Εάν μπορούσε να κάνει μία μόνο ευχή ο Δήμαρχος Αθηναίων για το Μεγάλο Περίπατο, αυτή θα ήταν να συνεχίσουμε όλοι μας να ανεβάζουμε φωτογραφίες από την κίνηση στο Κέντρο. Εξυπηρετεί πλήρως το σκοπό του. Ποιος είναι αυτός; Λιγότερα αυτοκίνητα στο Κέντρο.
Μεγάλος Περίπατος: Θα σας περιμένουμε στην ζαρντινιέρα, κύριε Μπακογιάννη
Πήγαμε κι είδαμε: Το κρας τεστ του Μεγάλου Περιπάτου στο Σύνταγμα
Η Αθήνα μαζί με το Μιλάνο είναι οι δύο πόλεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης με τη μεγαλύτερη ρύπανση της ατμόσφαιρας από οχήματα. Σύμφωνα με μελέτη του Κοινού Κέντρου Ερευνών (JRC) της Ευρωπαϊκής Επιτροπής πάνω από το 70% των επιβλαβών ρύπων οξειδίου του αζώτου προέρχεται από την κίνηση των οχημάτων, ενώ σύμφωνα με στοιχεία του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων (ΣΕΑΑ), ο μέσος όρος ηλικίας των οχημάτων στους δρόμους της πρωτεύουσας ξεπερνά τα 12 έτη.
Την ίδια ώρα, στον υπόλοιπο κόσμο τα ταξί γίνονται ηλεκτρικά, δεν έχουν ταρίφα αλλά δυναμική τιμολόγηση ανάλογα την προσφορά και τη ζήτηση, ώστε να είναι ανταγωνιστικά προς τη χρήση των ΙΧ και γίνονται σημαντικές επενδύσεις στη Μικροκινητικότητα.
Στις ΗΠΑ η αγορά ποδηλάτων κατέγραψε τους τελευταίους δύο μήνες, τα υψηλότερα νούμερα από το 1970. Αντίστοιχα τα ηλεκτρικά ποδήλατα (+400,000 πωλήθηκαν φέτος) και τα πατίνια (e-scooters) πουλούν σαν τρελά. Στη Μ.Βρετανία κατά τη διάρκεια της πανδημίας αγοράστηκαν 1,3 εκατ. ποδήλατα, ενώ δεκαεπτά εταιρίες προετοιμάζονται να συμμετέχουν σε πιλοτικά προγράμματα για e-scooters, τα οποία σχεδιάζουν 30 βρετανικές πόλεις. Η οργανωμένη είσοδος των e-scooters στη βρετανική πρωτεύουσα αναμένεται να ανακουφίσει κατά 60% τη μόλυνση της ατμόσφαιρας, καθώς σύμφωνα με τις μελέτες οι περισσότερες διαδρομές ΙΧ αφορούν αποστάσεις μικρότερες των 5 χμ.
Κι′ εάν νομίζετε ότι αυτά γίνονται μόνο στις ΗΠΑ ή σε τίποτα σκανδιναβικές χώρες, κάνετε λάθος. Πόρτο, Παρίσι & Ρώμη έχουν ανακοινώσει ή έχουν σε εξέλιξη διαγωνισμούς για συγκεκριμένες άδειες λειτουργίας λύσεων μικροκινητικότητας στη λογική της συμπληρωματικότητας με τα δημόσια Μέσα. Στην ίδια κατεύθυνση ακολουθεί η Βαρσοβία, ενώ ο Δήμος της Μαδρίτης ανακοίνωσε πως θα επιδοτεί έως 750 ευρώ την αγορά e-scooters, ποδηλάτων για να αποφορτίσει το συνωστισμό στα Μέσα Μεταφοράς.
Πρόσφατα, και το ελληνικό Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας ανακοίνωσε την πρόθεση του να ακολουθήσει αυτή την κατεύθυνση, ενώ το νομοσχέδιο για την ηλεκτροκίνηση αποτελεί ένα πρώτο βήμα στη νέα εποχή. Χρειάζονται κι′ άλλα όμως, πιο τολμηρά βήματα. Όμως, τρελάθηκαν όλοι μαζικά; Προφανώς όχι.
Σύμφωνα με απαντήσεις σε πανευρωπαϊκές έρευνες μεταξύ των επιβατών, το άγχος του καθημερινού συνωστισμού στο Μετρό του Λονδίνου για παράδειγμα συγκρίνεται μόνο με τα νούμερα που καταγράφει το άγχος μιας επίσκεψης στον οδοντογιατρό. Οι κάτοικοι της Ρώμης το συγκρίνουν με το άγχος που προκαλεί ένας χωρισμός, ενώ το 30% των κατοίκων της Αθήνας δηλώνει ότι θα χρησιμοποιεί λιγότερο τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς λόγω της πανδημίας. Το γεγονός ότι για μία δεκαετία η Ελλάδα έμεινε εκτός κάθε σχεδιασμού και τεχνολογίας μετακινήσεων, δε σημαίνει ότι ο κόσμος δε συνέχιζε να αλλάζει. Και συνήθως όταν ο κόσμος αλλάζει, αυτό συμβαίνει με φασαρία.
Σήμερα η διεθνής αγορά μετακινήσεων σπάει τις σταθερές ράγες του παρελθόντος και ιδιαίτερα σε μετακινήσεις “last mile”, ο πολίτες αισθάνεται την ανάγκη να είναι απόλυτα ελεύθερος στις επιλογές του και να μην πληρώνει μια περιουσία. Το γεγονός ότι ορισμένα κράτη δε σκέφτονται το μέλλον οργανωμένα, δε σημαίνει ότι αυτό το μέλλον δε θα έρθει. Η εποχή που με μια εφαρμογή κάποιος θα μπορεί να αγοράζει συνδιαστικά υπηρεσίες ταξί, δημόσιων συγκοινωνιών ή να παίρνει ένα e-scooter για να κατέβει στο Κέντρο τη μέρα που όλα τα κλασικά Μέσα απεργούν, δεν αργεί. Είναι ήδη προ των πυλών. Και η Πολιτεία, αλλά και οι ίδιες οι πόλεις, οφείλουν να είναι προετοιμασμένες.