Η βρεφική συνείδηση παραμένει μυστηριώδης και δεν υπάρχει αποδεκτή άποψη για το πότε και με ποια μορφή εμφανίζεται για πρώτη φορά.
Νέα έρευνα από το Trinity College του Δουβλίνου σε συνεργασία με νευρολόγους και φιλόσοφους από Αυστραλία, Γερμανία, ΗΠΑ και Ιρλανδία πραγματοποίησαν μία συνολική μελέτη των ερευνών που υπάρχουν μέχρι σήμερα.
Σύμφωνα με τα ευρήματά τους, υπάρχουν αρκετά στοιχεία για να υποστηριχτεί η άποψη της πρώιμης ανάπτυξης της συνείδησης και μάλιστα πριν ακόμα τη γέννα.
Ένας από τους δύο κύριους συγγραφείς της μελέτης, ο Δρ Tim Bayne, καθηγητής φιλοσοφίας στο Πανεπιστήμιο Monash της Μελβούρνης, δήλωσε:
«Σχεδόν όλοι όσοι έχουν κρατήσει ένα νεογέννητο στην αγκαλιά τους αναρωτιούνται τι σκέφτεται. Φυσικά δεν μπορούμε να θυμηθούμε τον εαυτό μας ως βρέφος και οι ερευνητές της συνείδησης διαφωνούν για το αν αναπτύσσεται νωρίς (στη γέννα ή αμέσως μετά) ή πολύ αργότερα στην ηλικία του ενός έτους».
Η ομάδα βασίστηκε στις πρόσφατες εξελίξεις στην επιστήμη της συνείδησης για να προσφέρει μια νέα άποψη για το πότε εμφανίζεται για πρώτη φορά. Οι ενήλικες μπορούν να διακρίνουν με συνέπεια μεταξύ συνείδησης και απουσίας χρησιμοποιώντας ορισμένους δείκτες απεικόνισης του εγκεφάλου, οι οποίοι χρησιμοποιούνται όλο και περισσότερο στην επιστήμη και την ιατρική. Δεν έχει γίνει ποτέ πριν για να αξιολογηθούν αυτά τα σημάδια στα βρέφη για να καθοριστεί το επίπεδο συνειδητότητάς τους.
Η συν-συγγραφέας της μελέτης, Lorina Naci, αναπληρώτρια καθηγήτρια στη Σχολή Ψυχολογίας, η οποία ηγείται της Ομάδας Συνείδησης και Νόησης της Trinity, εξήγησε: «Τα ευρήματά μας δείχνουν ότι τα νεογέννητα μπορούν να ενσωματώσουν αισθητηριακές και αναπτυσσόμενες γνωστικές αντιδράσεις σε συνεκτικές συνειδητές εμπειρίες για να κατανοήσουν τις ενέργειες των άλλων και να σχεδιάσουν τις απαντήσεις τους».
«Γνωρίζουμε ότι η όραση είναι πολύ πιο ανώριμη στα μωρά από την ακοή, για παράδειγμα. Επιπλέον, αυτή η εργασία δείχνει ότι, ανά πάσα στιγμή, τα βρέφη γνωρίζουν λιγότερα αντικείμενα από τους ενήλικες και μπορεί να χρειαστούν περισσότερο χρόνο για να κατανοήσουν τι είναι μπροστά τους. Ωστόσο, μπορούν εύκολα να επεξεργαστούν πιο ποικίλες πληροφορίες, όπως ήχους από άλλες γλώσσες, από τους μεγαλύτερους εαυτούς τους.
Η έρευνα δημοσιεύθηκε στο Trends in Cognitive Sciences.