Ορισμένες χώρες ενσωματώνουν ενεργά την τεχνητή νοημοσύνη (ΤΝ) στα εκπαιδευτικά τους συστήματα για να βελτιώσουν τις μαθησιακές εμπειρίες και να προετοιμάσουν τους μαθητές για τις μελλοντικές προκλήσεις.
Η Σιγκαπούρη στοχεύει σε μια ολοκληρωμένη εκπαίδευση στην ΤΝ μέχρι το 2026, ενώ η Νότια Κορέα σχεδιάζει να εφαρμόσει μαθήματα ΤΝ σε όλα τα επίπεδα εκπαίδευσης μέχρι το 2025, χρησιμοποιώντας την ΤΝ για εξατομικευμένη μάθηση. Η Ινδία αξιοποιεί τεχνολογίες ΤΝ για να βοηθήσει στην κατανόηση και την πρόβλεψη της απόδοσης των μαθητών. Η Φινλανδία ενσωματώνει την ΤΝ για τη βελτίωση των εκπαιδευτικών αποτελεσμάτων, και η Κίνα επενδύει σημαντικά σε εργαλεία ΤΝ για την εκμάθηση γλωσσών και προσαρμοστική διδασκαλία. Η Ιαπωνία ενισχύει τα προγράμματα σπουδών της με στοιχεία ΤΝ, ενώ η Ισπανία, η Σουηδία και το Λουξεμβούργο ενσωματώνουν την ΤΝ στις τάξεις για να ενισχύσουν την τεχνολογική ικανότητα. Αυτές οι πρωτοβουλίες αντικατοπτρίζουν μια παγκόσμια τάση προς την προετοιμασία των μαθητών με τις απαραίτητες δεξιότητες στην ΤΝ σε μια ταχέως εξελισσόμενη αγορά εργασίας.
Σύμφωνα με στοιχεία που παρέχει ο CEO του Coursera Jeff Maggioncalda, οι εργοδότες ζητούν εργαζόμενους με δεξιότητες ΤΝ.
Το 71% των ηγετών σε επιχειρήσεις δήλωσαν ότι θα προτιμούσαν να προσλάβουν έναν λιγότερο έμπειρο υποψήφιο με δεξιότητες ΤΝ παρά έναν πιο έμπειρο χωρίς αυτές τις δεξιότητες (2024 Work Trend Index Annual Report από τη Microsoft και το LinkedIn, Μάιος 2024),
Το 66% των ηγετών δήλωσαν ότι δεν θα προσλάβουν κάποιον χωρίς δεξιότητες ΤΝ (Microsoft και LinkedIn, Μάιος 2024).
Το 75% των καθηγητών που χρησιμοποιούν εργαλεία ΤΝ πιστεύουν ότι οι απόφοιτοι θα πρέπει να γνωρίζουν πώς να τα χρησιμοποιούν αποτελεσματικά για να πετύχουν σε ένα επαγγελματικό περιβάλλον (Tyton, Φθινόπωρο 2023).
Το 2023 υπήρξε μια αύξηση 20Χ στις αγγελίες για εργασία που απαιτούσαν ικανότητες και γνώσεις ΤΝ (Lightcast, Οκτώβριος 2023).
Οι φοιτητές αναζητούν πανεπιστήμια που προσφέρουν γνώσεις ΤΝ, αλλιώς θα στραφούν σε άλλα εκπαιδευτικά ιδρύματα. Η πλατφόρμα Coursera δημιούργησε πάνω από 340 νέα μαθήματα ΤΝ το 2023, με 160.000+ φοιτητές.
Με βάση τα παραπάνω στοιχεία, προτείνω την ενσωμάτωση ενός υποχρεωτικού μαθήματος για την ΤΝ στα προγράμματα σπουδών του Πανεπιστημίου, με στόχο την προετοιμασία των φοιτητών για μια αγορά εργασίας που μετασχηματίζεται ραγδαία. Θεωρώ, δε, ότι αποτελεί μια αναγκαία προσαρμογή.
Η ένταξη ενός υποχρεωτικού μαθήματος ΤΝ στο πρόγραμμα σπουδών θα προσφέρει στους φοιτητές:
Ανεπτυγμένες δεξιότητες στον τομέα της ΤΝ: Αυτό θα τους δώσει ένα σημαντικό πλεονέκτημα στην αγορά εργασίας, καθώς θα είναι σε θέση να προσαρμόζονται εύκολα σε ένα διαρκώς εξελισσόμενο τεχνολογικό περιβάλλον.
Ενισχυμένη ανταγωνιστικότητα: Η γνώση ΤΝ θα βελτιώσει τις προοπτικές εργασίας και θα τους ανοίξει νέες επαγγελματικές οπτικές.
Καλύτερη κατανόηση των εξελίξεων στην εκάστοτε επιστημονική περιοχή: Η τεχνητή νοημοσύνη μετασχηματίζει όλους τους τομείς και η γνώση ΤΝ θα βοηθήσει τους φοιτητές να κατανοήσουν πώς η ΤΝ μπορεί να εφαρμοστεί στην δική τους επιστημονική περιοχή.
Παράδειγμα: ΤΝ στο Πρόγραμμα Σπουδών του ΤΕΦΑΑ
Καθώς τυχαίνει να εργάζομαι στο σχετικό πρόγραμμα τα τελευταία 2 χρόνια, θα σας δώσω ένα παράδειγμα από την πρόταση που υπέβαλα πρόσφατα στο Τμήμα (η πρόταση απορρίφθηκε).
Εξοπλίζοντας τους μαθητές με γνώσεις τεχνητής νοημοσύνης, τους προετοιμάζουμε για ένα μέλλον όπου η τεχνολογία διαδραματίζει κεντρικό ρόλο στη φυσική κατάσταση και την υγεία. Αυτή η βάση γνώσεων θα είναι πολύτιμη όχι μόνο στον αθλητισμό αλλά και σε σταδιοδρομίες που σχετίζονται με την αθλητική επιστήμη, την αποκατάσταση και τη βελτιστοποίηση της ανθρώπινης απόδοσης. Συμπεριλαμβάνοντας αυτό το υποχρεωτικό μάθημα τεχνητής νοημοσύνης και νέων τεχνολογιών, διασφαλίζουμε ότι το πρόγραμμά μας παραμένει σχετικό, ελκυστικό και προετοιμάζει τους αποφοίτους να ευδοκιμήσουν σε έναν κόσμο κινήσεων που βασίζεται στην τεχνολογία. Οι απόφοιτοι με γνώσεις και δεξιότητες σε εργαλεία ΤΝ θα είναι σε θέση να αξιοποιήσουν σύγχρονες τεχνολογίες για την παροχή εξατομικευμένων υπηρεσιών άσκησης, την ανάπτυξη προγραμμάτων προπόνησης υψηλής απόδοσης και τη διεξαγωγή έρευνας στον τομέα τους.
Επιπλέον, το μάθημα μπορεί να λειτουργήσει ως θεμέλιος λίθος για την ολοκληρωμένη εκπαίδευση στη Φυσική Αγωγή και τις Αθλητικές Επιστήμες, προσφέροντας μια ισχυρή βάση γνώσεων που θα ενισχύσει την ανταγωνιστικότητα των αποφοίτων μας στην αγορά εργασίας. Δείτε για παράδειγμα τι μπορεί να κάνει μια απλή εφαρμογή Chatbot και πώς μπορεί να βοηθήσει φοιτητές και διδάσκοντες στον χώρο μας.
DrRoBot_PE
Φανταστείτε ένα chatbot, τροφοδοτούμενο από την τεχνητή νοημοσύνη και εκπαιδευμένο με βάση το πλούσιο υλικό του μαθήματος ΤΝ, να λειτουργεί ως ακούραστος βοηθός για κάθε φοιτητή. Αυτό το chatbot θα μπορούσε να απαντά σε ερωτήματα που αφορούν:
- Θεωρία: Εξηγήσεις για βασικές έννοιες και θεωρίες σε κάθε μάθημα, όπως η Ανατομία, η Φυσιολογία, η Κινητική Συμπεριφορά, η Αθλητική Ψυχολογία, η Ιστορία του Αθλητισμού, κ.α.
- Διδακτική: Πρακτικές συμβουλές και στρατηγικές για την αποτελεσματική διδασκαλία της Φυσικής Αγωγής σε διαφορετικά ηλικιακά γκρουπ και επίπεδα δεξιοτήτων.
- Προπόνηση: Εξατομικευμένα προγράμματα προπόνησης ανάλογα με τις ατομικές ανάγκες και στόχους κάθε αθλητή, λαμβάνοντας υπόψη την ηλικία, το φύλο, το άθλημα και το επίπεδο φυσικής κατάστασης.
- Πρώτες Βοήθειες: Άμεση καθοδήγηση σε περιπτώσεις ατυχημάτων ή τραυματισμών στον αθλητικό χώρο, με οδηγίες για την παροχή πρώτων βοηθειών.
Παράλληλα, το chatbot θα μπορούσε να:
- Προσαρμόζεται στις ατομικές ανάγκες: Να μαθαίνει από τις αλληλεπιδράσεις του με κάθε φοιτητή, προσφέροντας εξατομικευμένες απαντήσεις και υποστήριξη.
- Ενημερώνεται συνεχώς: Να τροφοδοτείται με νέες γνώσεις και δεδομένα από έρευνες και best practices στον τομέα της Φυσικής Αγωγής και των Αθλητικών Επιστημών.
- Δημιουργεί διαδραστικές εμπειρίες: Να αξιοποιεί παιχνίδια, προσομοιώσεις και άλλες διαδραστικές μεθόδους για να καθιστά τη μάθηση πιο ευχάριστη και αποτελεσματική.
Με αυτόν τον τρόπο, το μάθημα ΤΝ όχι μόνο θα εξοπλίζει τους φοιτητές με απαραίτητες δεξιότητες για το μέλλον, αλλά θα αποτελεί και μια διαρκή πηγή γνώσης και υποστήριξης καθ′ όλη τη διάρκεια της εκπαίδευσής τους και της μελλοντικής τους καριέρας.
Για τους πιο επιφυλακτικούς, δημιουργήσαμε ένα ChatBot ειδικά για τη Φυσική Αγωγή σε μόλις 15 λεπτά! Αυτό αποδεικνύει πόσο εύκολο είναι να δημιουργήσουμε ένα εξατομικευμένο εργαλείο μάθησης για οποιοδήποτε μάθημα, από τις επιστήμες μέχρι τις τέχνες. Φανταστείτε τις δυνατότητες που ανοίγονται όταν οι ίδιοι οι φοιτητές μας αναλαμβάνουν τη δημιουργία τέτοιων εργαλείων! (Αναλυτικές οδηγίες στο σχετικό άρθρο.)
Συνοψίζοντας, η ενσωμάτωση ενός υποχρεωτικού μαθήματος ΤΝ σε κάθε πρόγραμμα σπουδών αποτελεί μία κρίσιμη επένδυση για το μέλλον των φοιτητών και του Πανεπιστημίου. Θα τους βοηθήσει να αποκτήσουν τις απαραίτητες δεξιότητες για μια αγορά εργασίας που βασίζεται στην τεχνολογία και θα ενισχύσει τη φήμη του Πανεπιστημίου ως ένα σύγχρονο εκπαιδευτικό ίδρυμα.
Ο Άγγελος Ροδαφηνός είναι Αν. Καθηγητής στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο και συγγραφέας των βιβλίων «Οι Ηλίθιοι είναι ανίκητοι», «Από πρίγκιπας βάτραχος και… τούμπαλιν», και «Λογική και… παραλογική.