο, δεν υπάρχουν οι κατάλληλες υποδομές φόρτισης σε όλες τις χώρες.

Κι όλα αυτά όταν από το 2035 η ΕΕ θα ασκήσει μεγαλύτερες πιέσεις στις ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες, καθώς θα τεθούν σε ισχύ οι στόχοι μείωσης των εκπομπών, με ορισμένες εταιρείες να ζητούν ήδη επείγοντα μέτρα ανακούφισης για να αποφύγουν τα μεγάλα πρόστιμα.

Σε αυτό το πλαίσιο, οι κατασκευαστές αυτοκινήτων, γνωρίζοντας ότι πρέπει να αυξήσουν τις πωλήσεις EV, λάνσαραν μια σειρά από μοντέλα χαμηλού κόστους.

Η γαλλική Renault, παρουσίασε για πρώτη φορά το ηλεκτρικό Twingo E-Tech που θα κυκλοφορήσει στην αγορά το 2026 με τιμή εκκίνησης στην ηλεκτρική έκδοση τα 20.000 ευρώ.

Η Renault παρουσίασε και το μικρό της ηλεκτρικό SUV, το R4 για το οποίο ήδη δέχεται παραγγελίες για το ηλεκτρικό της μοντέλο R5.

Η Dacia παρουσίασε ένα από τα πιο προσιτά ηλεκτρικά της μοντέλα που επίσης κοστίζει λιγότερο από 20.000 ευρώ ενώ ο γίγαντας αυτοκινήτων Stellantis, λάνσαρε το νέο Citroen C4 και C4 X, περιγράφοντας τα μοντέλα ως την απάντηση της αυτοκινητοβιομηχανίας στις προκλήσεις της ενεργειακής μετάβασης.

Διπλάσια η τιμή τους σε Ευρώπη και ΗΠΑ

«Γεγονός είναι ότι οι ευρωπαίοι θέλουν να αγοράσουν ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο αλλά βαρέθηκαν να βλέπουν πανάκριβα, υπερτιμημένα premium οχήματα. Όταν οι τιμές έρθουν στο σωστό εύρος τους μέσα στο 2025 οι άνθρωποι θα συρρέουν για να τα αγοράσουν» υποστηρίζει η Πολισκάνοβα.

Αν η κυκλοφορία ηλεκτρικών οχημάτων χαμηλού κόστους αυξηθεί σημαντικά σημαίνει ότι οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων θα μπορούσαν να αντιπροσωπεύουν μερίδιο αγοράς έως και 24% από το 2025, από μόλις 14% φέτος.

BSIP via Getty Images

Τα κινεζικής κατασκευής EV κοστίζουν συνήθως λιγότερο από τις μισές τιμές που παρατηρήθηκαν στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ πέρυσι, σύμφωνα με στοιχεία που δημοσίευσε η εταιρεία δεδομένων JATO, υπογραμμίζοντας την ανάγκη οι δυτικές αυτοκινητοβιομηχανίες να συμβαδίσουν με τις Κινεζικές.

Η μέση τιμή λιανικής ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου στην Κίνα ήταν περίπου 31.000 ευρώ το πρώτο εξάμηνο του 2023, σύμφωνα με την JATO, όταν η μέση τιμή στην Ευρώπη είναι 66,000 και 68.000 ευρώ στις ΗΠΑ.

«Οι άνθρωποι αναζητούν προσιτή μετακίνηση», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της Dacia, Denis Le Vot, στην παρουσίαση του νέου μοντέλου, έκδοσης του 2024, με νέο κινητήρα, 64 ίππους και εξαιρετική σχεδίασε με λιγότερα από 20.000 ευρώ.»

Ο Pere Brugal, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της GM Europe, δήλωσε ότι οι προκλήσεις που αντιμετωπίζει η αυτοκινητοβιομηχανία της Ευρώπης πρέπει να θεωρηθούν ως μια μεταβατική φάση - και όχι ως ένδειξη κρίσης.

«Η υιοθέτηση νέων τεχνολογιών και νέων συμπεριφορών δεν είναι ποτέ μια ευθεία γραμμή ανάπτυξης, αλλά το μέλλον ανήκει στα πλήρως ηλεκτρικά οχήματα», είπε ο Brugal στο CNBC.

Το επόμενο σημαντικό εμπόδιο που πρέπει σύντομα να υπερπηδηθεί είναι οι ακόμη μεγαλύτερες επενδύσεις στη δημόσια υποδομή φόρτισης, αν και σε κάποιες χώρες είναι σε ικανοποιητικό βαθμό.

Πηγή: CNBC

Δημοφιλή