Το είχα επισημάνει και σε προηγούμενο άρθρο μου ότι η αναβαλλόμενη εξαγγελία του νέου προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά ΙΙΙ» δημιουργεί μεγάλο πρόβλημα στην αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου. Κι αυτό είναι κάτι που το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών οφείλει να παραδεχτεί και βέβαια να αντιμετωπίσει.
Η τακτική του να δίνονται χρήματα από τα ήδη δεσμευμένα του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά ΙΙ», όταν αυτά τα χρήματα δεν απορροφώνται από αιτήσεις που έχουν γίνει από καιρό και δεν προχώρησαν, δεν αποτελεί λύση.
Σύμφωνα με πληροφορίες, η πλατφόρμα των αιτήσεων για νέες αιτήσεις επιδότησης είναι μόνιμα κλειστή, δηλαδή γι’ αυτούς που πηγαίνουν τώρα στα καταστήματα πωλήσεων αυτοκινήτων για αγορά ηλεκτρικού και ανοίγει μόνον όταν το Υπουργείο αποφασίσει ότι κάποιες παλιές αιτήσεις δεν ολοκληρώθηκαν και τα χρήματα που είχαν δεσμευτεί δεν δόθηκαν.
Έτσι την ανοίγει ξανά και όσοι είναι τυχεροί και βρίσκονται συνεχώς με υπολογιστή μπροστά τους και κάνουν ανανέωση της σελίδας της πλατφόρμας, ίσως μπορέσουν να υποβάλλουν ολοκληρωμένη αίτηση. Κάτι τέτοιο μπορεί ορισμένοι να το γνωρίζουν από πριν, ότι πρόκειται να ανοίξει η πλατφόρμα συγκεκριμένη στιγμή, και να έχουν την ευχέρεια να το εκμεταλλευτούν, προς άγνοια των υπολοίπων.
Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, οφείλει να αντιμετωπίσει αυτή τη κατάσταση και να δώσει οριστική λύση και να μεταφέρει όλα αυτά τα χρήματα που δεν έχουν διατεθεί, στο νέο πρόγραμμα. Εφόσον έχει εξαγγείλει ότι θα «τρέξει» και νέο πρόγραμμα επιδότησης, πρέπει άμεσα να ξεκαθαρίσει την κατάσταση, ώστε όλοι να γνωρίζουν πώς θα κινηθούν: εισαγωγείς, έμποροι και πελάτες.
Επίσης, σήμερα η επιδότηση για αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου είναι 8.000 ευρώ κι αυτό είναι κάτι που στο νέο πρόγραμμα μάλλον θα αλλάξει. Το Υπουργείο έχει τη σκέψη να αυξήσει αυτό το ποσό αλλά ο Σύνδεσμος Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων θεωρεί ότι πρέπει να μειωθεί, ώστε να το απολαμβάνουν περισσότεροι επωφελούμενοι και όχι λίγοι.
Ο ΣΕΑΑ επισημαίνει ότι το Υπουργείο δεν συνεργάζεται μαζί του προκειμένου να λαμβάνονται αποφάσεις προς συμφέρον όλων των μερών: πολιτείας, εμπόρων αυτοκινήτων και πελατών.
Ένα ακόμα στοιχείο είναι το γεγονός ότι η Ελλάδα παραμένει «πρωταθλήτρια» στις επιδοτήσεις τη στιγμή που άλλες χώρες σταματούν τις επιδοτήσεις, δηλαδή τα κίνητρα για αγορά ηλεκτρικού.
Πέραν αυτού, υπάρχουν πληροφορίες ότι το Υπουργείο σκέφτεται να συνδέσει τη νέα επιδότηση με το εισόδημα, γεγονός που πιθανά θα ενισχύσει τη φοροδιαφυγή, όταν η κυβέρνηση κάνει επί του αντιθέτου κινήσεις μέσω του Υπουργείου Οικονομικών.
Και βέβαια, στο νέο πρόγραμμα δεν θα πρέπει να υπάρξουν ξανά επιδοτήσεις ηλεκτρικών ποδηλάτων. Ηταν ένα λάθος, καθώς εκτοξεύτηκαν οι πωλήσεις ηλεκτρικών ποδηλάτων, με ένα τεράστιο ποσό του προγράμματος να πηγαίνει εκεί. Και είναι απορίας άξιο γιατί υπήρξε τέτοια επιδότηση, τη στιγμή που το ποδήλατο είναι ένα μέσο μετακίνησης που ούτως ή άλλως δε ρυπαίνει και το ηλεκτρικό ποδήλατο απλά διευκολύνει τη μετακίνηση, εξαιτίας της υποβοήθησης που έχει.
Το αυτοκίνητο ρυπαίνει και η μοτοσυκλέτα και εκεί πρέπει να δοθεί βάρος προς όφελος των πολλών και όχι των λίγων.
Σημειώνω, ακόμα, ότι για να λυθούν όλα τα προβλήματα με τις αιτήσεις και την πλατφόρμα, στο νέο πρόγραμμα επιδότησης θα πρέπει ο υποψήφιος αγοραστής να μην πληρώνει όλο το ποσό αγοράς του ηλεκτρικού οχήματος κι μετά να περιμένει να πάρει πίσω το ποσό επιδότησης. Αυτό θα πρέπει να γίνεται απευθείας μέσω Υπουργείου και Εμπόρου.
Καταλήγοντας, κάτι πρέπει να γίνει και με τα ταξί. Αν θέλουμε πράγματι να έχουμε ηλεκτρικά θα πρέπει να βρεθεί τρόπος ώστε να τα προτιμήσουν οι επαγγελματίες αυτοκινητιστές.