Τρεις μήνες συμπληρώνονται σήμερα από την ανάληψη της διακυβέρνησης της χώρας από τη Νέα Δημοκρατία. Αν και κάπως παλαιομοδίτικο, συνηθίζουμε να μιλάμε για τα πεπραγμένα των 100 ημερών, που, ωστόσο, ημερολογιακά δεν έχουν έρθει ακόμα.
Στον τομέα των υποδομών της χώρας, στα μεγάλα έργα, ακόμα και οι 100 ημέρες φαίνονται πολλές για να έχουμε κάποιο νέο, όσον αφορά την πορεία τους. Θυμίζω ότι τον Μάρτιο φέτος, όχι πολύ πριν τις εκλογές, η Νέα Δημοκρατία είχε παρουσιάσει στο Ιδρυμα Μείζονος Ελληνισμού - και ήμουν παρών - το δικό της, αναλυτικό πρόγραμμα για τις υποδομές και τις μεταφορές στη χώρα μας, ένα πρόγραμμα με 10 άξονες έργων, κόστους 10-12 δισ. ευρώ, προαναγγέλλοντας μάλιστα τη μεγαλύτερη συμμετοχή του ιδιωτικού τομέα στην σχεδίαση και κατασκευή των έργων.
ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
ΝΔ - Με νέο μοντέλο τα έργα υποδομής στην Ελλάδα
Τα περισσότερα από τα έργων υποδομών, είναι πολύ γνωστά στο ευρύ κοινό και η Νέα Δημοκρατία τα είχε αξιολογήσει και γνώριζε τα ζητήματα που είχαν, τις αγκυλώσεις, αλλά και την πρόοδο που παρουσίαζαν.
Ωστόσο κι ενώ σε άλλους τομείς η κυβέρνηση έχει κινηθεί με ταχύτητα, όπως στην περίπτωση των Κοινών Υπουργικών Αποφάσεων για την επένδυση στο Ελληνικό, για τα έργα υποδομών δεν υπάρχει καμία επίσημη εξαγγελία, ούτε καν ενημέρωση για τις κινήσεις που πρόκειται να γίνουν. Κάτι σαν «σιγή ασυρμάτου».
Αντιλαμβάνομαι ότι υπάρχουν διεργασίες τόσο στο εσωτερικό, όσο και σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Επιτροπής, από την οποία θα περάσουν οι χρηματοδοτήσεις, ωστόσο, προς το παρόν...
13 έργα με μεγάλες εκκρεμότητες
- Καμία επίσημη ενημέρωση δεν υπάρχει για την τύχη της Πατρών – Πύργου, η οποία χωρίστηκε σε 8 εργολαβίες από τον προηγούμενο υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Χρήστο Σπίρτζη. Είχαν ξεκινήσει δειλά κάποιες εργασίες σε μία δύο από αυτές, όμως σταμάτησαν. Η θέση της Νέας Δημοκρατίας είναι περί μιας ενιαίας εργολαβίας, χωρίς να έχει δώσει περισσότερα στοιχεία για το πώς θα κινηθεί. Το έργο αυτό πρέπει, σύμφωνα με τις εκτιμήσει να φθάσει μέχρι την Ολυμπία.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ:
- Αλλά και για τον Βόρειο Οδικό Αξονα Κρήτης – ΒΟΑΚ (Χανιά – Αγιος Νικόλαος) δεν έχουμε κάτι νεότερο. Η προηγούμενη κυβέρνηση το είχε χωρίσει σε τρία τμήματα, η Ν.Δ. τονίζει ότι πρέπει να γίνει ενιαίο, ωστόσο πληροφόρηση για το πότε θα προχωρήσουν οι διαδικασίες, δεν υπάρχει. Αξίζει να σημειωθεί ότι στα δύο μεγάλα έργα που προανέφερα, χάνονται ανθρώπινες ζωές, οι οποίες θα μπορούσαν να είχαν αποφευχθεί αν το ελληνικό δημόσιο είχε κινηθεί μεθοδικά και οργανωμένα.
- Εκκρεμεί και η ολοκλήρωση του αυτοκινητοδρόμου Ε65 στην Κεντρική Ελλάδα, η κατασκευή του Βόρειου τμήματος, από τα Τρίκαλα μέχρι την Εγνατία Οδό. Ένα έργο που θα πρέπει να περάσει από χρηματοδότηση, πιθανότατα με τον τρόπο που πέρασε και το Νότιο τμήμα, το οποίο βρίσκεται σε φάση ολοκλήρωσης προς τα τέλη του 2020, αρχές του 2021.
- Ένα ακόμη μεγάλο θέμα είναι η Εγνατία Οδός, η συντήρησή της, τα ΣΕΑ που δεν υπάρχουν, τα διόδια που ορισμένα έχουν κατασκευαστεί αν και πότε θα λειτουργήσουν.
- Ερωτήματα υπάρχουν και για την ολοκλήρωση των διασυνδέσεων με τους αυτοκινητοδρόμους: Αγρίνιο – Ιόνια Οδός, Ιωάννινα – Κακαβιά, Δράμα – Εγνατία Οδός, Ε75 – Γιαννιστά – Εδεσσα – Ε65 και Καρπενήσι – Λαμία, ενώ νεότερα αναμένουμε για τον νέο αυτοκινητόδρομο Ελευσίνα – Υλίκη (50 χλμ.), που έχει τεθεί ψηλά στην ατζέντα του προγράμματος της Ν.Δ., όπως και η υποθαλάσσια ζεύξη Περάματος - Σαλαμίνας αλλά και η επέκταση της Αττικής Οδού προς το Ελληνικό, τουλάχιστον.
- Στα έργα του μετρό, δεν γνωρίζουμε το χρονοδιάγραμμα παράδοσης των τριών σταθμών της Γραμμής 3 προς Πειραιά (Αγία Βαρβάρα, Κορυδαλλός, Νίκαια), τα οποία μάλλον θα παραδοθούν τον Μάρτιο του 2020, ενώ για το μετρό της Θεσσαλονίκης ανακοινώθηκε η παράδοσή του συνολικά το 2023 και όχι σταδιακά από το 2021. Ερωτήματα τίθενται και για την αναθεώρηση του σχεδίου αυτού και για τις καθυστερήσεις.
- Εν αναμονή βρισκόμαστε και για τη Γραμμή 4 του μετρό της Αθήνας, τι γίνεται με τις προσφυγές και ποιες είναι οι σκέψεις του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, για την υλοποίηση του πιο δαπανηρού έργου, που θα κοστίσει περί τα 3 δισ. ευρώ.
- Αναμένουμε και την παράδοση του τμήματος του σιδηροδρόμου από το Κιάτο μέχρι το Αίγιο, το οποίο ήταν να λειτουργήσει αρχές φθινοπώρου.
- Ερωτήματα τίθενται για την τύχη των υπόλοιπων 23 περιφερειακών αεροδρομίων που διαχειρίζεται η ΥΠΑ, με τα 14 που έχει αναλάβει η Fraport Greece να βρίσκονται σε διαδικασία ολοκλήρωσης.
- Για τα υδατοδρόμια, ώστε να ξαναπετάξουν υδροπλάνα στην Ελλάδα, γνωρίζουμε ότι έως το τέλος της χρονιάς, θα έχουμε τον αναθεωρημένο νόμο.
- Απαντήσεις χρειάζονται για τα ζητήματα με το νέο σταθμό ΚΤΕΛ στον Ελαιώνα, για το εμπορευματικό κέντρο στο Θριάσιο, για το αεροδρόμιο στο Καστέλι, πότε θα ξεκινήσουν οι εργασίες.
- Υπάρχουν κι άλλα έργα υποδομών που παραμένουν σε εκκρεμότητα, όπως η επέκταση του μετρό από Ανθούπολη έως Ιλιον και Ζεφύρι, η Γραμμή 5 Ανω Λιόσια - Βύρωνας – Ηλιούπολη, η ανάπτυξη του λιμένα Λαυρίου, η Αμβρακία Οδός, η υποθαλάσσια ζεύξη Λευκάδος, η παράκαμψη Χαλκίδας.
- Στις Μεταφορές της Αττικής, υπάρχει θέμα με την ανανέωση του γηρασμένου στόλου. Θα έχουμε και πότε νέο διαγωνισμό για την προμήθεια λεωφορείων;
Πολλά τα μεγάλα έργα, πολλά τα ερωτήματα, όπως και πολλές οι απαντήσεις που αναμένουμε να δοθούν.