Η μεγάλη έκθεση - αφιέρωμα για την 500ή επέτειο από το θάνατο του κορυφαίου Λεονάρντο Ντα Βίντσι (την οποία τα διεθνή ΜΜΕ χαρακτηρίζουν εδώ και μήνες ως «blockbuster») εγκαινιάζεται στις 24 Οκτωβρίου, ωστόσο όχι, χωρίς προβλήματα.
Πριν από λίγες ημέρες, έγινε γνωστό ότι, διοικητικό δικαστήριο του Βένετο στην Ιταλία «μπλόκαρε» τον δανεισμό του περίφημου σχεδίου «Ο Άνθρωπος του Βιτρούβιου» στο Λούβρο -σημειώνεται ότι, η προσφυγή της οργάνωσης για την προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς Italia Nostra, θα συζητηθεί στις 16 Οκτωβρίου.
Το έτερο ανοιχτό ζήτημα παραμένει ο πίνακας του Ντα Βίντσι «Salvator Mundi», ο ακριβότερος πίνακας στον κόσμο, ο οποίος πωλήθηκε έναντι 450 εκατομμυρίων δολαρίων σε δημοπρασία που οργάνωσε ο οίκος Christie’s to 2017.
Ο πίνακας διαστάσεων 65 επί 45 εκατ. που απεικονίζει τον Ιησού να βγαίνει από το σκοτάδι, ευλογώντας τον κόσμο με το δεξί χέρι ενώ κρατά μια διάφανη υφήλιο στο αριστερό, δεν έχει εκτεθεί δημόσια, πυροδοτώντας πολλά ερωτήματα τόσο για τον αγοραστή του -και το πού βρίσκεται- όσο ακόμη και για την αυθεντικότητά του.
Το Λούβρο ζήτησε να δανειστεί το έργο, ωστόσο το μεγάλο ερώτημα, κυριολεκτικά στο «παρά πέντε» της πολυαναμενόμενης έκθεσης είναι, εάν ο πίνακας (ο μοναδικός Ντα Βίντσι που ανακαλύφθηκε εδώ και έναν αιώνα) θα εκτεθεί τελικά ή, όχι.
Το Λούβρο είχε «επενδύσει» στον δανεισμό του έργου, θεωρώντας ότι το «big star» της έκθεσης -περίπου, σαν μια άλλη εκδοχή της Μόνα Λίζα- θα μπορούσε να προσελκύσει ακόμη περισσότερο κοινό.
Στον κόσμο της τέχνης θεωρείται εξαιρετικά απίθανο να συμπεριληφθεί στην επετειακή έκθεση, ενώ ο ιστότοπος Art Newspaper πηγαίνει ένα βήμα παραπέρα, προβάλλοντας τον ισχυρισμό ότι ο πίνακας δεν πρόκειται να εκτεθεί στο Λούβρο.
Εκπρόσωπος του Λούβρου δήλωσε πάντως στον Observer: «Επιβεβαιώνω ότι το Λούβρο ζήτησε υπό μορφή δανείου το Salvator Mundi, δεν έχουμε ακόμη απάντηση, συνεπώς, και κανένα άλλο σχόλιο».
Εάν ο πίνακας παραμείνει άφαντος, θα είναι ακόμη ένα επεισόδιο στην απίστευτη saga με επίκεντρο το έργο, η οποία διαθέτει όλα τα τυπικά χαρακτηριστικά -από μυστήριο και διαμάχες μέχρι ίντριγκες (εκτός των άλλων, και στις τάξεις των ιστορικών τέχνης τουλάχιστον εδώ και μία δεκαετία).
Αρχικά, «Ο Σωτήρας του κόσμου» αποδόθηκε στη «σχολή του Τζιοβάνι Μπολτράφιο», ο οποίος ήταν ένας από τους ταλαντούχους μαθητές του Ντα Βίντσι, ύστερα στον ίδιο τον Μπολτράφιο και το 1958 πωλήθηκε έναντι 45 λιρών σε δημοπρασία στο Λονδίνο.
Ο Ρόμπερτ Β. Σάιμον, ένας Νεοϋρκέζος ιστορικός τέχνης και έμπορος έργων τέχνης αγόρασε τον πίνακα σε δημοπρασία στη Νέα Ορλεάνη έναντι 1.175 δολαρίων το 2005 και το 2011 το έργο αποδόθηκε στον Λεονάρντο Ντα Βίντσι.
Το 2013, σε ιδιωτική δημοπρασία, ο οίκος Sotheby’s πούλησε το έργο στον Ελβετό έμπορο τέχνης Ιβ Μπουβιέ για 83 εκατ. δολάρια, ο οποίος δύο χρόνια αργότερα, το πούλησε στον Ρώσο ολιγάρχη Ντμίτρι Ριμπολόβλεφ, στην τιμή των 127,5 εκατ. δολαρίων και μετά από εργασίες αποκατάστασης.
Υπενθυμίζεται ότι, επισήμως, ο πίνακας αγοράστηκε κατά τη δημοπρασία του Christie’s για να ενταχθεί στη συλλογή του Λούβρου του Αμπού Ντάμπι. Σύμφωνα με την The Wall Street Journal, αγοραστής ήταν ο Σαουδάραβας πρίγκιπας Μπαντρ μπιν Αμπντάλα, ο οποίος όμως στην πραγματικότητα προχώρησε στην απόκτηση του έργου για λογαριασμό του πανίσχυρου Σαουδάραβα πρίγκιπα διαδόχου Μοχάμεντ μπιν Σαλμάν. Η πληροφορία ουδέποτε επιβεβαιώθηκε ή διαψεύστηκε επίσημα.
Το 2018 ανακοινώθηκε ότι «Ο Σωτήρας του κόσμου» θα παρουσιαζόταν σε έκθεση στο Λούβρο του Άμπου Ντάμπι, αλλά η έκθεση ματαιώθηκε. Και όπως όλα δείχνουν, η ιστορία επαναλαμβάνεται.
Με πληροφορίες από Guardian