Για το θέμα των μαθητικών παρελάσεων και τη θέση τους στο σήμερα μίλησε στη HuffPost Greece o Μανώλης Χριστοδουλάκης, Γραμματέας του Κινήματος Αλλαγής.
- Ποιους σκοπούς- εκπαιδευτικούς, κοινωνικούς, εθνικούς- θεωρείτε ότι εξυπηρετούν οι μαθητικές παρελάσεις; Κατά συνέπεια, πρέπει να εξακολουθήσουν ως έχουν ή να καταργηθούν;
Η γνήσια και υγιής πατριωτική έκφραση είναι βασικό στοιχείο κοινωνικής συνοχής και ειδικά σε μία χώρα όπως η Ελλάδα, με πλούσια ιστορία ήθη, έθιμα και παραδόσεις. Η εθνική υπερηφάνεια είναι αναγκαία για κάθε λαό ακόμα και στις σύγχρονες συνθήκες της παγκοσμιοποίησης και των ανοιχτών κοινωνιών. Και πολύ περισσότερο όταν οι δυσμενείς οικονομικές και κοινωνικοπολιτικές συγκυρίες δεν συνηγορούν προς την κατεύθυνση αυτή. Στο βαθμό που οι μαθητικές παρελάσεις εξυπηρετούν τους παραπάνω σκοπούς και όχι ακραία εθνικιστικά ή μιλιταριστικά χαρακτηριστικά δε θεωρώ πως υπάρχει λόγος να αμφισβητηθεί η πραγματοποίησή τους. Είναι υγιές να αγαπάς την πατρίδα σου, είναι τοξικό να μισείς την πατρίδα του άλλου.
- Θεωρείτε ότι αποτελεί η πραγματοποίηση των μαθητικών παρελάσεων επιθυμία της πλειονότητας του ελληνικού λαού, ή η συνέχισή τους οφείλεται σε έλλειψη πολιτικής βούλησης;
Ναι θεωρώ ότι η πραγματοποίηση των μαθητικών παρελάσεων αποτελεί επιθυμία της πλειονότητας του ελληνικού λαού. Οι Ελληνίδες και οι Έλληνες ανεξαρτήτως ιδεολογικών αναφορών και διαφοροποιήσεων έχουν έντονα καλλιεργημένα τα πατριωτικά τους αισθήματα. Τα ήθη και οι παραδόσεις σε όλες τις πόλεις και σε όλα τα χωριά της πατρίδας μας είναι άμεσα συνυφασμένα με την ιστορία, τις εθνικές επιτυχίες αλλά και τις δύσκολες στιγμές της παλαιότερης και σύγχρονης Ελλάδας. Αποτελεί μέρος της διαπαιδαγώγησης μας που εκφράζεται πλέον και ως βασικό συστατικό της κοινωνικής δραστηριοποίησης.
- Υπάρχουν εκπαιδευτικές δράσεις που θα μπορούσαν να αντικαταστήσουν, η να συμπληρώσουν τις μαθητικές παρελάσεις, ώστε να τιμώνται οι εθνικές επέτειοι από τους μαθητές με έναν τρόπο, ίσως, περισσότερο πρόσφορο για τους ίδιους αλλά και την ιστορική/ εθνική μνήμη του ελληνικού λαού;
Πέραν των ηθών και των παραδόσεων που πρεσβεύουν σήμερα οι μαθητικές παρελάσεις, σε συνδυασμό με την τόνωση του εθνικού φρονήματος, θεωρώ πολύ πιο γόνιμες παιδαγωγικά τις μαθητικές εορτές που συνήθως προηγούνται ή συνοδεύουν τις παρελάσεις αυτές. Η σωστή και ολοκληρωμένη εκμάθηση των ιστορικών πτυχών των γεγονότων που τιμούν οι παρελάσεις είναι πιθανώς χρησιμότερη και αναγκαία και αυτό αποδεικνύεται και από τις διάφορες έρευνες που κατά καιρούς λαμβάνουν χώρα ρωτώντας σήμερα παιδιά και νέους τι ακριβώς γιορτάζουμε σε κάθε επέτειο. Πρέπει, λοιπόν, οι μαθητικές παρελάσεις να συνοδεύονται και να συμπληρώνονται από εκδηλώσεις και δράσεις με την παρουσίαση με οπτικοακουστικά ή ακόμη και την αναπαράσταση με φυσικά μέσα των γεγονότων που αφορούν οι εθνικές επέτειοι, των πολιτικών, κοινωνικών και γεωστρατηγικών συνθηκών, των αιτιών, των συνθηκών και των αποτελεσμάτων τους. Η ολοκληρωμένη γνώση μπορεί να αποτελέσει και οδηγό για τις προκλήσεις της σύγχρονης ελληνικής κοινωνίας.